Konsument LGBT+ jest zamożny i oszczędny. Ile jest warta tęczowa złotówka?
Osoby LGBTQIA+ zarabiają nawet 1100 złotych więcej niż osoby heteroseksualne - pokazują pierwsze, częściowe wyniki badania „Ile warta jest tęczowa złotówka”. - Badanie jest arcyciekawe, bo nie dotyczy tylko kwestii stricte tęczowych pieniędzy, pytamy również szerzej o sytuację materialną - mówi Monika Czaplicka, szefowa agencji Wobuzz i współautorka badania.
Badanie „Ile warta jest tęczowa złotówka” to pierwsze po 2006 roku ogólnopolskie badanie siły zakupowej osób LGBTQIA+. Raport w pełnej wersji pokaże, m.in. w jakich branżach pracują osoby LGBTQIA+, czy rzeczywiście zarobki w tęczowej społeczności są wyższe niż średnia krajowa i gdzie najchętniej zostawiają je konsumenci LGBTQIA+. Prawie 20 lat temu osoby LGBTQIA+ zostawiały na zakupach rocznie ok. 6,6 mld złotych. Badanie ma charakter deklaratywny.
- Na co dzień pracujemy z działami marketingu w różnych firmach, prowadzimy wykłady i szkolenia dotyczące inkluzywnej komunikacji i operujemy na danych. A tych często brakuje lub są niedokładne, nieaktualne albo wzięte z raportów zagranicznych, z których wnioski, niekoniecznie można odnieść do naszego kraju i naszej sytuacji - wyjaśnia Grzegorz Miecznikowski, współautor i współpomysłodawca badania.
Pełny raport oraz wyniki badania zostaną opublikowane na przełomie września i października 2023 roku. Natomiast już pierwsze, cząstkowe wyniki pokazują, że 39 proc. badanych w społeczności nieheteronormatywnej ocenia swoją sytuację materialną jako dobrą, a tylko 2 proc. jako złą. U 29 proc. ankietowanych sytuacja materialna nie zmieniła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Konsument LGBT+ regularnie oszczędza
Co więcej, prawie 60 proc. respondentów deklaruje, że chętniej kupuje od firm, które wspierają równouprawnienie i różnorodność. Jedynie dla 15,33 proc. ankietowanych jest to bez znaczenia.
Prawie połowa (48,56 proc.) ankietowanych osób regularnie oszczędza pieniądze. Od czasu do czasu pewną kwotę pieniędzy odkłada - 28,52 proc., rzadko - 14,09 proc., a w ogóle jedynie 8,83 proc.
- Badanie jest arcyciekawe, bo nie dotyczy tylko kwestii stricte tęczowych pieniędzy, pytamy również szerzej o sytuację materialną. To wyśmienite dane, które już pokazują, że nie tylko warto inwestować w marketing skierowany do osób nieheteronormatywnych, ale pomagają też zobaczyć tę społeczność. Kim są, co jest dla nich ważne, co posiadają i gdzie pracują. Każdy wyciągnie z tych danych coś dla siebie – mówi Monika Czaplicka, szefowa agencji Wobuzz i współautorka badania.
Również według odpowiedzi w ankiecie gospodarstwa domowe osób LGBTQIA+ osiągają średnie zarobki na poziomie 12782 złote (5679 zł na osobę) miesięcznie. Dla porównania w gospodarstwach heteroseksualnych jest to 11615 złotych (4868 zł na osobę) miesięcznie - wynika z pierwszych wypełnionych ankiet.
- Zdajemy sobie sprawę, że nasze dane mogą się jeszcze zmienić, ale już pokazują pewne trendy, który widoczne jest także w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy na półmetku naszego badania. Im więcej odpowiedzi pozyskamy, tym bardziej będzie dokładne. Pełen raport opublikujemy na jesieni tego roku - mówi Grzegorz Miecznikowski.
W ankiecie badawczej wzięło udział 650 osób zamieszkałych w Polsce (10 proc. z nich stanowią heteroseksualne osoby sojusznicze, 90 proc to osoby LGBTQIAP+).

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


Dołącz do dyskusji: Konsument LGBT+ jest zamożny i oszczędny. Ile jest warta tęczowa złotówka?