Anna Kaczmarska: Internet proponuje dużo więcej kobietom niż mężczyznom
- Internet daje kobietom duże szanse tworzenia własnych inicjatyw biznesowych i coraz więcej internautek zaczyna dostrzegać ten potencjał i go wykorzystywać - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anna Kaczmarska, prezes zarządu IDMnet.
- Kobiety to nieco więcej niż połowa wszystkich internautów w Polsce. Internet dużo więcej proponuje kobietom, nieporównywalnie więcej jest serwisów internetowych dedykowanym paniom, niż panom. Oferta portali związanych z urodą, a także zdrowotnych, parentingowych, modowych i społecznościowych jest bardzo szeroka. Twórcy kontentu zdają sobie zatem sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa w procesie zakupowym kobieta, dlatego mocno ją wspierają, oferując bazę pożytecznej wiedzy, porad, inspiracji. Internet jako medium wyróżnia się na tle innych tym, że poprzez nowoczesne narzędzia technologiczne i badawcze bardzo precyzyjnie dociera do różnych typów zachowań i potrzeb kobiet w sieci. Nie traktuje kobiet jednolicie, dostrzega różnice i tym samym daje marketerom możliwość formułowania właściwych komunikatów, spełniających wymagania potencjalnych konsumentek - podkreśla Anna Kaczmarska.
Zdaniem Anny Kaczmarskiej, kluczowym elementem podczas tworzenia kampanii skierowanych do kobiet, powinna być znajomość zwyczajów kobiet w sieci. - Chodzi o to, kiedy kobiety korzystają z sieci, jakich urządzeń używają, jak reagują na nowoczesne narzędzia, gdzie chętniej spędzają więcej czasu, jakich informacji poszukują, jakie środowisko jest dla nich przyjazne i w końcu skąd czerpią wzorce, inspiracje i fachowe porady. Rozróżniając typy zachowań kobiet w sieci warto zwrócić uwagę na fakt, że kobiety bardzo chętnie tworzą treści, dzielą się poradami, informacjami, zdjęciami, piszą blogi, prowadzą własne strony internetowe - mówi Anna Kaczmarska.
- Tak duża aktywność może być bardzo użyteczna w efektywnych kampaniach reklamowych. Jeżeli kreatorka treści otrzyma wsparcie w tworzeniu użytecznego kontentu w postaci konkursów, sond, wątków dyskusyjnych, akcji społecznych, może wtedy dla nas te treści rozwijać i dzielić się nimi z innymi użytkowniczkami, co przyczynia się do tego, że dana marka lub produkt staną się bardziej przyjazne dla innych kobiet - uważa szefowa IDMnet.
>>> Kobiety coraz bardziej świadomie korzystają z internetu (badanie)
Z Anną Kaczmarską, prezesem zarządu sieci IDMnet, rozmawiamy o roli kobiet w marketingu internetowym.
Krzysztof Lisowski: Niedawno przedstawiliście wyniki badań pokazujących główne trendy w marketingu kobiecym „Web Woman Wanted 2013”. Czy kobiety jako grupa docelowa odgrywają coraz większą rolę w marketingu internetowym?
Anna Kaczmarska, prezes zarządu IDMnet: Myślę, że nie ma żadnych różnic pomiędzy rolą kobiety w marketingu offline i online, w obu przypadkach ten target jest mocno doceniany zarówno pod względem tworzonych treści, jak i działań marketingowych. Kobiety to nieco więcej niż połowa wszystkich internautów w Polsce. Internet też dużo więcej proponuje kobietom, nieporównywalnie więcej jest serwisów internetowych dedykowanym paniom, niż panom. Oferta portali związanych z urodą, a także zdrowotnych, parentingowych, modowych i społecznościowych jest bardzo szeroka. Twórcy kontentu zdają sobie zatem sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa w procesie zakupowym kobieta, dlatego mocno ją wspierają, oferując bazę pożytecznej wiedzy, porad, inspiracji. Internet jako medium wyróżnia się na tle innych tym, że poprzez nowoczesne narzędzia technologiczne i badawcze bardzo precyzyjnie dociera do różnych typów zachowań i potrzeb kobiet w sieci. Nie traktuje kobiet jednolicie, dostrzega różnice i tym samym daje marketerom możliwość formułowania właściwych komunikatów, spełniających wymagania potencjalnych konsumentek.
Czy rzeczywiście jest tak, że większość decyzji zakupowych - nawet w dziedzinach, które do tej pory uchodziły za męskie - podejmują obecnie kobiety?
Tak. Nasze badania wykazały, że w zakresie pielęgnacji urody, mody, zdrowia oraz gospodarstwa domowego decyzje zakupowe podejmują głównie kobiety. Zmienia się też sposób podejmowania decyzji w zakresie motoryzacji, elektroniki, finansów i wykończenia wnętrz - coraz większy odsetek kobiet, szczególnie w grupie wiekowej 35+, bierze udział w procesie decyzyjnym ze swoim partnerem lub podejmuje decyzje samodzielnie. Ponieważ od lat planujemy liczne kampanie reklamowe skierowane do kobiet jesteśmy świadomi, że kobiety w różnych grupach wiekowych oraz o odmiennym statusie zawodowym i rodzinnym inaczej konsumują media elektroniczne. Stąd nasze autorskie badanie, które pokazuje te różnice. To dla nas kierunek, w jakim trzeba się rozwijać w zakresie planowania strategii komunikacji online.
Jak konstruować kampanię komunikacyjną, gdzie grupą docelową są kobiety? Kobiety to grupa, która w zależności od wieku ma bardzo różnorodne oczekiwania, zwyczaje, zachowania?
Bardzo ważnym czynnikiem jest tutaj znajomość zwyczajów kobiet w sieci, czyli kiedy z niej korzystają, jakich urządzeń używają, jak reagują na nowoczesne narzędzia, gdzie chętniej spędzają więcej czasu, jakich informacji poszukują, jakie środowisko jest dla nich przyjazne i w końcu skąd czerpią wzorce, inspiracje i fachowe porady. Rozróżniając typy zachowań kobiet w sieci warto zwrócić uwagę na fakt, że kobiety bardzo chętnie tworzą treści, dzielą się poradami, informacjami, zdjęciami, piszą blogi, prowadzą własne strony internetowe. Tak duża aktywność może być bardzo użyteczna w efektywnych kampaniach reklamowych. Jeżeli kreatorka treści otrzyma wsparcie w tworzeniu użytecznego kontentu w postaci konkursów, sond, wątków dyskusyjnych, akcji społecznych, może wtedy dla nas te treści rozwijać i dzielić się nimi z innymi użytkowniczkami, co przyczynia się do tego, że dana marka lub produkt staną się bardziej przyjazne dla innych kobiet.
Swego czasu jednym z głównych czynników skłaniających np. do zakupu były rekomendacje znanych osób, gwiazd. Czy to się zmieniło?
Poglądy znanych osób i gwiazd show-biznesu nie liczą się już tak bardzo dla kobiet aktywnych w sieci, ponieważ mają one dużą alternatywę w postaci innych użytkowniczek. To one stają się „ekspertami” i są w stanie doradzić, podzielić się cennymi informacjami i pomóc o wiele skuteczniej, niż osoby popularne. Lubimy czytać informacje o gwiazdach, co potwierdzają statystyki serwisów plotkarskich, ale coraz mocniej cenimy sobie wiedzę i porady osób, które reprezentują podobny styl życia, podobne poglądy i nie ma dla nas znaczenia, czy jest to osoba publiczna czy też nie. Z drugiej strony każda internautka mając możliwość wyrażenia własnego zdania, podzielenia się wiedzą i w dodatku widząc, że to, co myśli podoba się innym, ma silną motywacją do działania, rozwoju i doskonalenia się w danym obszarze. Jest wiele przykładów osób, które stałe się popularne dzięki aktywności w sieci i mało tego - są bardzo pożądane jako twarze do promocji wielu marek.
Czy również starsze kobiety stają się odbiorczyniami przekazów marketingowych? Chodzi tutaj m.in. o grupę 45+, która uchodzi za dość trudną i specyficzną.
Grupa 45+ stanowi w populacji kobiet w internecie ponad 18 proc. Jest to bardzo szybko rosnący udział, jeszcze mało wykorzystany przez marketerów, którzy cały czas wychodzą z założenia, że internet nie dociera do tej grupy. Zgadza się, że kobiety w tej grupie wiekowej mniej aktywnie korzystają z urządzeń nowej generacji, czy aplikacji mobilnych, ale - co warto podkreślić - internet traktują jako poważne, wiarygodne źródło informacji i fachowych porad. Sieć jest dla nich istotną wartością, zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym. Kierując zatem do tej grupy komunikaty marketingowe warto pamiętać o tym, że należy koniecznie uwzględnić w nich czynnik ekspercki, poradniczy.
Czy internet daje w tym momencie kobietom szansę tworzenia własnych, skutecznych inicjatyw biznesowych?
Tak. Internet daje kobietom duże szanse tworzenia własnych inicjatyw biznesowych i coraz więcej internautek zaczyna dostrzegać ten potencjał i go wykorzystywać. Przykładem może być nowe pokolenie młodych projektantek, które zdobywają popularność i klientów głownie przez internet. Prowadzą własne sklepy internetowe, blogi, czy fan page i trafiają do kobiet, które szukają alternatywy dla globalnych sieciowych marek i są bardziej wymagające, ceniące indywidualizm, prowadzące określony styl życia.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Anna Kaczmarska: Internet proponuje dużo więcej kobietom niż mężczyznom
No właśnie to jeszcze cudowne czy już STRASZNE ?
Przecież staniki są po to żeby w nich portfele i papierosy nosić OCZYWIŚCIE !