W polskich mediach pracują ich całe armie. Nie wygrywają prestiżowych nagród dziennikarskich, zdarza się, że pozostają anonimowi. Jednak to oni wielu mediom zapewniają utrzymanie i są znaczącą częścią ich modelu biznesowego. Kto i za co kocha, a kto i dlaczego śmieje się z mediaworkerów? Czy to określenie należy już złożyć na śmietniku historii, czy może warto przetłumaczyć je dosłownie i uświadomić sobie, że tak naprawdę to pracując w tej branży wszyscy jesteśmy “mediaworkerami”?
Czy streaming zabija telewizję? Czy AI pogrzebie to, czego nie zdołały jeszcze zabić algorytmy w dziennikarstwie? Ile za kampanię otrzymują influencerzy? To niektóre tematy, które poruszyliśmy w czasie kolejnej edycji konferencji "BRAND NEW(S) “Technologiczna rewolucja w mediach”. Naszymi gośćmi w sześciu debatach było 23 panelistów, a ich dyskusjom przysłuchiwało się 250 uczestników.
Drodzy klienci! Przygotowaliśmy dla Was specjalną ofertę reklamową na kampanie bannerowe i artykuły sponsorowane w czerwcu.
Jeśli Polska Press w rękach Orlenu można nazwać “gorącym kartoflem”, to zadanie nowego prezesa tego wydawnictwa trzeba by porównać do chodzenia boso po rozgrzanym węglu. Zenon Nowak szefuje tej firmie od nieco ponad roku i nie ma łatwego zadania. Prezes Polska Press w dużej rozmowie opowiada nam, jak w ciągu tego roku skutecznie naprawiał wizerunek firmy, co zastał i co go zaskoczyło, jak przebiegało “odpolitycznienie” i przede wszystkim o tym, gdzie dzisiaj jest i dokąd zmierza to wydawnictwo.
„Dzień dobry TVN” to najpopularniejszy program śniadaniowy w Polsce. Na początku września będzie obchodził 20. urodziny. Z tej okazji portal Wirtualnemedia.pl rozmawia o kulisach powstawania formatu, doborze tematów i niespotykanych sytuacjach na antenie i poza nią z Dorotą Malesą, producentką „Dzień dobry TVN”.
W tym roku amerykańskie marki nie realizują już tyle działań z okazji Pride Month (Miesiąca Dumy) jak w poprzednich latach. Jak jest w Polsce? Nadal wiele marek jest obecnych np. przy warszawskiej Paradzie Równości, a społeczność LGBT+ niezmiennie wspierają np. TVN Warner Bros. Discovery, Kubota czy BNP Paribas. Jednak niektórych brandów, które kojarzyliśmy ze wsparciem dyskryminowanej cały czas w Polsce społeczności, faktycznie nie widać. – W 2025 roku mamy do czynienia z paradoksalną sytuacją – większa liczba firm deklaruje inkluzywność, ale mniejsza liczba decyduje się na publiczne działania w czasie Miesiąca Dumy – mówi nam ekspert Grzegorz Miecznikowski.
Amerykańcy wydawcy notują duże spadki ruchu przez rozwój asystentów AI i AI-owe zmiany w wyszukiwarce Google. Alarmujących doniesień zza oceanu niespecjalnie chcą komentować najwięksi wydawcy w Polsce, chociaż niektórzy zauważają problem. – Wydawcy w Polsce mocno poszli za treściami, a nie danymi użytkowników – uważa ekspert Paweł Nowacki.
Prezes Zarządu, Klient, Dyrektor Marketingu, Agencja, FIRMA, PRODUKT czy znaczek ®. Takie językowe “kwiatki” widujemy codziennie. Tak, to błąd – niepoprawna pisownia wielkich liter. W agencjach reklamowych, mediowych czy PR, a także u PR-owców wielu firm to nagminna praktyka. Czym podyktowana? Głównie chęcią okazania szacunku klientom i podkreślenia wagi tego, o kim piszą. Ale ci klienci – jak się okazuje – wcale nie chcą być klientami przez duże K.
Dziś będzie o rzecznikach prasowych. Ale zacznę od głębokich wyrazów współczucia dla osoby, która jeszcze rzecznikiem nie jest, ale – wiele na to wskazuje – wkrótce nim zostanie. Myślę tu o rzeczniku rządu.
Polscy wydawcy negocjują z Google, chcą uzyskać od giganta środki za wykorzystywanie ich treści. Jaffer Zaidi, wiceprezes części Google odpowiedzialnej za relacje z wydawcami, opowiedział mi o tym, jak ta sytuacja wygląda od strony amerykańskiego giganta. Wyliczył, co dzięki współpracy z Google zyskują wydawcy. Rozmawialiśmy też o tym, ja Google AI Overviews wpływa na ruch do stron oraz czy kolejni asystenci AI są zagrożeniem dla wyszukiwarki Google.
We włoskim Bari złapiemy 119 stacji DAB+, a w Warszawie tylko 27. Cyfryzacja radia w Europie przyspiesza. W Polsce jest inaczej – DAB jest rozwiązaniem, które nasz rynek niejako przeskoczył, bo jest czymś pomiędzy FM a radiem IP (radiem internetowym). Pamiętajmy, że to tylko technologiczny nośnik treści, platforma dotarcia. Dzisiaj internet przejął te funkcję. DAB to technologia lat 80. – mówi Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF.
To już nie Sigma BiS, a re58. Członkowie zarządu firmy Jaromir Sroga i Sylwia Snopkiewicz opowiadają Wirtualnemedia.pl o tym, ja wygląda nowa strategia agencji. re58 ma mocniej niż dotychczas podkreślać wsparcie swoich akcjonariuszy. Zamierza walczyć o budżety komercyjnych firm, ale głównie polskich. - Chcemy, by wydawane przez nich pieniądze zostawały w Polsce, a nie trafiały do sieciowych agencji mediowych - mówi Sylwia Snopkiewicz.
Jeden portal, gdzie znajdziemy treści z Wirtualnej Polski, Gazeta.pl, Onetu, wPolityce.pl i wielu innych serwisów. Fikcja? Nie. Tak działa MSN, czyli globalny portal informacyjny Microsoftu, który już od 30 lat dostarcza treści z różnych źródeł, bazując na współpracy z lokalnymi i międzynarodowymi mediami. Sprawdziliśmy, co mają z tego wydawcy i jak ta współpraca wygląda.
Dla wielu PTWP brzmi jak przypadkowy ciąg liter, ale po bliższym przyjrzeniu kryje się za nimi firma, która na “nudnym biznesie” konsekwentnie i po cichu wykręca wyniki i wzrosty godne podziwu. Z Wojciechem Kuśpikiem, prezesem i założycielem, rozmawiamy o biznesie medialnym i eventowym, jego skrupulatnym stylu zarządzania, o Grupie PTWP i nim samym.
Ostrzeżenie: jeśli jesteś w dziennikarskim fachu stosunkowo krótko, to czytasz ten tekst na własną odpowiedzialność. Bo może on wprowadzić cię w osłupienie i niedowierzanie, może też wywrócić do góry nogami twoje myślenie o mediach. Albo może zrodzić w twojej głowie myśl: „co ten Feluś gada”. Akurat tym ostatnim efektem przejmuję się najmniej. Tymczasem zaczynamy podróż pod hasłem: “kiedyś to było tak…”.
Niektóre duże media w kampanii mocno wzięły pod lupę Karola Nawrockiego, ujawniając szereg historii z jego życia. Mimo tego kandydat wspierany przez PiS wygrał wybory prezydenckie. Dla części odbiorców te doniesienia nie były wiarygodne, coraz częściej informacji szukają oni w niezależnych kanałach internetowych. – W moim odczuciu, po tych wyborach spadnie zaufanie do dziennikarzy i będzie to pogłębiający się proces. Zresztą to nie dzieje się tylko w Polsce, wystarczy spojrzeć na Stany Zjednoczone - ocenia Tomasz Sekielski.
Wybory prezydenckie wygrał Karol Nawrocki pokonując Rafała Trzaskowskiego. Poprzedziła to wyjątkowo długa kampania wyborcza, która przyspieszyła w ostatnich dwóch miesiącach. Aktywną rolę odgrywały w niej media, które przekazywały informacje, komentarze i organizowały debaty.
Praktycznie codziennie natrafiam na badania, które dotyczą wykorzystywania AI w różnej formie przez marketerów, konsumentów, handlowców, analityków i tak dalej. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się w porządku, no bo w końcu naukowcy nie mogą się mylić, ktoś za takie badania zapłacił. Ale wtedy włączam swoje krytyczne myślenie, przypominam sobie zajęcia ze studiów o metodologii badań i zaczyna się rysować problem z większością tych badań.
Agencja mediowa Sigma Bis, należąca do Orlenu i PZU zmienia nazwę na re58 i wprowadza nową strategię rozwoju polegającą na koncentracji na obsłudze polskich klientów. – Będzie nowa nazwa, nowe pozycjonowanie i strategia. Ale business setup się nie zmienia. Nadal będzie to agencja we władaniu firm, które moim zdaniem nie powinny i nie muszą być właścicielem biznesu pod tytułem dom mediowy – ocenia Rafał Szysz.
“Powinieneś gnić w bezimiennym grobie, ale masz mordę kanalio, wiem gdzie mieszkasz”. W obecnych czasach rolę listów do redakcji przejęły komentarze. Każdy może zostawić wpis na profilu redakcji lub samego dziennikarza. Użytkownicy korzystają na tyle ochoczo z możliwości wyrażenia swoich “opinii”, że ich komentarze bardzo często przekraczają nie tylko granice dobrego smaku, ale i ramy prawne. A wszystko to przeczytać mogą autorzy materiałów. Rozmawiamy z dziennikarzami o tym, jak radzą sobie w pracy i w życiu pod presją takiej fali nienawiści.