SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W Wirtualnej Polsce turystyka dogania media. Nowa usługa reklamowa

Wirtualna Polska Holding w pierwszym kwartale 2025 roku zwiększyła r/r przychody, mimo spadku w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym. Pion turystyczny urósł o 17 proc., jeszcze przed finalizacją przejęcia Invia Group. Firma uruchamia usługę reklamową WPartner for Retailers.

Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding (fot. materiały prasowe) Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding (fot. materiały prasowe)

W pierwszym kwartale 2025 roku przychody Wirtualnej Polski Holding sięgnęły 371,95 mln zł, o 6,3 proc. więcej niż przed rokiem. Przy czym w obszarze reklamowo-subskrypcyjnym wpływy zmalały rok do roku o 4,6 proc. do 158,71 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 2 proc. do 53,31 mln.

Z czego wynika ten spadek? – Podwyższona niepewność w globalnym otoczeniu polityczno-ekonomicznym w drugiej połowie I kw. przełożyła się negatywnie na budżety reklamowe, zwłaszcza w obszarze kampanii wizerunkowych – wskazała firma w sprawozdaniu finansowym.

Firma stara się zarabiać z reklam nie tylko we własnych serwisach, lecz także poprzez narzędzia pozwalające realizować kampanie u innych wydawców. Od kilku lat rozwija rozwiązania WP Ads i WPartner (z tym drugim współpracuje ponad 6 tys. serwisów i aplikacji mobilnych z całej Europy).

Wirtualna Polska chce zarabiać z retail media

Teraz Wirtualna Polska wprowadza narzędzie WPartner for Retailers, mające stanowić odpowiedź na szybko rosnący sektor retail media. W ramach nowej usługi będzie oferować powierzchnie reklamowe na platformach e-commerce (zarówno sklepach internetowych, jak też marketplace’ach), także w ich aplikacjach mobilnych.

– WPartner for Retailers to rozwinięcie sprawdzonej już sieci brokerskiej dla wydawców – WPartner. Budujemy nowe źródło przychodów dla sklepów internetowych, tak jak z sukcesem dostarczamy od trzech lat popyt reklamowy do publisherów w Polsce i za granicą – przypomina w komunikacie prasowym Beata Tłuczkiewicz, inventory efficiency & growth director w Wirtualnej Polsce Holding.

–Dołączenie powierzchni sklepów obok powierzchni wydawców pozwoli markom skutecznie docierać do potencjalnych konsumentów w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii i popytowi reklamowemu z WP – dodaje.

Turystyka WP przed kupnem Invia Group

Wyniki finansowe Wirtualnej Polski Holding w minionym kwartale wzrosły zaś w obszarze e-commerce. Segment turystyczny zwiększył r/r przychody o 17,3 proc. do 147,76 mln zł i skorygowany zysk EBITDA o 2,7 proc. do 23,39 mln.

To dane jeszcze sprzed sfinalizowanego pod koniec kwietnia przejęcia za 240 mln euro Invia Group, do której należą platformy Ab-in-den-Urlaub i Fluege.de (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w Polsce Travelplanet. Wirtualna Polska włączyła kupioną firmę do swojego segmentu turystyki międzynarodowej, którym zaczął kierować Aleksander Kusz.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

– Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu. Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy – zaznacza w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.

– Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. Już teraz działamy na 9 europejskich rynkach i obsługujemy rocznie prawie 6 mln podróżnych – opisuje.

Natomiast w pionie finansów konsumenckich, obejmującym platformy Totalmoney i Superauto, firma wypracowała wzrost kwartalnych przychodów r/r o 18,2 proc. do 56,2 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 31,5 proc. do 8,36 mln. Pozostały obszar (należy do niego przede wszystkim Extradom) wypracował wzrost wpływów o 5,4 proc. do 12,14 mln zł i 767 tys. zł skorygowanej EBITDA.

Skorygowany zysk EBITDA całej Wirtualnej Polski Holding zwiększył się o 1,8 proc. do 85,83 mln zł.

Natomiast przy wzroście kosztów amortyzacji z 38,34 do 44,57 mln zł zysk operacyjny poszedł w dół z 42,78 do 34,74 mln, a zysk netto – z 19,03 do 12,42 mln (jego część przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej zmalała z 16,67 do 10,01 mln zł).

Wirtualna Polska zapowiada dywidendę

W poniedziałek władze Wirtualnej Polski Holding zaproponowały, żeby firma z zeszłorocznego zysku netto wypłaciła w 2025 roku 86,35 mln zł, po 2,90 zł na akcję. Będzie to najwyższa dywidenda w historii firmy.

Na koniec poniedziałkowej sesji giełdowej za akcję Wirtualnej Polski Holding płacono 98,60 zł, o 12,5 proc. mniej niż 12 miesięcy temu, przy czym od początku stycznia br. nastąpił wzrost o 25,9 proc. Przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosi 2,93 mld zł.

Dołącz do dyskusji: W Wirtualnej Polsce turystyka dogania media. Nowa usługa reklamowa

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Media insider
Dogania czy przegania?
1 0
odpowiedź
User
Gertrand
Reklama własna - taki powinien być dopisek przy tekście.
2 1
odpowiedź