55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób
Penetracja internetu w Polsce jest nieco powyżej średniej dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Z szacunków eMarketera i Starcom Mediavest Group wynika, że na koniec br. w Polsce będzie 23,3 mln użytkowników internetu, a w 2019 roku liczba ta wzrośnie do 24,6 mln.
Serwis eMarketer we współpracy z agencją Starcom Mediavest Group przygotował kolejną edycję raportu Global Media Intelligence Report, poświęconego perspektywom rozwojowym mediów cyfrowych, internetu i urządzeń mobilnych na świecie i w poszczególnych regionach.
eMarketer szacuje, że w ubiegłym roku ponad połowa mieszkańców regionu Europy Środkowej i Wschodniej korzystała z internetu co najmniej raz w miesiącu, a udział ten osiągnie pułap 55proc. w roku 2015.
Wciąż wyraźny podział utrzymuje się pomiędzy rynkami cyfrowymi o wyższym stopniu zaawansowania, zwłaszcza w Czechach i krajach bałtyckich, a krajami takimi jak Turcja, gdzie infrastruktura cyfrowa jest słabsza, a postęp był wolniejszy.
Polska i Rosja będą notowały wskaźnik penetracji internetu powyżej średniej regionalnej, ale znacznie poniżej poziomów obserwowanych w krajach ościennych na zachodzie Europy. Od teraz aż do roku 2019, w szczególności Turcja przewiduje szybki wzrost, jako że procent mieszkańców korzystających z internetu wzrośnie z 54,2 proc. do 65,2 proc.
|
Użytkownicy internetu i penetracja internetu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, wg krajów, w latach 2013-2019 |
|||||||
|
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Użytkownicy internetu (w mln) |
|||||||
|
Rosja |
77,5 |
82,9 |
87,3 |
91,4 |
94,3 |
96,6 |
98,8 |
|
Turcja |
36,6 |
41,0 |
44,7 |
47,7 |
50,7 |
53,5 |
56,0 |
|
Polska |
22,6 |
22,9 |
23,3 |
23,7 |
24,0 |
24,3 |
24,6 |
|
Czechy |
7,2 |
7,4 |
7,8 |
8,0 |
8,1 |
8,1 |
8,2 |
|
Pozostałe kraje |
66,3 |
70,6 |
74,8 |
78,4 |
82,0 |
85,3 |
88,4 |
|
Europa Środkowa i Wschodnia |
210,2 |
224,9 |
238,0 |
249,1 |
259,1 |
267,8 |
276,1 |
|
Wzrost liczby użytkowników internetu (zmiana %) |
|||||||
|
Turcja |
4,7% |
12,1% |
9,2% |
6,7% |
6,3% |
5,4% |
4,8% |
|
Rosja |
8,8% |
7,0% |
5,3% |
4,7% |
3,2% |
2,5% |
2,2% |
|
Czechy |
4,8% |
3,1% |
5,2% |
1,8% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
|
Polska |
0,8% |
1,6% |
1,6% |
1,5% |
1,5% |
1,4% |
1,3% |
|
Pozostałe kraje |
7,5% |
6,5% |
5,9% |
4,8% |
4,6% |
4,0% |
3,7% |
|
Europa Środkowa i Wschodnia |
6,6% |
7,0% |
5,8% |
4,7% |
4,0% |
3,4% |
3,1% |
|
Penetracja użytkownika Internetu (% populacji w każdej grupie) |
|||||||
|
Czechy |
68,0% |
70,0% |
73,5% |
74,7% |
75,5% |
76,2% |
77,0% |
|
Rosja |
54,4% |
58,2% |
61,3% |
64,2% |
66,3% |
68,0% |
69,6% |
|
Polska |
58,8% |
59,8% |
60,8% |
61,8% |
62,8% |
63,8% |
64,8% |
|
Turcja |
45,3% |
50,2% |
54,2% |
57,2% |
60,2% |
62,8% |
65,2% |
|
Pozostałe kraje |
42,0% |
44,8% |
47,5% |
49,9% |
52,3% |
54,5% |
56,7% |
|
Europa Środkowa iWschodnia |
48,9% |
52,2% |
55,2% |
57,7% |
60,0% |
61,9% |
63,8% |
Uwaga: osoby fizyczne w dowolnym wieku, korzystające z Internetu z jakiejkolwiek lokalizacji za pomocą dowolnego urządzenia co najmniej jeden raz w miesiącu; wartości mogą nie sumować się do wartości łącznej z powodu zaokrąglenia. Źródło: eMarketer, kwiecień 2015; potwierdzone i ponownie wydane, lipiec 2015.
Piąta edycja roczna wydawanego przez eMarketer raportu Global Media Intelligence Report, opracowanego przy współpracy z agencją Starcom Mediavest Group analizuje ostatnie wydarzenia w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie wzmianki i sugestie dotyczące ożywienia gospodarczego obserwowane w 2014 roku są nadal aktualne, pomimo ciągłego niepokoju. Raport zawiera informacje demograficzne oraz informacje na temat wykorzystania mediów w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, w Łotwie, Polsce, Rosji, Słowacji, Turcji i Ukrainie.
Podobnie jak w roku 2014, Europa Środkowa i Wschodnia zanotuje trzeci najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na całym świecie. Szacuje się, że 69,1 proc. ludności regionu będzie używać telefonu komórkowego przynajmniej raz w miesiącu w tym roku, w porównaniu z 80,2 proc. w Ameryce Północnej i 80,1 proc. w Europie Zachodniej. eMarketer przewiduje, że liczba użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej zbliży się do poziomu 298 mln w roku 2015 i przekroczy 303 mln w 2016 roku.
Poziom korzystania ze smartfonów w Europie Środkowej i Wschodniej jest nadal znacznie niższy niż w innych częściach świata. eMarketer szacuje, że w tym roku, 144,3 mln ludzi w regionie będzie właścicielami co najmniej jednego zaawansowanego urządzenia i będzie używać go co najmniej raz na miesiąc - tylko na Bliskim Wschodzie i w Afryce odnotuje się mniejszą liczbę smartfonów używanych przez konsumentów. W sumie, mniej niż połowa użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej będzie posiadała smartfony w tym roku, w porównaniu z ponad 65 proc. w Europie Zachodniej i prawie 74 proc. w Ameryce Północnej. Na plus przemawia to, że wykorzystanie smartfonów rozwija się szybciej w Europie Środkowej i Wschodniej niż w jakimkolwiek innym regionie, i zapowiada się wzrost o kolejne 26,9 proc. w 2015 roku.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób