IWP: rozwój internetu stwarza olbrzymie pole do nadużyć kosztem wydawców prasy
Izba Wydawców Prasy przyjęła uchwałę, w której stwierdza, że tylko silnie ekonomicznie prasa może zrealizować powinności wynikające z jej społecznej misji. Sformułowała też 11 problemów, które dotykają rynek prasowy.
W uchwale przyjętej przez organizację przeczytać można, że „branża prasowa odgrywa kluczową ekonomiczną, społeczną i kulturalną rolę w Polsce”. - Jej siła przyczynia się do rozwoju gospodarczego, tworzenia miejsc pracy, propagowania polskiego stylu życia, historii, kultury i wartości społecznych. Branża prasowa, wobec technologicznych wyzwań, wymaga silnego wsparcia państwa poprzez dostosowanie obowiązującego prasę prawa do aktualnych warunków działalności, wynikających z nowych technologii cyfrowych i internetu - głosi tekst uchwały.
IWP podkreśla, że „rozwój nowych technologii sprzyja zwiększeniu dostępu do informacji i wymiany treści, jak też narzuca zmianę sposobu konsumpcji dóbr kultury, w tym prasy” - Dynamiczny rozwój internetu i sam internet jako taki, jak żadne wcześniejsze medium (prasa, radio i TV), stwarza olbrzymie pole do nadużyć w obszarze eksploatacji utworów. Zwielokrotnienia, kopiowanie, niekontrolowane posługiwanie się i używanie cudzych, profesjonalnych wytworów pracy twórczej dziennikarzy stało się szybko dostępne i powszechne - informuje Izba.
Zdaniem Izby, te zjawiska negatywnie wpłynęły na kondycję prasy i są związane z piractwem i pasożytnictwem materiałów prasowych, wykorzystywaniem materiałów prasowych bez licencji oraz kopiowaniem materiałów prasowych on-line i wykorzystywaniem ich bez upoważnienia. - Odbywa się to kosztem wydawców prasy, ponoszących znaczne nakłady na tworzenie treści, utrzymanie zespołów dziennikarskich i wydawniczych oraz inwestycje w nowe technologie - głosi organizacja.
Izba cytuje badania Millward Brown z 2013 r. Wynika z nich, że prasa jako źródło informacji jest na drugim miejscu po telewizji (24 proc. wskazań), a pod względem ważności i wiarygodności – na pierwszym miejscu (49 proc. wskazań), przed telewizją (34 proc.) i internetem (13 proc.).
- Mimo tak wysokiej oceny, to jednak prawie 2/3 internautów (62 proc.), jak wynika z raportu Centrum Cyfrowego Projekt Polska, uczestniczy w nieformalnej wymianie treści opisywanej zwykle jako piractwo, co nie pozostaje bez wpływu na przychody prasy - pisze w komunikacie IWP.
Izba Wydawców Prasy sformułowała też problemy rynku prasowego (które wpisują się w europejską dyskusję nad Jednolitym Rynkiem Cyfrowym) oraz wynikające z nich postulaty wobec władz państwowych:
- Digitalizacja nie zmniejszyła, ale zwiększyła potrzebę ochrony treści za pomocą praw autorskich
- Bardzo ważną kwestią dla posiadaczy praw jest ich ochrona przed działaniem pośredników (wyszukiwarki i agregatory treści itp.)
- Istotną rzeczą jest to, aby Polska jak i inne państwa członkowskie mogły stosować obniżone stawki podatku VAT od prasy elektronicznej
- Uczciwa konkurencja oraz przejrzystość w świecie cyfrowym mają znaczenie podstawowe
- Przepisy o ochronie danych nie powinny utrudniać funkcjonowania wolnej i niezależnej prasy
- Istotną kwestią jest utrzymanie wyjątku prasowego w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych
- Prawo prasowe powinno być gwarantem wolności prasy, regulującym jej podstawowe prawa i obowiązki
- Konieczne jest zagwarantowanie równości i uczciwej konkurencji na lokalnych rynkach reklamowych
- Ważne jest usunięcie mechanizmów prawnych służących głównie ograniczaniu społecznej roli prasy, przede wszystkim prasy lokalnej.
- Należy zagwarantować, aby wynagrodzenia dla twórców i wydawców prasy należne z tytułu art. 20 i 201 pr. aut. były realizowane przez właściwe organizacje zarządzania zbiorowego przejrzyście i bez zbędnej zwłoki.
- Bardzo ważnym jest wzrost wynagrodzeń dla twórców słowa, audio i video z tytułu rekompensaty dla twórców, wydawców i producentów z tytułu dozwolonego użytku osobistego
Izba Wydawców Prasy skupia ponad 120 wydawców - gazet ogólnokrajowych i regionalnych, magazynów i czasopism - wydających łącznie 460 tytułów, w tym 40 dzienników rozpowszechnianych codziennie w niemal 3,5 mln egz. i czytanych przez ponad 10 mln osób w Polsce.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: IWP: rozwój internetu stwarza olbrzymie pole do nadużyć kosztem wydawców prasy
kto zagląda np. na onet to widzi nie raz newsy usiane błędami nawet ortograficznymi. i taka będzie przyszłość informacji.
wartościowe źródła tworzone przez wartościowych ludzi będą wypasożytowane przez zwolenników darmoszki i masowego kopiowania Ctrl+C i Ctrl+V, aż na koniec nie będzie z czego kopiować.
wytworzenie solidnej informacji to są czasami godziny, jakiejś analizy albo testu - czasami dni albo tygodnie. jeśli autor nie będzie w stanie na tym zarobić, to sobie da spokój, roboty nie brakuje, tylko że reszcie zostanie czytanie onecizmów z ortografami :D