Maja Staśko otwiera nowy “sklep” w Warszawie
W ramach kampanii społecznej #ToNieJestNormalne działaczka społeczna Maja Staśko odsłoniła nietypową witrynę sklepową w samym centrum Warszawy, zwracającą uwagę na problem wykorzystania seksualnego online najmłodszych.
Sklep będzie można odwiedzić w dniach od 22 maja do 24 maja br. przy ul. Marszałkowskiej 87 w Warszawie.
– Gdyby 6 na 10 dzieci korzystających z jakiegokolwiek produktu padło ofiarą nadużyć seksualnych, zostałby on natychmiast zakazany i zdelegalizowany. Jednak w sieci sytuacje tego rodzaju mają miejsce codziennie – mówi Maja Staśko, aktywistka i dziennikarka. – Uruchomiliśmy tę witrynę, by pokazać rzeczywistość z jaką borykają się dzieci w Polsce i powiedzieć „dość” – podkreśla Staśko.
Prowokująca instalacja w formie witryny sklepowej znajduje się przy ul. Marszałkowskiej 87, przy samym rogu z Żurawią w centrum stolicy. Jest ona częścią kampanii #ToNieJestNormalne. Zawiera mocne przesłanie na temat skali wykorzystywania seksualnego dzieci, jak również zwraca uwagę na aktualnie paradoksalną sytuację, w której oprawcy są chronieni na mocy prawa UE. Przechodnie mogą zeskanować kod QR, aby uzyskać dostęp do informacji nt. ochrony dzieci w Internecie.
– Wyobraźmy sobie, że zabawka, żywność lub jakikolwiek inny produkt konsumencki byłby powiązany z tak powszechnym nadużyciem. Skutkowałoby to oburzeniem oraz szybką reakcją zapobiegawczą. Ale gdy sytuacja dotyczy świata online, ta szokująca skala traumy i cierpienia jest w jakiś sposób normalizowana. Nadszedł czas, by powiedzieć temu dość – dodaje Maja Staśko.
Postulaty pilnych rezolucji UE
Kampania #ToNieJestNormalne zgłasza postulaty pilnych rezolucji UE w celu ochrony dzieci w internecie. Badanie przeprowadzone wśród 2 tys. dorosłych Polaków w wieku 18-35 lat ujawniło m.in., że 57 proc. respondentów twierdzi, że miało do czynienia z nieodpowiednimi komentarzami seksualnymi, fotografiami, filmami lub kontaktem ze strony dorosłych w sieci, gdy byli niepełnoletni. Wśród kobiet w wieku 18-25 lat odsetek ten wyniósł aż 76 proc.
Najczęstszymi incydentami były: wysyłanie przez dorosłych treści o charakterze seksualnym (11 proc.), kierowanie rozmów w kierunku seksualnym (10 proc.) oraz wygłaszanie seksualnych komentarzy na temat ciała dziecka (7 proc.). Do sytuacji tego rodzaju najczęściej dochodziło na platformach Snapchat, Messenger, Gadu-Gadu, a także Instagram.
Instalacja w formie witryny zachęca przechodniów do zeskanowania kodu QR, który przekieruje ich do zasobów pomagających zwalczać molestowanie dzieci w internecie. Cele i ambicje kampanii wykraczają jednak poza zwiększanie świadomości. Jej organizatorzy – zmotywowani reakcją społeczną na niedawny skandal „Pandora Gate”, obejmujący zarzuty wobec polskich YouTuberów – domagają się zdecydowanych działań politycznych.
– Każdy dzień zwłoki ze strony polityków, to więcej osób narażonych na krzywdę w sieci – podkreśla Staśko. – Priorytetowym zadaniem dla nowych europarlamentarzystów musi być uchwalenie rozporządzenia UE w sprawie zapobiegania i zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci. Nie możemy dłużej czekać.
#ToNieJestNormalne jest kampanią społeczną, mającą na celu przełamanie ciszy wokół nakłaniania i wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie w następstwie PandoraGate. Wzmacniamy dowody i historie, aby położyć kres normalizacji wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Maja Staśko otwiera nowy “sklep” w Warszawie
suwałeś na pawilonach blondynkę z krzywym ry.jkiem? To właśnie ona.