InPost urósł w Polsce o 29 proc. Mniej na inwestycje
W zeszłym kwartale InPost w Polsce przy wzroście liczby dostarczonych paczek o 15 proc. zwiększył przychody o 28,9 proc. do 1,29 mld zł i skorygowany zysk EBITDA o 37,1 proc. do 618,9 mln zł. Łączne przychody i zysk EBITDA firmy okazały się wyższe od oczekiwań analityków.

InPost w minionym kwartale dostarczył w Polsce 273,6 mln przesyłek, wobec 234,9 mln rok wcześniej. Liczba tych dostarczonych do Paczkomatów zwiększyła się o 18 proc. do 229,7 mln zł, a tych doręczonych do domów odbiorców - o 11 proc. do 44 mln zł.
Natomiast kwartalne przychody firmy na polskim rynku wzrosły o 28,9 proc. do 1,29 mld zł. InPost od początku ub.r. dwa razy podwyższył ceny (drugą podwyżkę wprowadzono w marcu br.), a jesienią ub.r. podniósł stawki w ramach wieloletniej umowy na dostawy zakupów z Allegro (w konsekwencji platforma podwyższyła roczną opłatę za Allegro Smart!).
Kwartalna marża EBITDA InPostu w Polsce zwiększyła się z 44,9 do 47,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA - z 451,3 do 618,9 mln zł. Na koniec czerwca spółka miała w naszym kraju 20 652 Paczkomaty.

Wolumen przesyłek zrealizowanych przez Mondial Relay - działającego we Francji i Hiszpanii operatora przejętego przez InPost w połowie 2021 roku - wzrósł do 59,8 mln, co jest efektem coraz większego zainteresowania konsumentów odbiorem w automatach paczkowych. W drugim kwartale br. roku już 12 proc. całkowitego wolumenu Mondial Relay zostało dostarczonych za pośrednictwem automatów (wobec 3 proc. rok wcześniej). Do końca drugiego kwartału 2023 r. sieć zewnętrzna Mondial Relay wzrosła o 22 proc. r/r, w tym sieć APM zwiększyła się o 297 proc. r/r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Kwartalne przychody Mondial Relay zwiększyły się o 10,9 proc. do 715 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał o 7,9 proc. do 95,2 mln zł.
InPost z mniejszą stratą w Wielkiej Brytanii i Włoszech
Natomiast w Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost w zeszłym kwartale dostarczył 13,3 mln przesyłek, osiągając przychody na poziomie 131 mln zł (wzrost r/r o 177 proc.). Skorygowana strata EBITDA zmalała z 43,7 do 24 mln zł, co spółka uzasadnia korzystną ofertą i optymalizacją kosztów.
Na koniec czerwca InPost miał 5 403 Paczkomaty w Wielkiej Brytanii, 3 585 we Francji, 1 359 we Włoszech i 371 w Hiszpanii.

Zysk netto poniżej prognoz
Przychody InPostu w drugim kwartale br. wzrosły rdr o 26,2 proc. do 2,14 mld zł. Konsensus prognoz analityków zebranych przez PAP Biznes zakładał 2,13 mld zł wpływów.
Skorygowana EBITDA spółki zwiększyła się o 35 proc. do 690,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 633,7 mln zł. Natomiast zysk netto sięgnął 128 mln zł wobec 179,2 mln zł konsensusu.

InPost zmniejszył wydatki inwestycyjne - w samym drugim kwartale o 10,7 proc. rok do roku do 244,5 mln zł, a w całym pierwszym półroczu o 19,7 proc. do 467,1 mln zł. Wskaźnik zadłużenia netto firmy zmniejszył się z 3,2x do 2,7x.

W drugiej połowie lipca br. InPost za 49,3 mln funtów kupił 30 proc. udziałów brytyjskiej firmy logistycznej Menzies Distribution Group, zyskując opcję przejęcia pozostałych walorów. - Ta transakcja to kamień milowy dla rozwoju naszej działalności na rynku brytyjskim - podkreślił Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.
InPost planuje dodatnią rentowność w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost w III kwartale 2023 roku spodziewa się wzrostu wolumenów rok do roku podobnego do wygenerowanego w II kwartale br. we wszystkich segmentach, z nieznaczną poprawą w Wielkiej Brytanii i Włoszech - podała spółka w komunikacie prasowym.
W 2023 roku InPost oczekuje wysokiego jednocyfrowego lub niskiego dwucyfrowego wzrostu wolumenu rynku w Polsce, niskiego jednocyfrowego we Francji i średniego jednocyfrowego spadku wolumenu paczek na rynku w Wielkiej Brytanii.
Grupa InPost podtrzymała całoroczne założenia wzrostu powyżej rynku e-commerce we wszystkich kluczowych krajach, w których jest obecna (Polska, Francja, Wielka Brytania).
W całym 2023 firma oczekuje wyższego wzrostu przychodów w stosunku do wolumenów. W Mondial Relay będzie się koncentrowała na inwestycjach w sieć oraz wzrost udziału w rynku, jednocześnie zarządzając rosnącymi kosztami wynikającymi z inflacji płac i inwestycji w operacje.
Dalej presja na koszty
InPost oczekuje kontynuacji presji na koszty ze względu na inflację. Jednakże, w przeciwieństwie do roku 2022, grupa spodziewa się, że skorygowana marża EBITDA w Polsce będzie się wyraźnie rosnąć w związku z korektami cen dokonanymi pod koniec 2022 roku i początku 2023 roku.
Grupa oczekuje, że skorygowana EBITDA w Wielkiej Brytanii osiągnie próg rentowności w IV kwartale 2023 r., a 2024 r. będzie rentowna w ujęciu całego roku.
Grupa będzie w dalszym ciągu umacniać pozycję lidera, koncentrując się na zwiększaniu sieci urządzeń paczkoamtów w Polsce oraz rozwijaniu sieci tych urządzeń we Francji i Wielkiej Brytanii. Łączne nakłady inwestycyjne wyniosą w 2023 r. 1,1-1,2 mld zł przy zwiększonym udziale nakładów inwestycyjnych na rynkach międzynarodowych.
Grupa oczekuje dodatnich wolnych przepływów pieniężnych na koniec roku oraz dalszego zmniejszania zadłużenia netto w drugiej połowie 2023 roku.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: InPost urósł w Polsce o 29 proc. Mniej na inwestycje