Po 14 latach Google godzi się z reklamodawcami. Zapłaci 100 mln dolarów
Koniec trwającego czternaście lat sporu amerykańskich reklamodawców z Google o opłaty w ramach platformy reklamowej AdWords (dziś Ads). Koncern z Mountain View zapłaci pozywającym go firmom 100 milionów dolarów w ramach ugody.

Google zgodził się zapłacić 100 milionów dolarów w gotówce w ramach ugody w toczącym się od 2011 roku procesie, w którym został oskarżony przez reklamodawców o zawyżanie opłat za korzystanie z programu Google AdWords, obecnie znanym jako Google Ads. Pozywający zarzucali gigantowi brak obiecywanych rabatów - miał manipulować formułą Smart Pricing w celu sztucznego obniżenia bonusów.
Gigant miał też naruszać kalifornijskie prawo o nieuczciwej konkurencji przez pobieranie opłaty za kliknięcia reklam poza obszarami geograficznymi, na które reklamodawcy targetowali przekazy.
Zobacz: Sąd w USA oddala pozew przeciwko Google ws przetargów na reklamy
Google idzie na ugodę
Wstępna ugoda została złożona w sądzie federalnym w San Jose w Kalifornii i wymaga zatwierdzenia przez sędziego. Czwartkowa ugoda obejmuje reklamodawców, którzy korzystali z AdWords w okresie od 1 stycznia 2004 roku do 13 grudnia 2012 roku. Google nie przyznał się do winy, przystając jednak na ugodę.
„Ta sprawa dotyczyła funkcji produktu reklamowego, które zmieniliśmy ponad dziesięć lat temu i cieszymy się, że została rozwiązana” – przekazał agencji Reuters rzecznik Google Jose Castaneda.
W złożonym przez koalicję amerykańskich stanów w styczniu br. pozwie Alphabet jest oskarżany w zbiorowym pozwie o bezprawną dominację na rynkach reklamy cyfrowej. To kolejna sprawa sądowa, w której właścicielowi Google zarzuca się nadużywanie pozycji monopolisty na rynku cyfrowym.
We wrześniu ub.r. ruszył proces Alphabet vs. amerykański rząd federalny, w którym bigtech jest oskarżony o nadużywanie pozycji monopolisty na rynku reklamy internetowej. Prokuratura twierdzi, że rezultatem są wyższe ceny dla reklamodawców i równocześnie mniejsze przychody dla wydawców mediów internetowych, którzy płacą Google'owi za pośredniczenie w sprzedaży reklam. Prokuratorzy domagają się od Google'a sprzedaży platformy Ad Manager, która służy do zarządzania kupnem i sprzedażą oraz analityki reklam.
Dołącz do dyskusji: Po 14 latach Google godzi się z reklamodawcami. Zapłaci 100 mln dolarów