78 proc. Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu
Polska zmaga się z problemem cyfrowego wykluczenia. Aż 78 proc. osób powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu - wynika z raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i Amarach Research na zlecenie UPC Polska.
Autorzy raportu wskazują, że jeśli Polska przyspieszy rozwój infrastruktury szerokopasmowej, to wkład internetu w wytworzenie PKB zwiększy się do roku 2020 z obecnych 3 proc. do ok. 9,5 proc., a zwiększenie poziomu cyfryzacji Polski do poziomu Norwegii (obecnie lidera w tej dziedzinie) zmniejszyłoby poziom bezrobocia w naszym kraju o ponad 270 tys. osób.
W 2013 roku z internetu korzystało dwóch na trzech dorosłych Polaków, podczas gdy w roku 2007 było ich mniej niż połowa. Jednocześnie jednak według danych „The Digital Agenda Scoreboard 2013”, Polska jest pośród pięciu najniżej punktowanych krajów w UE pod względem cyfryzacji.
W „Globalnym Indeksie Konkurencyjności 2013-2014”, liczonym przez World Economic Forum, Polska zajmuje obecnie 42. miejsce i daleką 102. pozycję na świecie pod względem dostępności najnowszych technologii (jeden ze składników indeksu).
Ocenia się, że 10-proc. wzrost penetracji usług szerokopasmowych przekłada się na wzrost PKB na poziomie od 0,9 proc. do 1,5 proc. Gdyby penetracja usług szerokopasmowych w Polsce (obecnie 67 proc.) wzrosła do poziomu Wielkiej Brytanii (86 proc.), wówczas PKB Polski podniosłoby się o ok. 3 proc.
Jedna z metod oceny skali „cyfrowej przepaści” bazuje na wyliczeniach tzw. stopnia cyfryzacji autorstwa firmy Booz & Company. Jest to złożony indeks obliczany według danych krajowych dotyczących powszechności usług i produktów cyfrowych, cen czy prędkości internetu. Najważniejszą cechą tego indeksu jest to, że wykazuje on zależność między pozycją w rankingu a rozwojem ekonomicznym oraz wskaźnikami bezrobocia. Analiza związków między cyfryzacją a gospodarką wskazuje, że wśród krajów bardziej zaawansowanych w cyfryzacji, a do takich według firmy Booz zalicza się także Polska, każdy 10-punktowy wzrost poziomu cyfryzacji zwiększa PKB per capita o 0,84 proc. Oznacza to, że przyśpieszenie cyfryzacji w Polsce do poziomu takiego lidera jak Norwegia może zmniejszyć liczbę bezrobotnych w Polsce o ponad 270 tys.
Z innego opracowania Deloitte opisującego wpływ internetu na polską ekonomię wynika, że udział gospodarki internetowej w PKB Polski wzrośnie do roku 2020 do 9,5 proc. lub nawet więcej, jeśli kraj obierze bardziej dynamiczną drogę rozwoju. To będzie oznaczać, że około 200 mld zł z polskiego PKB zostanie wygenerowanych w bardziej efektywnej e-gospodarce, zwiększając ogólny poziom efektywności gospodarki, co ma bezpośredni wpływ na poziom zamożności społeczeństwa.
Z raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” wynika, że w Polsce jedynie 5 proc. posiadaczy komputerów nie ma dostępu do internetu, co oznacza duży postęp w porównaniu do 50 proc. w roku 2003 i 15 proc. w roku 2009. Jednocześnie jednak aż ok. 10 z 13 mln Polaków w wieku powyżej 50 lat nie korzysta z internetu (78 proc.).
Spośród tysiąca dorosłych osób z dostępem do szerokopasmowego internetu, ponad połowa spędza online trzy lub więcej godzin dziennie. Wśród najbardziej popularnych aktywności są zakupy i korzystanie z mediów społecznościowych. Zakupów online dokonuje 94 proc. wszystkich polskich internautów.

W przeciętnej polskiej firmie dostęp do internetu ma 64 proc. pracowników, a 60 proc. firm pozwala zatrudnionym osobom korzystać z firmowej sieci w celach prywatnych. Choć większość ankietowanych pracowników korzysta z internetu w celach zawodowych także w domu, jedynie 1/5 firm zatrudnia osoby formalnie pracujące z domu (tzw. telepraca) w niepełnym lub pełnym wymiarze. Odsetek ten wzrasta do 1/3 w przypadku dużych firm (zatrudniających ponad 250 pracowników).
Ankieta przeprowadzona pośród 201 polskich przedsiębiorstw zatrudniających dwie lub więcej osób wykazała, że ponad 25 proc. z nich wykorzystuje internet do różnych form e-handlu (np. do sprzedaży, zamawiania zaopatrzenia), podczas gdy ponad 1/3 korzysta z internetu do obsługi klienta.

80 proc. właścicieli firm lub menedżerów uważa dalszą cyfryzację za kluczową kwestię dla rozwoju polskiej gospodarki, a prawie 60 proc. firm jest za wprowadzeniem zachęt fiskalnych wspierających inwestycje w rozwój cyfrowej Polski.

Z perspektywy konsumentów dalszy rozwój sieci szerokopasmowych (NGN/NGA) postrzegany jest jako obszar z największymi opóźnieniami. 70 proc. polskich internautów korzysta obecnie z usług o prędkościach poniżej 30 Mb/s.
UPC Polska w sierpniu 2013 r. roku zleciło Deloitte i Amarach Research przeprowadzenie dwóch równoległych ankiet. Pierwsza ankieta przeprowadzona online objęła 1000 osób w wieku powyżej 16 lat i była reprezentatywna dla polskiej populacji użytkowników internetu. Drugą ankietę przeprowadzono telefonicznie i przez internet wśród 201 menedżerów decyzyjnych w kwestiach IT w średnich, małych oraz dużych firmach.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 78 proc. Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu
Czy to że nie mam telewizora (bo uznaję poziom telewizji w Polsce za żenujący) czyni mnie wykluczonym?