Tomasz Jażdżyński wiceprezesem Burda Media Polska. "Chcemy rosnąć skokowo"
Z początkiem września Tomasz Jażdżyński, do niedawna prezes Gremi Media, obejmie nowo utworzone stanowisko wiceprezesa ds. operacyjnych w Burda Media Polska. Ma zająć się wsparciem dalszej ekspansji cyfrowej firmy. - W 2023 roku ponad 65 proc. przychodów i zdecydowana większość zysków Burdy w Polsce będzie pochodziła z działalności digital i e-commerce - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

Burda Media Polska w ub.r. przejęła wydawnictwo Edipresse Polska. Z końcem roku zamknęła natomiast ponad 20 tytułów drukowanych. Był to efekt sytuacji na rynku, w tym rosnących kosztów druku i papieru. Ale też zmiany strategii, polegającej na transformacji w stronę firmy w pełni cyfrowej. Na rynku pozostało sześć tytułów drukowanych, wspieranych przez silne marki i serwisy digitalowe.
Firma stawia na rozwój serwisów internetowych oraz działalności e-commerce (posiada drogerię internetową Cocolita.pl). I w tych obszarach chce realizować przejęcia.
- Z racji na specyfikę polskiego rynku internetowego czy też sektora e-commerce większość projektów M&A chcemy realizować lokalnie polskim zespołem i to jest jeden z powodów zaproszenia do zespołu zarządzającego Tomasza Jażdżyńskiego, który posiada w tym obszarze ponad dwudziestoletnie doświadczenie poparte licznymi sukcesami. Zarówno w samym obszarze akwizycji jak i późniejszej integracji i zarządzania połączonymi biznesami w ramach jednej grupy mediowej - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Klepacki.
- Jesteśmy obecnie w kilku rozmowach inwestycyjnych, jednak zbyt wcześnie, żeby coś prognozować w tym temacie - ucina Klepacki.
Od września 2023 roku w skład polskiego zespołu zarządzającego Burda Media Polska będą wchodzić: Maciej Klepacki (CEO, prezes), Tomasz Jażdżyński (COO, wiceprezes), Michał Helman (CCO), Agnieszka Wicher - Szczesna (managing director luxury, lifestyle & travel) oraz Małgorzata Górska (people, culture & communication director).
Tomasz Jażdżyński pracował w Gremi Media, Interii, Bankierze, GG Network
Tomasz Jażdżyński w latach 2018 - 2022 pracował jako prezes zarządu Gremi Media, wydawcy m.in. dzienników "Rzeczpospolita" i "Parkiet", w której przeprowadził transformację cyfrową firmy, zarówno w obszarze produktowym jak i finansowym.
W przeszłości Jażdżyński był prezesem portalu Interia.pl (2000-2004), wprowadzając go na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych oraz dyrektorem finansowym Wirtualnej Polski. W latach 2005 – 2008 pełnił funkcję prezesa portalu Bankier.pl, który również wprowadził na GPW w Warszawie. W latach 2008-2010 ponownie by prezesem Interia.pl, będąc w tym czasie również członkiem międzynarodowego Komitetu Sterującego ds. Internetu grupy Bauer Media. W latach 2011 - 2016 był prezesem GG Network SA (wchodzącego w skład koncernu mediowego Naspers Ltd.), a także pełnił funkcję dyrektora zarządzającego segmentu media i komunikacja Grupy Allegro, w skład którego poza GG Network SA wchodziły również Grupa Bankier.pl i Wykop.pl. Jażdżyński jest absolwentem AGH w Krakowie na kierunkach informatyka oraz zarządzanie i marketing.
Więcej o wynikach finansowych oraz planach Burda Media Polska w rozmowie z Maciejem Klepackim
Patryk Pallus: Tomasz Jażdżyński dołącza do zarządu Burda Media Polska. Z czego wynika to wzmocnienie?
Maciej Klepacki: Dziś Polska to jeden z najważniejszych rynków w międzynarodowym portfolio Burdy. Dlatego oprócz organicznego wzrostu w kluczowych dla nas kategoriach tematycznych jak luxury & lifestyle czy też kulinaria i podróże, mamy ambicję rosnąć skokowo w całym obszarze digitalowym, co w krótkim okresie czasu możliwe jest tylko dzięki przejęciom.
Z racji na specyfikę polskiego rynku internetowego czy też sektora e-commerce większość projektów M&A chcemy realizować lokalnie polskim zespołem i to jest jeden z powodów zaproszenia do zespołu zarządzającego Tomasza Jażdżyńskiego, który posiada w tym obszarze ponad dwudziestoletnie doświadczenie poparte licznymi sukcesami. Zarówno w samym obszarze akwizycji jak i późniejszej integracji i zarządzania połączonymi biznesami w ramach jednej grupy mediowej. Liczymy również, że osoba, która tworzyła tyle czołowych marek polskiego internetu wesprze pozostałych członków zespołu zarządzającego zarówno w bieżących operacjach jak i planowaniu strategicznego rozwoju.
Dodatkowo Tomasz Jażdżyński będzie odpowiedzialny za obszar finansowy, IT, dystrybucji i produkcji ze szczególnym naciskiem na efektywności prowadzonych operacji w Polsce co jest szczególnie ważne przy tak dużym projekcie transformacyjnym.

Jakie zmiany w organizacji ma wprowadzić Tomasz Jażdżyński?
Na pewno chcemy jeszcze większą uwagę przykładać do efektywności prowadzonych operacji biznesowych i usprawnieniu wszystkich wewnętrznych procesów w firmie po ostatnio zrealizowanej fuzji. Nie zakładamy zmian w strukturach zespołów, natomiast będzie nam zależało na jeszcze sprawniejszym wsparciu prowadzonego biznesu w obszarze digital i e-commerce.
W dużej mierze wynika to z istotnej transformacji jaką Burda przeszła w obszarze swojego głównego biznesu mediowego, a także zmian zachodzących na rynku. Zależy nam, aby wszystkie centra kompetencji Burda Media wspierały nie tylko obecnie prowadzony biznes, ale były gotowe także na obsługę nowych podmiotów w Polsce, które mogą dołączyć do grupy w przyszłości.
Czy w tym roku dojdzie do przejęcia innego serwisu przez Burdę? W obszarze kontentowym czy e-commerce?
Jesteśmy obecnie w kilku rozmowach inwestycyjnych jednak zbyt wcześnie, żeby coś prognozować w tym temacie.
Planujecie w tym roku zatrudnić kolejnych managerów? Do jakich obszarów?
Mam poczucie, że po ostatnich wzmocnieniach zespół zarządzający Burda Media Polska jest już kompletny. Z kluczowych stanowisk w grupie kapitałowej pozostaje nam jeszcze nieobsadzone stanowisko członka zarządu ds. operacyjnych w zespole zarządzającym Cocolita.pl oraz head of content video, czyli obszaru, który odgrywa coraz większą rolę w naszym biznesie digitalowym.
Jak ocenia pan I półrocze br. na rynku reklamy internetowej i w magazynach?
Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni sytuacją na rynku reklamy internetowej i magazynowej. W naszej ocenie I półrocze 2023 było istotnie lepsze niż wskazywały na to prognozy z początku rok, zwłaszcza gdy spojrzymy na mocno niesprzyjające otoczenie makroekonomiczne, w tym rekordową inflację, czy też konsekwentnie spadające nastroje konsumenckie, które wprost przekładają się na wyniki sprzedaży w wybranych sektorach rynku.
Oczywiście mówimy o jednocyfrowych wzrostach w przedziale 5-8 proc. obszarze reklamy internetowej i obawiam się, że taka już będzie nowa rzeczywistość dla wszystkich wydawców w całym 2023 roku. W przypadku reklamy prasowej nie zaobserwowaliśmy dwucyfrowych spadków na rynku reklamy co również należy uznać za pozytywną informację, gdyż w zależności o segmentów mówimy o 7-8 proc. spadku w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku. Podsumowując wyniki I półrocza 2023 dla całego rynku reklamy uznajemy za pozytywne, a co za tym idzie cały 2023 roku powinien być lepszy niż pierwotnie zakładaliśmy.
W zeszłym roku firma zanotowała stratę netto. Czy w tym roku wyjdzie na plus i jaka jest dynamika przychodów w I półroczu br.?
W 2022 roku ponieśliśmy istotne koszt budowy nowej organizacji będącej silną bazą do wzrostu operacji Burdy w Polsce w kolejnych latach. Był to czas finalizacji transakcji przejęcia Edipresse Polska, połączenia obu firm w jeden podmiot, przebudowy biznesu i wyraźnej transformacji w stronę digital i e-commerce. Wszystkie te zdarzenia niestandardowe, zmiany korporacyjne czy koszty związane ze zmianą struktury zatrudnienia obciążyły wynik finansowy 2022 roku.
Jeśli chodzi o ten rok to pierwsze półrocze 2023 zakończyliśmy na zdecydowanym plusie na poziomie osiągniętych przychodów i generowanych zysków, zarówno jako główna spółka Burda Media Polska jak i całość operacji w Polsce. W tym okresie działalność digitalowa zanotowała 15-proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży, a biznes magazynowy w ramach obecnego portfolio osiągnął łącznie ponad 20-proc. wzrost przychodów reklamowych i ze sprzedaży egzemplarzowej.
W pierwszym półroczu 2023 całość operacji Burdy w Polsce z uwzględnieniem działalności e-commerce realizowanej m.in. przez Cocolita.pl osiągnęła ponad 32 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. To wzrosty zdecydowanie lepsze niż zakładaliśmy w budżecie, a także lepsze niż dynamiki osiągnięte przez rynek reklamowy w Polsce w tym samym okresie.
Oczywiście w wynikach rocznych zawsze czwarty kwartał roku ma największy udział, natomiast już dziś możemy powiedzieć, że wyniki finansowe 2023 roku będą dla operacji Burdy w Polsce przełomowe. Po trudnym z racji na pandemię i spowolnienie gospodarcze 2020 i 2021 roku, widzimy obecnie pierwsze efekty zrealizowanych w 2022 roku inwestycji.
Jak dużo przychodów Burdy pochodzi już z działalności e-commerce?
W 2023 roku ponad 65 proc. przychodów i zdecydowana większość zysków Burdy w Polsce będzie pochodziła z działalności digital i e-commerce.
W skład portfolio Burda Media Polska wchodzą portale internetowe jak: Elle.pl, Glamour.pl, National-geographic.pl, Wizaz.pl, Polki.pl, Kobieta.pl, Party.pl, Viva.pl, Gotujmy.pl, Niania.pl, które docierają miesięcznie do ponad 13,7 mln użytkowników (Mediapanel, grudzień 2022 r.) Działalność digitalową wspierają magazyny tradycyjne, w tym międzynarodowe tytuły wydawnicze jak "Elle","Elle Decoration", "Glamour", "National Geographic", "Traveller" oraz "Viva!". Burda Media Polska jest także większościowym udziałowcem drogerii kosmetycznych Cocolita.pl.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


