Allegro zarobiło miliard z reklam. Co zrobi z górką pieniędzy?
W czwartym kwartale ub.r. grupa Allegro przy wzroście obrotów brutto o 9,6 proc. i wpływów o 2,3 proc. zarobił na czysto 253 mln zł. Przychody reklamowe wzrosły o ponad 30 proc., w całym roku przekraczając 1 mld zł. Firma z nadwyżki finansowej planuje m.in. przeznaczyć do 1,4 mld zł na skup swoich akcji.
 
                                Sprzedaż brutto (GMV) na platformach grupy Allegro w czwartym kwartale 2024 roku sięgnęła 18,4 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowiące zdecydowaną większość obroty sprzedawców zewnętrznych poszły w górę o 11,7 proc. do 17,82 mld zł.
Z kolei sprzedaż brutto sklepów własnych Allegro zmalała o 41,6 proc. do 572,9 mln zł. O ile w Polsce nastąpił w tym obszarze wzrost o 5,3 proc. do 233,4 mln zł, o tyle za granicą obroty poszły w dół o 55,4 proc. do 338,9 mln (to skutek zmiany modelu biznesowego przejętej kilka lat temu Mall Group).
Ponad 20 mln kupujących w serwisach grupy Allegro
Na koniec ub.r. grupa Allegro miała w Polsce 15,1 mln aktywnych kupujących, wobec 14,6 mln rok wcześniej. Średnie kwartalne wydatki od każdego z nich zwiększyły się rok do roku o 7,8 proc. do 4 031 zł.
Natomiast za granicą liczba kupujących zwiększyła się z 5 do 5,7 mln, a kwartalne wydatki, w związku ze zmianami na platformach Mall Group, zmalały o 20,8 proc. do 573,4 mln zł.

W czwartym kwartale ub.r. w serwisach grupy Allegro kupiono 371,7 mln produktów, o 13,5 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce nastąpił wzrost o 13,1 proc. do 360,1 mln zł, a za granicą – o 27 proc. do 11,7 mln.
Firma nadal zwiększała też w Polsce wskaźnik take rate, czyli część cen produktów pobieraną od sprzedawców w formie prowizji i opłat za usługi dodatkowe. W czwartym kwartale ub.r. wyniósł on 12,01 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 11,68 proc.
– GMV Allegro przebiło poziom 60 mld zł w sam raz na swoje 25. urodziny. Wartość zakupów na naszej platformie wzrosła w tempie ponad trzy razy szybszym niż sprzedaż detaliczna w Polsce. Poradziliśmy sobie dobrze w całym roku finansowym – podkreśla w komunikacie prezes firmy Roy Perticucci.
Głębsza strata za granicą
Natomiast za granicą kwartalny take rate zmalał r/r z 8,49 do 7,31 proc. Allegro wiosną 2023 roku uruchomiło swoją platformę w Czechach, w kwietniu ub.r. – na Słowacji, zaś w listopadzie – na Węgrzech.
W czwartym kwartale ub.r. sprzedaż brutto firmy na rynkach zagranicznych od sprzedawców zewnętrznych poszła w górę r/r o 36,6 proc. do 689,5 mln zł. Natomiast przy skurczeniu się obrotów Mall Group łączne wpływy netto zmalały o 46,6 proc. do 386,5 mln zł.
Firma generuje za granicą coraz większą stratę: na poziomie skorygowanej EBITDA ujemna marża w czwartym kwartale ub.r. pogłębiła się z -20,88 do -47,41 proc., zaś strata wzrosła ze 151,1 do 183,3 mln zł.

– W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło swoje platformy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Dzięki temu nasz docelowy rynek zwiększył się o 26 milionów potencjalnych klientów i klientek i obejmuje obecnie 63 miliony konsumentów. Na koniec 2024 roku mieliśmy 21 milionów aktywnych kupujących, z czego sześć milionów spoza Polski – wylicza Roy Perticucci.
– Udowodniliśmy, że możemy sprawnie i niedrogo uruchamiać nasz model marketplace w nowych krajach, ale na chwilę wstrzymujemy dalsze plany w tym zakresie. Wiele się nauczyliśmy i chcemy wykorzystać nasze wnioski, by ulepszać naszą ofertę i przyspieszyć wzrost częstotliwości zakupów, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Wznowimy plan uruchamiania nowych platform, gdy tylko uznamy, że skutecznie wdrożyliśmy te zmiany i będziemy zadowoleni z rezultatów – dodaje Perticucci.
Wyższy zysk Allegro w Polsce
Z kolei w Polsce grupa Allegro w zeszłym kwartale przy spadku skorygowanej marży EBITDA z 37,78 do 35,07 proc. zwiększyła skorygowany zysk EBITDA o 7,7 proc. do 975,2 mln zł.

Największym obszarem biznesowym firmy pozostają sprzedawcy zewnętrzni. Kwartalne przychody z markerplace’u zwiększyły się r/r o 14,1 proc. do 2,11 mld zł.
Procentowo mocniej wzrosły natomiast trzy inne źródła przychodów. Te z reklam poszły w górę o 33 proc. do 346,8 mln zł, z porównywarki Ceneo – o 31,3 proc. do 79,8 mln zł, a z usług logistycznych – o 37,1 proc. do 77,4 mln zł. Całoroczne przychody reklamowe podskoczyły zaś o 30,6 proc. – z 833,4 mln do 1,09 mld zł.
Grupa Allegro w ryzach trzymała wydatki operacyjne, które w czwartym kwartale zwiększyły się jedynie o 0,4 proc., do 2,38 mld zł. Spadek sprzedaży we własnych sklepach przełożył się na skurczenie kosztów sprzedanych towarów o 39,7 proc. do 444,1 mln zł.
Natomiast wydatki na dostawy zakupów poszły w górę o 18,3 proc. do 834,6 mln zł, a na usługi marketingowe – o 28,7 proc. do 562 mln.
– Generalnie z sukcesem upraszczamy naszą ofertę i obniżamy koszty. Nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w dostawie. Znacznie lepiej radzimy sobie z rozdzielaniem wolumenu między przewoźników, aby uzyskać jak najefektywniejszą kombinację szybkości, niezawodności i kosztów – podkreśla w komunikacie Roy Perticucci.
– Koszty jednostkowe naszych własnych operacji są zbliżone do tego, co płacimy innym przewoźnikom – a w niektórych przypadkach jesteśmy najtańszym wyborem. Daje nam to swobodę, by zwiększyć inwestycje w logistykę w przyszłości – zaznacza.

Rentowność grupy Allegro pod koniec 2023 roku obciążył dotyczący wartości Mall Group odpis w kwocie 629,3 mln zł, pomniejszony o wpływ podatku odroczonego w kwocie 123,7 mln zł.
W efekcie w minionym kwartale wynik operacyjny firmy poszedł w górę ze 150,9 mln zł straty do 449,9 mln zł zysku, a wynik netto – z 233,6 mln zł straty do 252,6 mln zł zysku.
Allegro chce skupować akcje
W 2024 roku grupa Allegro mocno zmniejszyła swoje zadłużenie netto, akumulując generowane zyski. Dług netto r/r poszedł w dół z 4,63 do 2,3 mld zł, a w relacji do zysku EBITDA z ostatnich czterech kwartałów – z 1,83x do 0,77x.
Natomiast suma pieniędzy zgromadzonych przez firmę poszła w górę z 2,05 do 4,06 mld zł.

Grupa Allegro od debiutu giełdowego nie wypłaciła żadnej dywidendy. Teraz proponuje natomiast akcjonariuszom skup swoich akcji. Rada dyrektorów w komunikacie oceniła, że firma ma „wystarczające środki na dystrybucję i najbardziej preferowaną formą dystrybucji będzie skup własnych akcji”. Zapowiedziano, że w 2025 roku chce na to przeznaczyć do 1,4 mld zł.
Równocześnie rada dyrektorów Allegro przyjęła politykę alokacji kapitału spółki. Jako główny cel wskazano inwestowanie w cele biznesowe średnioterminowe w celu dalszego napędzania organicznego i rentownego wzrostu. Zaznaczono, że plany średnio- i długoterminowe powinny być projektowane z zachowaniem umiarkowanej dźwigni brutto i netto oraz odpowiedniej płynności w celu utrzymania elastyczności operacyjnej.
W komunikacie podkreślono, że grupa Allegro planuje prowadzić działalność finansową, aby osiągnąć cele polityki, zamierzając w średnim do długiego terminu osiągnąć określone wskaźniki finansowe w celu maksymalizacji zwrotu dla akcjonariuszy.
Zadłużenie netto grupy do skorygowanego EBITDA na poziomie ma być dodatkowo na poziomie 1,0x, z dodatkowym celem zadłużenia brutto do skorygowanego EBITDA na poziomie 2,0x. Natomiast dostępna płynność finansowa ma być na poziomie 20-30 proc. przychodów z ostatnich dwunastu miesięcy, przy czym płynność jest rozumiania jako gotówka i/lub dostępne linie finansowe.
– Celem polityki jest ustanowienie wytycznych dotyczących wykorzystania i dystrybucji dostępnego kapitału przez spółkę i jej spółki zależne. Uwzględnia ona średnio- i długoterminowe założenia co do struktury kapitałowej, która uwzględnia perspektywy wzrostu, inwestycje kapitałowe, a także optymalną płynność i dźwignię finansową, które umożliwiają przeznaczenie dostępnych nadwyżek gotówkowych na dystrybucję dla akcjonariuszy – zaznaczono.
Po publikacji tych wyników i planów akcje Allegro na początku czwartkowej sesji giełdowej drożały o ok. 6-7 proc. Uwzględniając ten wzrost, od początku stycznia br. zyskały 12 proc.

 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                        Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”         Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                        Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?         Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                        Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?         Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                        Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu          
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Allegro zarobiło miliard z reklam. Co zrobi z górką pieniędzy?