W przygotowanym przez Wirtualnemedia.pl dodatku „Programy lojalnościowe” przyglądamy się najnowszym trendom w programach lojalnościowych, przykładom skutecznych strategii oraz wyzwaniom, jakie stoją przed twórcami takich programów.
Praca w mediach dużo daje, ale równie dużo zabiera, bo wypala dziennikarzy i menadżerów mediów stosunkowo szybko i mocno. Adrenalina, tempo, zmienność, konieczność ciągłego rozglądania się za nowymi tematami, poczucie ciągłej konieczności bycia w gotowości, “dowożenie” większej liczby odsłon w niesprzyjających przez algorytmy realiach – to medialna codzienność. Rozmawiamy o niej z byłymi i obecnymi ludźmi mediów internetowych, radiowych i telewizyjnych.
Twarzą produktów dla nastolatek Urban Decay została gwiazda OnlyFans, serwisu znanego głównie z tego, że jego użytkownicy nagrywają filmy dla dorosłych. Czy decyzja marki jest etyczna? – Uważam, że jest to demoralizujące – jednoznacznie ocenia Karina Hertel z Brandlift. – Taki wybór ambasadorki może być odczytany jako próba wywołania szumu kosztem wartości – uważa Żaneta Kurczyńska.
YouTube premiuje własny system wpłat dla twórców (tzw. donejtów) kosztem innych platform crowdfundingowych – twierdzi Patronite. Firma uważa, że dzieje się to ze szkodą dla autorów. Bo nie mogą zarabiać na treściach tyle, ile by mogli. – Dodatkowe kliknięcia, konieczność przechodzenia na zewnętrzną stronę, brak wizualnej obecności Patronite bezpośrednio pod filmem – wszystko to obniża konwersję – mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Grzeszczuk, twórca kanału Podróż bez Paszportu. Polski oddział Google'a nie chce komentować sprawy.
Historia Wykopu to trochę historia polskiego internetu. W pewnym momencie jednak te dwie historie zaczęły płynąć dalej już w zupełnie innym tempie i stylu. Michał Białek, właściciel tego serwisu, opowiada nam o sobie, biznesie na Wykopie i nie tylko, różnych aferach oraz społeczności, bez której Wykopu by nie było.
Protest grupki mieszkańców warszawskich Zawad przeciw lokalizacji sklepu Dino koło ich domów odbił się szerokim echem. Ma to być jeden z dwóch pierwszych sklep sieci w Warszawie. To nowość, bo Dino dotychczas koncentrowało się na mniejszych miejscowościach i wsiach. Przychody firmy rosną dwucyfrowo, mimo że Dino praktycznie w ogóle się nie reklamuje. – Przyjęty model biznesowy w naturalny sposób generuje zyski i skalę, bez potrzeby prowadzenia głośnych kampanii wizerunkowych – komentuje dr inż Jacek Kotarbiński.
Badanie Mediapanel to wciąż standard pokazujący popularność stron WWW w Polsce. Jednak częste zmiany metodologii, przerwy w publikacji danych, a co najważniejsze – rekomendacje, by nie porównywać danych do poprzednich miesięcy – sprawiają, że opisywanie rynku internetowego na jego podstawie staje się coraz trudniejsze.
Nie każda agencja reklamowa czy PR chce współpracować z każdym marketerem. Głównie z powodów światopoglądowych. Na liście “niechcianych” klientów są firmy tytoniowe, alkoholowe, producenci broni. I nie tylko. – Wierzymy, że to, kogo obsługujemy i w jaki sposób prowadzimy projekty, powinno być spójne z wartościami, jakie chcemy reprezentować jako firma i jako ludzie – przekonuje Olivia Drost z oLIVE media.
Inflacja i coraz większa konkurencja na rynku kanałów informacyjnych doprowadziła do wzrostu płac reporterów telewizyjnych. W zależności od stacji i doświadczenia na rękę otrzymują od 7 do 23 tys. zł miesięcznie. – Górna granica dotyczy nielicznych, otoczonych całym sztabem researcherów w redakcjach typu „Fakty”. Niewielu dotrwa do tego etapu, bo to bardzo wypalająca praca – mówi Wirtualnemedia.pl reporter stacji komercyjnej. Sprawdziliśmy, ile zarabia się w TVP, TVN, Polsacie, Republice i wPolsce24.
Ta historia miała trwać osiem lat, ale skończyła się po czterech. Tyle Paweł Wilkowicz kierował polską redakcją Viaplay – platformy, która rzuciła wyzwanie tradycyjnej telewizji, przenosząc transmisje sportowych hitów do streamingu. W rozmowie ze mną Wilkowicz opowiada o kulisach tego projektu i pracy przy studiu, a także o pokoleniu Z w dziennikarstwie sportowym, clikbaitach i sztucznej inteligencji. I co by się stało, gdyby Robert Lewandowski trafił do Premier League…
Choć do premiery „Milionerów” w Polsacie jeszcze miesiąc, transfer kultowego teleturnieju wraz z gospodarzem wciąż „grzeje” w mediach. Powitanie, jakie Hubertowi Urbańskiemu zgotowała stacja, zaskakuje i skalą, i wykonaniem. – Mi to wszystko schlebia, czuję się bardzo dopieszczony – przyznaje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl dawna gwiazda TVN. Nie kryje zadowolenia z faktu, że “Milionerzy” w końcu dostali wiatru w żagle.
Klient zaprosił do przetargu agencje, po czym ogłosił, że już sam kupił kampanię, której on dotyczył. Inny marketer chciał pojawić się w „Niedzieli” w kostiumie Piotrusia Pana. Zażądał konkretnych pomysłów i szybko chciał się rozłączyć. Kolejny wysłał zapytanie w środku nocy, oczekując oferty do… 9.00 rano. Podobne przykłady można mnożyć. Agencje opowiedziały nam o najbardziej kuriozalnych przetargach, w których brały udział.
21 lat temu poznała ją cała Polska, gdy zasiadła za stołem prowadzącej główne wydanie “Wiadomości”. Od zeszłego roku znów o niej głośno, bo jej wywiady w TVP Info budzą dużo emocji i komentarzy. Dorota Wysocka-Schnepf polaryzuje, a opinie na jej temat są skrajne. Pracowita, rzetelna, profesjonalna – oceniają jedni. Przekraczająca granice, zdefiniowana, stronnicza – stwierdzają drudzy. – Obecnie kariera Doroty Wysockiej-Schnepf toczy się zgodnie z politycznymi zmianami ostatnich lat – ocenia Jan Dworak.
Anna Dec odchodzi z TVN Warner Bros. Discovery – dowiedział się nieoficjalnie portal Wirtualnemedia.pl. Znana prezenterka pogody ma być zatrudniona przy ulicy Wiertniczej jedynie do końca sierpnia.
Ruch na strony WWW z wyszukiwarki Google’a spada regularnie niemal wszystkim. Za to rosną przychody z wideo publikowanych na YouTubie, chociaż daleko nam jeszcze do stawek z USA czy Niemiec. Dla wydawców może to się okazją do istotnej dywersyfikacji przychodów, ale ta forma zarobku nie jest dla każdego.
Astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski, drugi Polak w kosmosie, zyskał ogromną popularność. Dyskusje budzi jednak fakt, jak obecnie wygląda komunikacja tego sukcesu. – Po powrocie z misji mamy do czynienia z widocznym chaosem komunikacyjnym – ocenia Paulina Bochen - Więcej mógł też robić rząd. Przyzwoicie komunikowało temat Ministerstwo Rozwoju i Technologii, ale ogólnie również zabrakło na to szerszego pomysłu - dodaje Mateusz Sabat.
– Szkoda mi tych młodych ludzi, bo są mega zdolni. A idą do McDonald's albo do Valeo montować reflektory. Pisanie ich po prostu boli. Zarobią tam podobnie, a nie będą musieli myśleć – mówi Alicja Molenda, wydawca jednej z gazet lokalnych. Rozmawiamy z redaktorami naczelnymi lokalnych tytułów o tym, dlaczego w ich mediach trudno o młodych dziennikarzy. Małopolska, Dolny Śląsk czy Kujawy – wszędzie problem jest ten sam.
Netflix i należące do Amazona Prime Video zdecydowały na współpracę z tradycyjnymi nadawcami we Francji. Dlaczego akurat w tym kraju? – Współpraca z lokalnymi nadawcami pozwala wielkim gigantom zoptymalizować koszty regulacyjne oraz spełnić wszystkie obowiązki w bardziej opłacalny i wizerunkowo bezpieczny sposób – mówi Wirtualnemedia.pl Anita Góral, dyrektor sprzedaży i marketingu w AKPA Polska Press. A czy to możliwe w Polsce?
W czerwcu cztery kanały informacyjne Polsatu miały łącznie zdecydowanie mniejszy udział w rynku niż Republika czy TVN24. Piotr Witwicki, dyrektor pionu informacji i publicystyki Polsatu zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że oglądalność Polsat News i Wydarzeń 24, mimo olbrzymiej konkurencji w zeszłym miesiącu wzrosła. – Staramy się robić stację, która przede wszystkim nie będzie stacją propagandową, tylko informacyjną – zapewnia. Krytykuje przy tym m.in. TVP Info.
Lato to czas, kiedy spada oglądalność telewizji linearnej – nawet o około jedną piątą, marketerzy ograniczają kampanie stricte performance’owe, a decyzje zakupowe bywają odsuwane na wrzesień. – W branży to nie sezon ogórkowy, ale raczej sezon zmiany rytmu. Mniej jest kampanii na „tu i teraz”, więcej planowania, testowania, optymalizacji. Dla wielu to czas, gdy kładzie się fundamenty pod działania końcówki roku – mówi Anna Gruszka z adQuery.