Meta na nowo walczy z fałszerstwami na Facebooku i Instagramie. Konto odzyskasz na "wideo-selfie"
Meta zaczęła testować nowe zastosowania technologii rozpoznawania twarzy w krajach Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii – dotychczas pierwsze testy odbywały się poza Europą w październiku 2024 roku. – Na podstawie wdrożeń tej technologii w innych częściach świata widzimy już obiecujące wyniki — jesteśmy w stanie działać szybciej i usuwać więcej fałszywych reklam – mówi David Agranovich, dyrektor zespołu ds. polityki bezpieczeństwa w Meta.
Meta zaprezentowała nowe środki bezpieczeństwa wykorzystujące technologię rozpoznawania twarzy w celu zwalczania oszustw internetowych i usprawnienia odzyskiwania kont. Mechanizmy te, opracowane po konsultacjach z organami regulacyjnymi w UE, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej, mają na celu przeciwdziałanie rosnącemu zagrożeniu oszustwami internetowymi, zwłaszcza tymi wymierzonymi w osoby publiczne i ich podszywanie się w celu oszukania użytkowników.
Jednym z głównych obszarów zainteresowania jest zwalczanie oszustw typu "celeb bait", gdzie oszuści wykorzystują wizerunki celebrytów lub influencerów, aby nakłonić ludzi do interakcji z fałszywymi treściami. Dzięki nowemu systemowi osoby publiczne w Wielkiej Brytanii i UE mogą włączyć ochronę rozpoznawania twarzy. Programem może być objęte nawet 600 tysięcy osób publicznych z państw UE oraz Wielkiej Brytanii.
Jeśli podejrzana reklama zawiera ich wizerunek, technologia rozpoznawania twarzy porówna go z oficjalnymi zdjęciami profilowymi na Facebooku i Instagramie. Jeśli zostanie wykryte dopasowanie i treść zostanie uznana za oszukańczą, system natychmiast ją zablokuje, zwiększając skuteczność wykrywania oszustw poza ręczne przeglądy.
Osoby publiczne mogą w dowolnym momencie włączyć lub wyłączyć ochronę przed “celeb bait” poprzez centrum konta. Ponadto wszelkie dane twarzy wykorzystywane do wykrywania oszustw lub weryfikacji kont są natychmiast usuwane po jednorazowym wykorzystaniu.
– Utrudnianie oszustom internetowym oszukiwania ludzi wymaga ciągłych innowacji i ciągłej ewolucji naszych technik wykrywania i egzekwowania, ponieważ scamerzy rozwijają się i próbują ominąć narzędzia i systemy, które wprowadziliśmy – powiedział podczas spotkania z mediami David Agranovich, dyrektor zespołu ds. polityki bezpieczeństwa w Meta.
Odzyskiwanie konta w Mecie „na wideo-selfie”
Kolejnym kluczowym zastosowaniem technologii rozpoznawania twarzy jest odzyskiwanie kont. Gdy na koncie Facebooka lub Instagrama zostanie wykryta podejrzana aktywność — na przykład nieautoryzowany dostęp lub naruszenie zasad — użytkownicy mogą zostać poproszeni o potwierdzenie swojej tożsamości.
Jedną z metod jest przesłanie “wideo-selfie”, które zostanie porównane ze zdjęciami profilowymi ze skradzionego profilu. Ten proces weryfikacji ma być szybki, trwać około jednej minuty i stanowić skuteczną barierę przed próbami nieautoryzowanego dostępu przez oszustów lub hakerów – przekonuje Meta.
Metoda ta dla oszustów jest trudniejsza do obejścia, ponieważ zasadniczo wymaga, aby to właściciel konta faktycznie dokonywał odzyskiwania dostępu – tłumaczy Meta.
– Korzystamy również z technologii rozpoznawania twarzy za pomocą filmów selfie, aby weryfikacja tożsamości była szybsza, łatwiejsza i dokładniejsza, aby pomóc ludziom odzyskać dostęp do zhakowanych lub naruszonych kont – przekonuje David Agranovich z Mety.
Zobacz: Meta edukuje o oszustwach online. To użytkownik ma o siebie dbać
Jak wyjaśniał ekspert, system będzie działał na postawie połączenia dwóch mechanizmów.
– Po pierwsze, polegamy na technologii rozpoznawania twarzy, aby zidentyfikować, na przykład, czy reklama zawiera dopasowanie do danych twarzy celebryty. Reklamy z twarzami celebrytów nie zawsze są automatycznie naruszeniem zasad czy działaniem złośliwym. Dlatego drugi zestaw mechanizmów polega na analizie innych sygnałów, które mogą wskazywać, że reklama to oszustwo - na przykład, czy pasuje do schematu oszustwa albo wykazuje inne podejrzane cechy. Dzięki połączeniu tych dwóch metod wierzymy, że poprawimy naszą zdolność do identyfikowania i usuwania tego typu reklam „celeb bait”. Na podstawie wdrożeń tej technologii w innych częściach świata widzimy już obiecujące wyniki — jesteśmy w stanie działać szybciej i usuwać więcej fałszywych reklam. Dokładność dopasowywania twarzy jest bardzo wysoka, a sama technologia jest solidna – tłumaczył David Agranovich z Mety.
Na platformach koncernu liczba wyświetleń reklam w czwartym kwartale była o 6 proc. wyższa niż przed rokiem. Wzrosty w tym zakresie dużo wyższe były w pierwszym półroczu (w pierwszym kwartale było to aż 20 proc.), w efekcie całoroczna dynamika wyniosła 11 proc. Zwiększyła się też liczba emisji reklam: o 14 proc. w czwartym kwartale, a 10 proc. w całym ub.r. W przeliczeniu na użytkownika kwartalne przychody z platform koncernu poszły w górę rok do roku z 12,33 do 14,25 dolara.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Meta na nowo walczy z fałszerstwami na Facebooku i Instagramie. Konto odzyskasz na "wideo-selfie"