„Gazeta Polska”: ponad 800 tys. zł zysku na koniec rządów PiS
Spółka Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydająca „Gazetę Polską”, w ub.r. przy wzroście przychodów o prawie 4 proc. wypracowała 845,6 tys. zł zysku netto. 32 tys. zł przeznaczono na dywidendę.
Przychody wydawcy „Gazety Polskiej” zwiększyły się rok do roku o 3,9 proc. - z 16,68 do 17,33 mln zł. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w czwartym kwartale ub.r. średnia sprzedaż ogółem tego tygodnika wynosiła 18 995 egz., o 1,94 proc. więcej niż przed rokiem.
Niezależne Wydawnictwo Polskie nie podaje w sprawozdaniach, ile wynoszą jego przychody ze sprzedaży „Gazety Polskiej”, a ile z reklam w jej wersji papierowej i serwisie internetowym. Wiadomo natomiast, że za rządów Solidarnej Polski duże wydatki reklamowe spółek i instytucji państwowych trafiały do mediów takich jak te zarządzane przez Tomasza Sakiewicza - mocno popierających to środowisko. Według danych Kantar Media opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego w 2021 roku z 35,16 mln zł cennikowych wpływów reklamowych „Gazety Polskiej” 42,2 proc. pochodziło od podmiotów państwowych (nowszych danych nie ma, bo jesienią 2022 roku prof. Kowalski został powołany do KRRiT).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na działalność operacyjną Niezależne Wydawnictwo Polskie przeznaczyło w ub.r. 16,34 mln zł, o 6,3 proc. mniej niż przed rokiem. Zmalały przede wszystkim wydatki na usługi obce (z 8,19 do 7,75 mln zł) i koszty określone jako pozostałe (z 4,01 do 3,31 mln zł).
Natomiast koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 4,42 do 4,46 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zmalały z 559,6 do 558,3 tys. zł. Spółka w ub.r. zatrudniała średnio 42 osoby, o jedną mniej niż w 2022 roku.
W sprawozdaniu firma wyliczyła, że w ub.r. wyzwaniem dla wydawców dalej był wzrost cen papieru, druku i energii („co stało się czynnikiem wprowadzenia zmian w zakresie jakości papieru”). - Wszystko to skutkowało koniecznością zmian redakcyjnych przy zachowaniu wysokiej jakości treści dostosowanej do potrzeb czytelnika. Płynność obrotu wspieraliśmy też poprzez specjalne działania eventowe oraz oferty reklamowe - opisała.
Na poziomie sprzedażowym brutto rentowność wydawcy „Gazety Polskiej” poszła w górę z 751,3 tys. zł straty do 998,7 tys. zł zysku, a w ujęciu netto - z 615,7 tys. zł straty do 845,6 tys. zł zysku (spółka zapłaciła w ub.r. 212,2 tys. zł podatku dochodowego).
CZYTAJ TEŻ: Spółka produkcyjna TV Republiki z zyskiem. Jest nowy prezes
Według danych z KRS największymi wspólnikami firmy są jej były prezes Janusz Miernicki (ma 30 udziałów) oraz obecny prezes, a także redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie” Tomasz Sakiewicz (27 udziałów). Walne zgromadzenie postanowiło, że z zeszłorocznego zysku 813,6 tys. zł pójdzie na pokrycie wcześniejszych strat, a 32 tys. zł na dywidendę.
Na konie ub.r. kapitały własne spółki wynosiły 1,6 mln zł, wobec 783,2 tys. zł rok wcześniej.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
„Gazeta Polska” bez państwowych reklam, sprzedaż mocno w górę
W sprawozdaniu wydawcy „Gazety Polskiej” zaznaczono, że „dodatkowe znaczenie dla pozyskania czytelników miała zmiana sytuacji politycznej w kraju”. W związku ze zmianami wprowadzonymi pod koniec ub.r. w mediach publicznych skokowo w górę poszła oglądalność Telewizji Republika i Telewizji wPolsce.pl. Mocno zwiększyła się też sprzedaż tygodników określonych jako prawicowe: wynik „Gazety Polskiej” w pierwszym kwartale br. wzrósł rok do roku o 72,2 proc. do 31 087 egz.
„Gazeta Polska” w listopadzie ub.r. podrożała z 7,50 do 9,90 zł. Natomiast w pierwszych miesiącach br. z „GP”, a także „Sieci” i „Do Rzeczy”, zniknęła zdecydowana większość reklam państwowych firm i instytucji, z wyjątkiem Narodowego Banku Polskiego. - Mamy do czynienia z władzą autorytarną, komunistyczną, która nie szanuje wolności słowa i będzie się mścić gdzie tylko się da - komentował dla Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej”.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska”: ponad 800 tys. zł zysku na koniec rządów PiS