Grupa Żywiec przy spadku sprzedaży zwiększyła zysk i nakłady marketingowe, prezes mówi o "drastycznym wzroście kosztów"
W ub.r. Grupa Żywiec zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 7,6 proc. do 3,47 mld zł, a jej zysk netto wzrósł z 232,7 do 406,6 mln zł. Firma zwiększyła o prawie 6 proc. wydatki na sprzedaż i marketing.

Przychody krajowe Grupy Żywiec zmalały rok do roku z 3,75 do 3,47 mld zł, a z zagranicy - z 73,9 do 70,1 mln zł.
- W minionym roku zwiększyliśmy przychody z każdego hektolitra piwa, dzięki wzrostowi sprzedaży piw premium oraz bardzo dobrym rezultatom innowacji. Żywiec Jasne Lekkie to najlepiej sprzedająca się nowość w kanale tradycyjnym i nowoczesnym. Wzrosty w segmencie premium nie zrównoważyły jednak spadków sprzedaży lagerów, szczególnie w segmencie ekonomicznym - komentuje w komunikacie Simon Amor, prezes Grupy Żywiec.
Wpływy Grupy Żywiec od podmiotów powiązanych z nią kapitałowo (firma należy do koncernu Heineken) zmalały z 363,7 do 340,8 mln zł.

Piwa lager mniej popularne
Grupa Żywiec produkuje m.in. piwo Żywiec, Desperados, Heineken, Warka, EB, Namysłów, Tatra, Królewskie, Leżajsk i Brackie.
Szef firmy podkreśla, że coraz popularniejsze są piwa z mniejszą zawartością alkoholu, często smakowe, przy czym nadal stanowią mniejszą część rynku.
- Dominujący dotąd lager znacząco traci na popularności, szczególnie wśród młodszych konsumentów. Dodatkowo w ubiegłym roku spadła sprzedaż piwa w kanale tradycyjnym. Wszystkie te czynniki przełożyły się na spadek przychodów - tłumaczy Amor.
Prezes Grupy Żywiec o „drastycznym wzroście kosztów”
Koszty rodzajowe Grupy Żywiec zmniejszyły się o 13 proc. - z 3,46 do 3,01 mld zł. Wydatki na podatek akcyzowy zmalały z 1,16 mld zł do 863 mln zł, m.in. w związku z otrzymanymi w ub.r. 237,7 mln zł podatku nadpłaconego w latach 2007-2018.
Nakłady na zużycie materiałów podstawowych poszły w dół z 1,06 mld zł do 954,6 mln zł, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - z 328,3 do 294,6 mln zł.
Za to koszty sprzedaży i marketingu zwiększyły się o 5,8 proc. - ze 189,6 do 200,6 mln zł. Natomiast wydatki określone jako inne poszły w górę z 222,4 do 239,5 mln zł.
- Działamy w niespotykanych dotąd warunkach drastycznego wzrostu kosztów, których wpływ na wynik w krótszym okresie staramy się ograniczać wieloma inicjatywami oszczędnościowymi. Przy jednoczesnym spadku rynku i wzroście kosztów i obciążeń podatkowych, związanych z podwyżkami akcyzy, stanowi to duże wyzwanie dla dalszego rozwoju branży i dla utrzymania inwestycji i rentowności - komentuje Simon Amor.

Ponad 400 mln zł zysku netto Grupy Żywiec
Zysk operacyjny Grupy Żywiec zwiększył się z 342,9 do 439,5 mln zł, zysk brutto - z 290,7 do 487,2 mln zł, a zysk netto - z 232,7 do 406,6 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 80,6 mln zł podatku dochodowego, wobec 58 mln zł rok wcześniej.

W drugiej połowie grudnia ub.r. Grupa Żywiec wypłaciła 205,4 mln zł zaliczki dywidendowej, po 20 zł na akcję. W środę rano kurs firmy wynosił 495 zł, co daje kapitalizację w wysokości 5,08 mld zł.
Do Heinekena należy 65,16 proc. akcji Grupy Żywiec.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Grupa Żywiec przy spadku sprzedaży zwiększyła zysk i nakłady marketingowe, prezes mówi o "drastycznym wzroście kosztów"