Liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys.
W ubiegłym roku liczba sklepów w Polsce wyniosła 99,4 tys. To o ponad 1800 placówek mniej w porównaniu do roku poprzedniego - wynika z analizy NielsenIQ. Tempo spadku jest niższe niż w roku poprzednim.
NielsenIQ opublikował wyniki badania liczebności i struktury handlu. W 2020 roku liczba sklepów w Polsce spadła do 99,4 tys. Tegoroczny spadek o 2 proc. jest ponad dwukrotnie mniejszy niż dwa lata temu, gdy zamknięto ponad 4,6 tys. placówek
- Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki - kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 roku najwięcej - blisko 600 placówek - komentuje Konrad Wacławik, head of retailer services Poland w NielsenIQ.

Potężny spadek liczby małych sklepów i kiosków
Największy spadek dotknął segmentu małych sklepów (o powierzchni do 40 mkw.) - w ubiegłym roku ubyło ich z rynku 1670. To spadek o 5 proc. w porównaniu z końcem roku 2019. Na koniec 2020 roku w Polsce było 28793 małych sklepów
Drugi największy spadek zanotowały kioski. W ubiegłym roku zamknięto ich 970, co oznacza spadek o 11 proc. rdr. Na koniec ubiegłego roku działo ich w Polsce 8167.
Z rynku zniknęły w ubiegłym roku 254 drogerie i 181 placówek o profilu winno-cukierniczym.
- Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów (poniżej 40m2), jak również sklepy alkoholowe i drogerie (głównie te spoza czołowych sieci), gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków (-11 proc. w porównaniu do roku 2019), co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta - dodaje ekspert NielsenIQ Konrad Wacławik.
Mniej hipermarketów, więcej średnich sklepów
Również kanał hipermarketów w 2020 roku zanotował 5 proc. spadek liczby sklepów. Jak wskazuje analiza NielsenIQ, było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci.
- Obserwujemy nadal optymalizację liczby sklepów w Polsce. Widać że jest miejsce na formaty sklepów odpowiadające aktualnym potrzebom społeczeństwa (żyjącego szybko i wygodnie, ale również dbającego o bezpieczeństwo sanitarne), a ogólne tempo spadku liczby sklepów znacznie wyhamowało, choć nie dla wszystkich kanałów sprzedaży” - komentuje Konrad Wacławik, head of retailer services Poland.
Za to wzrosty odnotowano m.in. w segmencie średnich sklepów (41-100 mkw.), których w ubiegłym roku przybyło 589 (+2 proc.). Nowych supermarketów otwarto 256, a stacji benzynowych 75.
- Wyniki badania za 2020 rok obrazują, które kanały sprzedaży były dla Polaków najdogodniejsze w dobie pandemii. Supermarkety, dyskonty oraz duże i średnie sklepy spożywcze (powyżej 40m2) zwiększały swoją liczebność oraz znaczenie w sprzedaży. Te formaty świetnie odpowiedziały na potrzebę dokonywania zakupów blisko domu, przy okazji oferując szeroki asortyment. Były to bardzo ważne cechy w ciągu roku, w którym decyzje zakupowe były podejmowane przez pryzmat pandemii - mówi Konrad Wacławik z NielsenIQ.

Sklepy mocniej reklamują się w radiu niż telewizji. Lidl z największym budżetem, Biedronka ze spadkiem (Top5)
”Universe Update” to cykliczne badanie liczby sklepów w Polsce służące do ekspandowanie danych sprzedażowych z próby sklepów. Aktualizacja odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego. Badanie pozwala ustalić liczbę sklepów oraz ich charakterystykę.
Wyniki Universe Update są publikowane w konkretnym momencie w roku, w tym przypadku jest to stan na listopad 2020 r. Wyniki badania są kombinacją dwóch źródeł. Dla wszystkich głównych sieci handlowych Nielsen posiada pełne dane o liczbie placówek. Natomiast pozostała część rynku to wynik estymacji na podstawie spisu w terenie przeprowadzanego przez ankieterów w próbie obszarów w całej Polsce. Kryteria i definicje różnych typów sklepów według Nielsena i GUSu różnią się od siebie. Poza nielicznymi wyjątkami (sklepy monopolowe, tytoniowe), Nielsen nie monitoruje sprzedaży w sklepach specjalistycznych, dlatego nie są one objęte badaniem Universe Update.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys.