SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kraków centrum świata wydawców. Oto 9 wniosków po kongresie WAN-INFRA

Trzy dni, prawie tysiąc gości, 120 prelegentów i niezliczona ilość spotkań - tak wyglądała zorganizowana po raz pierwszy w Polsce konferencja World News Media Congress WAN-INFRA. Na miejscu była też redakcja Wirtualne Media. Zebraliśmy najciekawsze spostrzeżenia i wnioski z tego wydarzenia, zarówno z paneli jak i z kuluarów, gdzie działo się nie mniej niż na oficjalnych wystąpieniach. 

Wydawcy, dziennikarze, eksperci z całego świata. To ich można było spotkać od niedzieli do wtorku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. 76. World News Media Congress WAN-INFRA współorganizowała Agora. 

Kongres to oczywiście też niezliczone sesje i prezentacje. 120 mówców z 62 krajów świata, managerów, ekspertów, dziennikarzy podzieliło się z uczestnikami konferencji swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Inspirujące rozmowy trwały też w kuluarach. 

Oto, na co zwróciliśmy uwagę

1. Nie bagatelizuj tej grupy użytkowników

Bardzo często mówi się, że użytkownicy, którzy komentuje pod artykułami, zakładają konta, podpinają karty lub w jakikolwiek sposób się angażują w działalność medium to miły dodatek i swoisty "nice to have" do całej masy anonimowych-pasywnych internautów/odbiorców. Podczas prezentacji z case study “Financial Timesa” padła teza, która miała zasiać wśród odbiorców zmianę myślenia. Ta grupa to nie jest "miły dodatek", to absolutny core i najbardziej wartościowa grupa, która poświęca swój czas i/lub zasoby, by się zaangażować w dane medium.

2. Spójrz inaczej na ZETki

Liesbeth Nizet z firmy europejskiej grupy medialnej Mediahuis opowiadała o tym, nad czym często główią się wydawcy z całego świata. O pozyskiwaniu odbiorców z pokolenia ZET, który podobno mediów nie chce. Liesbeth podzieliła się badaniami, z których wynika, że młodzi często mówią:
- w waszym medium nie ma nic z czym się utożsamiam
- w waszym medium są treści, przez które czuję się źle
- w naszym medium nie mogę się angażować 

Ale nie należy tego traktować jako wielkiego "nie" na zawsze, raczej jako zaproszenie i pokazanie, co należy zrobić, by mieć uwagę tego pokolenia. Bo ono – według prowadzącej – jest gotowe się zaangażować, bo potrzebuje poczucia przynależności i bycia wysłuchanym. Dlatego szansę mają tutaj lokalne media, które mogą łatwiej budować to poczucie przynależności.

3. Odporność kluczową wartością dla mediów

Prezes Agory Bartosz Hojka powiedział w trakcie jednego z paneli, że odporność jest dziś kluczową wartością, która napędza strategię firmy i „jedną z najważniejszych cech mediów”. Podkreślił, że trzeba być przygotowanym na coś, na co trudno się przygotować, szczególnie w kontekście „wszystkich tych powtarzających się kryzysów”, od pandemii po wojnę na granicy, niestabilne taryfy i inne wydarzenia. 

4. Z tech gigantami nie wygrasz patrząc na liczby

Wyzwaniem dla wydawców jest też rywalizacja z globalnymi gigantami.  – Nie możemy konkurować z platformami w oparciu o liczby – przekonywała Mariam Mammen Mathew z indyjskiego serwisu Manorama Online. – W reklamie cyfrowej musisz patrzeć na produkt i omawiać produkt, a nie liczby. Musimy wykorzystać bezpieczeństwo marki, zaufanie do marki – podkreśliła.

5. Wspieranie dziennikarstwa jak inwestycja w zieloną energię

Ważny apel do reklamodawców wystosował Manfred Kluge, prezes Omnicom Media Group DACH. – Reklamodawcy powinni pomyśleć o odpowiedzialnych wydatkach reklamowych i wspieraniu dziennikarstwa. To jak inwestowanie w zieloną energię: pierwsze jest świetne dla demokracji, a drugie świetne dla środowiska – powiedział.

6. Zamiast zwalniać, zatrudniaj dziennikarzy 

Francuski dziennik “Le Monde” w 2010 r. zdecydował się nie na cięcia, ale na rozbudowę swojej redakcji. Zespół rozrósł się z 310 do 560 dziennikarzy. 

–  Nie wiem, czy “Le Monde” jest wyjątkiem lub przykładem do naśladowania. Ale jeśli jesteś wysokiej jakości medum, musisz inwestować w dziennikarstwo. W tamtym czasie było to ogromne ryzyko, ale nie jestem pewien, czy istnieje inna opcja dla wysokiej jakości marek – mówił Louis Dreyfus z “Le Monde” – Gdy słyszę, jak niektórzy dyrektorzy generalni mówią, że zastąpią dziennikarzy sztuczną inteligencją, myślę, że to duży błąd. Nie możemy zapominać, że jeśli ludzie płacą za treści, to dzięki dziennikarzom stojącymi za tymi treściami. 

7. Nie martw się

Wszyscy, niezależnie od szerokości geograficznej, języka czy typu medium, w dzisiejszych czasach mają te same problemy. Czasami tylko w innej skali. Jeśli pracujesz w mediach, a sen z Twoich powiek spędza AI, uzależnienie od algorytmów, walka o przychody - nie jesteś sam.

8. Multum narzędzi dla wydawców

Wrażenie robi ogrom narzędzi dla wydawców, które powstają na całym świecie. Piętra były wręcz zalane stoiskami z firmami, które mają coś do zaoferowania dla wydawców: nowy sposób analityki, nowy CMS, nowy sposób opowiadania treści, nowy sposób użycia AI, nowy sposób monetyzacji powierzchni reklamowej itd. 

9. Raczej inspiracja niż wielkie konkrety

Tego typu wydarzenie to raczej okazja do zainspirowania się, złapania paru myśli i zobaczenia ogólnych trendów niż wyciągnięcia konkretnych rozwiązań konkretnych problemów. W kuluarach można było porozmawiać z przedstawicielami 62 krajów świata. Taka okazja zdarza się niezwykle rzadko. 

W przyszłym roku World News Media Congress WAN-INFRA odbędzie się w czerwcu w Marsylii. 

Dołącz do dyskusji: Kraków centrum świata wydawców. Oto 9 wniosków po kongresie WAN-INFRA

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dajcie spokój
Ogólny wniosek jest jeden- branża upada i sami nie wiemy, co z tym procesem zrobić, jak temu zaradzić. Może zbajerujemy pokolenie Zet, może młodych naiwnych dziennikarzy do pracy za miskę ryżu, może z big techów coś skubniemy, może....aby zarządy i właściciele tytułów mieli jeszcze więcej... Może...
16 0
odpowiedź
User
Hmmmm
"Reklamodawcy powinni pomyśleć o odpowiedzialnych wydatkach reklamowych i wspieraniu dziennikarstwa. To jak inwestowanie w zieloną energię: pierwsze jest świetne dla demokracji, a drugie świetne dla środowiska – powiedział."

Co mają wydatki reklamowe do demokracji?
8 1
odpowiedź
User
Ryszard
Do Hmmm- co ma reklama do demokracji? To oczywista oczywistość i fundament niezależności mediów. Pieniądze od reklamodawców za kampanie marketingowe pozwalają finansować dziennikarstwo, w tym to kosztowne - śledcze, reportaże, analizy, korespondencje zagraniczne, w tym wojenne. Pieniądze od reklamodawców uniezależniają wydawców od państwa, czyli uwalniają od zależności politycznej.
6 0
odpowiedź