Co czwarty tekst na stronach Eurozetu powstał dzięki wsparciu AI. Firma tworzy nowe stanowisko
Należąca do Agory Grupa Eurozet poszukuje “AI fact-checking & quality editora", czyli redaktora odpowiedzialnego między innymi za weryfikację treści tworzonych przy wsparciu sztucznej inteligencji. – To nowa rola, która oznacza aktywne uczestnictwo w procesie przygotowania artykułów i bliską współpracę z innymi członkami redakcji, bardzo aktywnie wykorzystującymi nowe technologie – mówi Wirtualnemedia.pl Marcin Kowalczyk, dyrektor zarządzający obszaru online Eurozetu. Już 25 proc. treści na stronach wydawcy powstaje przy wsparciu AI.

To, że dziennikarze wspomagają się sztuczną inteligencją, jest tajemnicą poliszynela. W wielu redakcjach, które stawiają na newsy, wprost sugeruje się, by korzystać z narzędzi AI, nawet do tworzenia całych tekstów. Oczywiście chodzi o precyzyjny research zlecony AI i późniejsze sprawdzenie go między innymi pod kątem rzetelności i zredagowanie.
Dopiero w momencie, gdy dziennikarz ma pewność, że nie stworzył potworka wygenerowanego przez sztuczną inteligencję z fikcją literacką czy fikcyjnymi nazwiskami jako ekspertami w tekście, może tekst po gruntownej redakcji i korekcie opublikować.
Czytaj także: Google z licencjami dla wybranych wydawców. Na start 20 tytułów
Niedawno na Wirtualnemedia.pl pojawiło się ogłoszenie, że Grupa Eurozet szuka “AI fact-checking & quality editor”, czyli redaktora do weryfikacji i dbania o jakość treści tworzonych przez sztuczną inteligencję.
"Szukamy osoby, która dołączy do naszego zespołu jako AI fact-checking & quality editor i będzie odpowiedzialna za kontrolę oraz weryfikację materiałów współtworzonych przez sztuczną inteligencję" – czytamy w ogłoszeniu.
Do zadań redaktora ma należeć między innymi analiza i korekta artykułów tworzonych przy wsparciu AI, zapewnienie ich wysokiej jakości i spójności, weryfikacja faktów i poprawności merytorycznej, współpraca z zespołem redakcyjnym w celu optymalizacji procesów generowania treści oraz współodpowiedzialność za wyniki zasięgowe i odsłonowe.
Może cię zainteresować: Spotify publikuje nowe utwory zmarłych artystów. W tle afery AI i TikTok
Zapytaliśmy w Agorze, co oznacza pojęcie "weryfikacja materiałów tworzonych przez AI"? Czy taka osoba sama uczestniczyłaby w ich tworzeniu czy też sprawdzała prace w tej dziedzinie w wykonaniu innych członków redakcji?
Szef wydawców Eurozetu: chodzi o treści tworzone przy wsparciu AI
– Przede wszystkim trzeba podkreślić, że w ogłoszeniu nie piszemy o weryfikacji materiałów "tworzonych przez AI", lecz "tworzonych przy wsparciu AI", gdyż w serwisach Grupy Eurozet nie publikujemy żadnych treści, które powstawałyby całkowicie za sprawą sztucznej inteligencji i bez nadzoru redakcji. Człowiek będzie miał zawsze kluczowe znaczenie, jednak w działaniach redaktorów i wydawców online narzędzia AI są bardzo przydatne, pomagają osiągać jeszcze lepszą jakość tworzonych materiałów i usprawniają procesy – mówi Wirtualnemedia.pl Paweł Tabędzki, szef wydawców online w Grupie Eurozet.
Czytaj także: "Apokalipsa". Nowe dane o wpływie AI na ruch z wyszukiwarki
– AI Fact-checking & Quality Editor to nowa rola w zespołach online Grupy Eurozet, która oznacza aktywne uczestnictwo w procesie przygotowania artykułów i bliską współpracę z innymi członkami redakcji, bardzo aktywnie wykorzystującymi nowe technologie. Chcemy, aby osoby pełniące tę funkcję jednocześnie zapewniały dodatkowy tzw. human-in-the-loop dla jakości publikowanych materiałów i minimalizowania ryzyka pomyłki – zarówno narzędzi, jak i ludzi – mówi Marcin Kowalczyk, dyrektor zarządzający obszaru online Grupy Eurozet.
A na czym będzie polegać współpraca osoby na nowym stanowisku z redakcją? – Osoby na stanowisku AI Fact-checking & Quality Editor mają wnieść świeże spojrzenie na bezpieczne metody używania sztucznej inteligencji przez nasze redakcje. Zależy nam niezmiennie na sprawdzonych, rzetelnych materiałach, co do jakości i wiarygodności których słuchacze, czytelnicy i widzowie nie będą mieli wątpliwości. Stąd w nazwie wspomnianego stanowiska postawiliśmy na dwie frazy - fact-checking oraz quality – wyjaśnia Marcin Kowalczyk.
Wiadomo też, w jakich obszarach będzie początkowo wykorzystywana praca osoby na nowym stanowisku. – Rola ta nie będzie przypisana do jednego konkretnego serwisu Grupy Eurozet. Wsparcie nowo zatrudnionej osoby, a potem osób, chcemy wykorzystywać początkowo w obszarze treści rozrywkowych i kulturalnych naszych stacji muzycznych – dodaje szef wydawców online w Grupie Eurozet (PT).
Tyle treści współtworzy AI w Grupie Eurozet
Zapytaliśmy też, jaki procent treści jest tworzony w Grupie Eurozet przez sztuczną inteligencję. – Obecnie około 25 procent artykułów publikowanych w serwisach Grupy Eurozet na różnych etapach procesu wydawniczego bazuje na pomocy narzędzi i asystentów AI. W każdym jednak przypadku rola redaktorki czy redaktora jest kluczowa, a sztuczna inteligencja im pomaga, ale nie zastępuje. Dzięki optymalizacji procesów, a także szerszemu wykorzystaniu AI, nasi dziennikarze coraz więcej czasu będą mogli poświęcać na tworzenie wartościowych autorskich materiałów, które będą lepiej dostosowane do potrzeb czytelników – zaznacza Marcin Kowalczyk.
Może cię zainteresować: Tak streszczenia AI w Google zabierają ruch wydawcom. Liczby mówią wiele
Grupa Eurozet to wspólny szyld połączonych zespołów Eurozetu i Grupy Radiowej Agory (GRA). Portfolio tworzy 9 stacji: Radio ZET, Radio TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Antyradio, Chillizet, Meloradio i Radio Plus. Ma też serwisy internetowe, między innymi tokfm.pl, radiozet.pl, antyradio.pl, chillizet.pl, planeta.pl, radiopogoda.pl, zloteprzeboje.pl i rockradio.pl oraz serwis podcastowo-muzyczny Tuba.
Dołącz do dyskusji: Co czwarty tekst na stronach Eurozetu powstał dzięki wsparciu AI. Firma tworzy nowe stanowisko
Czyli wszystko się zgadza. W Zetce mało co jest faktem ;)