InPost sfinalizował kupno Mondial Relay za 513 mln euro
InPost w porozumieniu z Otto Group pomyślnie sfinalizował przejęcie francuskiego operatora logistycznego Mondial Relay. Wartość transakcji wyniosła 513 mln euro.
Jak podał InPost w komunikacie, transakcja ma pozwolić grupie InPost na znaczące rozszerzenie rynku i przyspieszenie międzynarodowej strategii rozwoju, wejście na rynki Francji, krajów Beneluksu i Półwyspu Iberyjskiego, a także wzrost EBITDA o ok. 100-150 mln euro w średnim okresie.
- Zakończyliśmy strategicznie ważne przejęcie, a rozległa sieć Mondial Relay na jednym z największych rynków e-commerce w Europie pozwoli InPost na przyspieszenie realizacji strategii ekspansji międzynarodowej. Wraz z Mondial Relay stajemy się wiodącym w Europie rozwiązaniem dostaw "poza domem" dla e-commerce. Możemy przy tym wykorzystać wiele synergii, aby jeszcze szybciej rosnąć i tworzyć wartość dla naszych interesariuszy - komentuje Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu. - Wspólnie zwiększymy popyt i na nowo zdefiniujemy dostawy ostatniej mili dla konsumentów - zapowiada.
Założona w 1997 roku firma Mondial Relay jest dostawcą przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15.800 punktów odbioru i nadania we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11.000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W 2020 roku Mondial Relay obsłużyła 131 mln przesyłek. Przychody firmy w minionym roku wyniosły 437 mln euro, a EBITDA ukształtowała na poziomie 60 mln euro.
Łącznie InPost i Mondial Relay dostarczyły w 2020 roku ponad 440 milionów przesyłek, wspieranych przez sieć około 28 tys. lokalizacji w punktach APM i PUDO.
Wiążąca umowa kupna 100 proc. udziałów Mondial Relay została zawarta przez InPost w maju, zapowiedziano wtedy, że cena wyniesie 565 mln euro, czyli ok. 2,6 mld zł. Prezes InPostu Rafał Brzoska podkreślał, że to prawdopodobnie największe w historii przejęcie zrealizowane przez polską firmę za granicą.
W lutym br. firma uruchomiła nowe centrum logistyczne w Chorzowie, o powierzchni 6 tys. metrów kwadratowych. W połowie kwietnia zapowiedziała, że w br. otworzy kilkanaście kolejnych hubów logistycznych, a Paczkomaty będzie instalować także na terenie inwestycji mieszkaniowych i wielofunkcyjnych dewelopera Echo Investment.
W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął wzrost przychodów o 93 proc. do 793,2 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA ze 136,3 do 332,2 mln zł. Firma ma już 13 553 Paczkomatów, podniosła swoje plany biznesowe na cały br.
W Polsce przychody InPostu poszły w górę rok do roku o 91 proc. - z 410 do 782,1 mln zł, natomiast za granicą - z 2 do 11,1 mln zł.
Firma dostarczyła w naszym kraju 96,6 mln paczek (76 proc. więcej niż przed rokiem), z czego 79,9 mln poprzez Paczkomaty, a 16,7 mln przy pomocy kurierów.
Liczba Paczkomatów zwiększyła się rok do roku z 9 236 do 13 553. W Polsce nastąpił wzrost o 46 proc. do 11 743, a na rynkach zagranicznych - o 54 proc. do 1 810. W efekcie liczba skrytek w Paczkomatach poszła w górę o 76 proc., z 994 tys. do 1,746 mln.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu