Fakt.pl i TVN24.pl dogoniły o2.pl. Na czele Onet i WP, Gazeta.pl przed i pod Interią (TOP 10 portali)
Po wzrostach w ostatnim roku Fakt.pl i TVN24.pl zaczęły rywalizować z o2.pl o pozycję piątego najpopularniejszego portalu ogólnotematycznego, przy czym nadal notują zdecydowanie mniej odsłon i krótszy czas spędzany przez internautów. Czołową czwórkę niezmiennie tworzą Onet.pl, WP.pl, Gazeta.pl i Interia.pl.
Cztery zdecydowanie najpopularniejsze polskie portale ogólnotematyczne to bez zmian Onet.pl, WP.pl, Gazeta.pl i Interia.pl. Każdy z nich miesięcznie odwiedza od jednej trzeciej do dwóch trzecich wszystkich polskich internautów.
We wrześniu br. Onet.pl (Grupa Onet - RASP) miał 13,82 mln użytkowników, którzy wykonali 3,2 mld odsłon, a każdy spędził na portalu średnio 5 godzin i 16:37 minuty, natomiast WP.pl (Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 11,79 mln użytkowników, 2,77 mld odsłon oraz 5 godzin i 51:25 minuty na przeciętnego odwiedzającego.
O dominacji tej dwójki może świadczyć fakt, że pozostałych osiem portali z zestawienia w sumie wygenerowało 2,17 mld odsłon. Pod względem średniego czasu korzystania przez internautów zbliżony wynik osiągnęło jedynie o2.pl - 5 godzin i 19:14 minuty. Po ponad 3 godziny zanotowały Interia.pl i TVN24.pl, prawie godzinę - Gazeta.pl, a na pozostałych portalach ten wskaźnik nie przekroczył 20 minut.
Interia.pl mimo że miała o 2,28 mln użytkowników mniej niż Gazeta.pl zanotowała o 235,7 mln odsłon więcej i 3,5 razy dłuższy czas korzystania przez przeciętnego odwiedzającego.
Na czwarte miejsce wskoczył Fakt.pl (Grupa Onet - RASP), wyprzedzając o2.pl (Grupa Wirtualna Polska) - ale tylko pod względem liczby użytkowników, podczas gdy zanotował prawie pięć razy mniej odsłon i kilkunastokrotnie krótszy czas przypadający na średniego użytkownika niż o2.pl.
Nieco ponad 3 mln użytkowników oprócz o2.pl zanotowały TVN24.pl i SE.pl, a ok. 2,5 mln - Wyborcza.pl (Grupa Gazeta.pl) i TVP.pl.
W czołowej dziesiątce oprócz tradycyjnej piątki głównych portali znalazły się trzy portale gazet i dwa stacji telewizyjnych. Każda z tych grup witryn ma nieco inny charakter i unikalne usługi. Onet, WP, Gazeta.pl, Interia i o2.pl mają własne systemy poczty mailowej, z których korzysta mniej więcej co drugi-trzeci użytkownik tych portali, generując sporą część odsłon i poprawiając wskaźnik średniego czasu przebywania na stronie. Ostatni raz statystyki serwisów poczty mailowej analizowaliśmy wiosną br. (przeczytaj ten tekst).
- Posiadanie poczty mailowej faktycznie wpływa pozytywnie zarówno na liczbę generowanych przez użytkowników odsłon, zwłaszcza po wprowadzeniu odsłon częściowych do badania Megapanel PBI/Gemius, jak również na średni czas, jaki spędzają na danej stronie. Serwisy gazet i stacji telewizyjnych nie oferują takiej usługi swoim użytkownikom, więc na pewno jest to jedna ze składowych w różnicach na poziomie wymienionych wskaźników - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Włodarczyk, head of publishers & ad networks team w firmie badawczej Gemius.
Za to portale gazet publikują dużo autorskich artykułów informacyjnych i publicystycznych, które później przytaczają inne media (także konkurencyjne portale). Przypomnijmy, że na Wyborcza.pl, tak samo jak innych stronach związanych z „Gazetą Wyborczą”, od lutego br. działa paywall pozwalający przeczytać nieodpłatnie tylko 10 dłuższych artykułów w ciągu miesiąca (do końca września z płatnej oferty skorzystało 21,2 tys. użytkowników - więcej na ten temat).
Z kolei portale nadawców telewizyjnych zamieszczają wiele materiałów wideo z anten tych kanałów, m.in. całe programy (a w przypadku TVP.pl także seriale i filmy, najczęściej dostępne odpłatnie). Inne portale też publikują krótkie materiały, także pozyskiwane od zewnętrznych dostawców (np. Grupa TVN sprzedaje je poprzez Agencję TVN), nieraz w osobnych serwisach wideo.
- Posiadanie poczty mailowej to nie jedyny czynnik, który powoduje, że serwis o2.pl odnotowuje większą liczbę odsłon czy też użytkownicy korzystają z niego dłużej niż w przypadku TVN24.pl czy Fakt.pl. Należy również zwrócić uwagę na różnorodność oferowanych treści i tematyk dostępnych na tym portalu. o2.pl stawia na różnorodność treści, podczas gdy TVN24.pl oraz Fakt.pl większy nacisk kładą na treści sprofilowane pod odbiorców zainteresowanych głównie informacjami i publicystyką - uważa Michał Włodarczyk.
W zestawieniu uwzględniliśmy tylko portale horyzontalne, pomijając serwisy tematyczne, z których te najpopularniejsze mają podobne zasięgi jak witryny z drugiej piątki rankingu. Chodzi np. o Filmweb.pl (4,09 mln użytkowników i 203,8 mln odsłon we wrześniu), BizTok.pl (3,22 mln użytkowników i 50,6 mln odsłon), Money.pl (2,79 mln użytkowników i 34,2 mln odsłon), TVN.pl (3,05 mln użytkowników i 38,4 mln odsłon), a także czołowe serwisy plotkarskie (zobacz ich zestawienie).
TOP10 portali ogólnotematycznych we wrześniu 2014 roku | ||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | odsłony na użytkownika | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
onet.pl | 13 820 931 | 3 203 537 595 | 415 676 414 | 231,79 | 05:16:37 | 63,51% |
wp.pl | 11 792 091 | 2 770 207 695 | 293 435 363 | 234,92 | 05:51:25 | 54,19% |
gazeta.pl | 9 366 358 | 474 994 949 | 68 037 098 | 50,71 | 00:59:48 | 43,04% |
interia.pl | 7 089 686 | 710 674 549 | 99 824 393 | 100,24 | 03:41:59 | 32,58% |
fakt.pl | 4 132 456 | 130 213 098 | 12 720 321 | 31,51 | 00:19:13 | 18,99% |
o2.pl | 3 354 721 | 638 721 690 | 59 782 416 | 190,39 | 05:19:14 | 15,42% |
tvn24.pl | 3 220 806 | 118 144 832 | 21 322 706 | 36,68 | 03:11:47 | 14,80% |
se.pl | 3 041 633 | 35 887 728 | 5 684 372 | 11,80 | 00:06:46 | 13,98% |
wyborcza.pl | 2 546 917 | 32 304 792 | 5 171 532 | 12,68 | 00:15:59 | 11,70% |
tvp.pl | 2 388 436 | 30 848 143 | 3 646 466 | 12,92 | 00:12:50 | 10,98% |
Cztery czołowe portale zanotowały w skali roku niewielkie, mniej niż 5-procentowe zmiany liczby użytkowników. Onet.pl zyskał ich 573,9 tys. (to 4,3 proc. w górę), a WP.pl - 149,5 tys. (1,3 proc. w górę), natomiast Gazeta.pl straciła 367,7 tys., a Interia.pl - 97,1 tys. (to 3,8 i 1,3 proc. w dół).
Onet i WP osiągnęły duże wzrosty liczby odsłon - odpowiednio o 708,5 mln i 977,1 mln (czyli o 28,4 i 54,5 proc.), co wynika przede wszystkim z przejścia przez te portale w połowie br. na nową definicję odsłony w Megapanelu (przeczytaj więcej na ten temat). Jeszcze większy wzrost liczby odsłon zanotowało dzięki temu o2.pl.
Rywalizację o2.pl, Fakt.pl i TVN24.pl o piąte miejsce analizujemy szczegółowo na drugiej podstronie. Dane rok do roku pokazują, że Fakt.pl zyskał aż 1,37 mln użytkowników (to 49,7 proc. w górę), a także 73,4 mln odsłon i 6 minut na średniego odwiedzającego (to wzrosty o 129 i 45,4 proc.), wyprzedając o2.pl, które mimo wielokrotnego wzrostu liczby odsłon i czasu korzystania przez przeciętnego użytkownika zanotowało spadek liczby użytkowników o 683,5 tys. (czyli o 16,9 proc.). Natomiast TVN24.pl mając niewiele więcej odwiedzających niż rok wcześniej, zanotował wzrosty o 24,1 mln odsłon i 33:59 minuty na każdego z nich (czyli o 25,7 i 21,5 proc.).
Z trzech pozostałych portali najwięcej użytkowników w skali roku zyskała Wyborcza.pl - 348,8 tys., a SE.pl jako jedyny zanotował też wzrost liczby odsłon (o 7,7 mln, czyli 27,3 proc.) i średniego czasu przypadającego na użytkownika (o 16 sekund).
TOP10 portali ogólnotematycznych rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | wrzesień 2014 | wrzesień 2013 | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |
onet.pl | 13 820 931 | 3 203 537 595 | 05:16:37 | 13 247 056 | 2 494 982 156 | 04:50:33 |
wp.pl | 11 792 091 | 2 770 207 695 | 05:51:25 | 11 642 641 | 1 793 076 784 | 05:20:34 |
gazeta.pl | 9 366 358 | 474 994 949 | 00:59:48 | 9 734 039 | 478 702 009 | 01:02:07 |
interia.pl | 7 089 686 | 710 674 549 | 03:41:59 | 7 186 747 | 717 812 561 | 03:37:57 |
fakt.pl | 4 132 456 | 130 213 098 | 00:19:13 | 2 760 416 | 56 866 532 | 00:13:13 |
o2.pl | 3 354 721 | 638 721 690 | 05:19:14 | 4 038 217 | 271 425 288 | 01:35:15 |
tvn24.pl | 3 220 806 | 118 144 832 | 03:11:47 | 3 160 612 | 94 007 565 | 02:37:48 |
se.pl | 3 041 633 | 35 887 728 | 00:06:46 | 2 910 055 | 28 185 858 | 00:06:30 |
wyborcza.pl | 2 546 917 | 32 304 792 | 00:15:59 | 2 198 071 | 32 662 412 | 00:20:42 |
tvp.pl | 2 388 436 | 30 848 143 | 00:12:50 | 2 185 792 | 32 807 189 | 00:17:49 |
Na drugiej podstronie analizujemy rywalizację o2.pl, Fakt.pl i TVN.pl o piąte miejsce wśród portali ogólnotematycznych
1 2

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Fakt.pl i TVN24.pl dogoniły o2.pl. Na czele Onet i WP, Gazeta.pl przed i pod Interią (TOP 10 portali)