Meta na nowo walczy z fałszerstwami na Facebooku i Instagramie. Konto odzyskasz na "wideo-selfie"
Meta zaczęła testować nowe zastosowania technologii rozpoznawania twarzy w krajach Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii – dotychczas pierwsze testy odbywały się poza Europą w październiku 2024 roku. – Na podstawie wdrożeń tej technologii w innych częściach świata widzimy już obiecujące wyniki — jesteśmy w stanie działać szybciej i usuwać więcej fałszywych reklam – mówi David Agranovich, dyrektor zespołu ds. polityki bezpieczeństwa w Meta.

Meta zaprezentowała nowe środki bezpieczeństwa wykorzystujące technologię rozpoznawania twarzy w celu zwalczania oszustw internetowych i usprawnienia odzyskiwania kont. Mechanizmy te, opracowane po konsultacjach z organami regulacyjnymi w UE, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej, mają na celu przeciwdziałanie rosnącemu zagrożeniu oszustwami internetowymi, zwłaszcza tymi wymierzonymi w osoby publiczne i ich podszywanie się w celu oszukania użytkowników.
Jednym z głównych obszarów zainteresowania jest zwalczanie oszustw typu "celeb bait", gdzie oszuści wykorzystują wizerunki celebrytów lub influencerów, aby nakłonić ludzi do interakcji z fałszywymi treściami. Dzięki nowemu systemowi osoby publiczne w Wielkiej Brytanii i UE mogą włączyć ochronę rozpoznawania twarzy. Programem może być objęte nawet 600 tysięcy osób publicznych z państw UE oraz Wielkiej Brytanii.
Jeśli podejrzana reklama zawiera ich wizerunek, technologia rozpoznawania twarzy porówna go z oficjalnymi zdjęciami profilowymi na Facebooku i Instagramie. Jeśli zostanie wykryte dopasowanie i treść zostanie uznana za oszukańczą, system natychmiast ją zablokuje, zwiększając skuteczność wykrywania oszustw poza ręczne przeglądy.
Osoby publiczne mogą w dowolnym momencie włączyć lub wyłączyć ochronę przed “celeb bait” poprzez centrum konta. Ponadto wszelkie dane twarzy wykorzystywane do wykrywania oszustw lub weryfikacji kont są natychmiast usuwane po jednorazowym wykorzystaniu.
– Utrudnianie oszustom internetowym oszukiwania ludzi wymaga ciągłych innowacji i ciągłej ewolucji naszych technik wykrywania i egzekwowania, ponieważ scamerzy rozwijają się i próbują ominąć narzędzia i systemy, które wprowadziliśmy – powiedział podczas spotkania z mediami David Agranovich, dyrektor zespołu ds. polityki bezpieczeństwa w Meta.
Odzyskiwanie konta w Mecie „na wideo-selfie”
Kolejnym kluczowym zastosowaniem technologii rozpoznawania twarzy jest odzyskiwanie kont. Gdy na koncie Facebooka lub Instagrama zostanie wykryta podejrzana aktywność — na przykład nieautoryzowany dostęp lub naruszenie zasad — użytkownicy mogą zostać poproszeni o potwierdzenie swojej tożsamości.
Jedną z metod jest przesłanie “wideo-selfie”, które zostanie porównane ze zdjęciami profilowymi ze skradzionego profilu. Ten proces weryfikacji ma być szybki, trwać około jednej minuty i stanowić skuteczną barierę przed próbami nieautoryzowanego dostępu przez oszustów lub hakerów – przekonuje Meta.
Metoda ta dla oszustów jest trudniejsza do obejścia, ponieważ zasadniczo wymaga, aby to właściciel konta faktycznie dokonywał odzyskiwania dostępu – tłumaczy Meta.
– Korzystamy również z technologii rozpoznawania twarzy za pomocą filmów selfie, aby weryfikacja tożsamości była szybsza, łatwiejsza i dokładniejsza, aby pomóc ludziom odzyskać dostęp do zhakowanych lub naruszonych kont – przekonuje David Agranovich z Mety.
Zobacz: Meta edukuje o oszustwach online. To użytkownik ma o siebie dbać
Jak wyjaśniał ekspert, system będzie działał na postawie połączenia dwóch mechanizmów.
– Po pierwsze, polegamy na technologii rozpoznawania twarzy, aby zidentyfikować, na przykład, czy reklama zawiera dopasowanie do danych twarzy celebryty. Reklamy z twarzami celebrytów nie zawsze są automatycznie naruszeniem zasad czy działaniem złośliwym. Dlatego drugi zestaw mechanizmów polega na analizie innych sygnałów, które mogą wskazywać, że reklama to oszustwo - na przykład, czy pasuje do schematu oszustwa albo wykazuje inne podejrzane cechy. Dzięki połączeniu tych dwóch metod wierzymy, że poprawimy naszą zdolność do identyfikowania i usuwania tego typu reklam „celeb bait”. Na podstawie wdrożeń tej technologii w innych częściach świata widzimy już obiecujące wyniki — jesteśmy w stanie działać szybciej i usuwać więcej fałszywych reklam. Dokładność dopasowywania twarzy jest bardzo wysoka, a sama technologia jest solidna – tłumaczył David Agranovich z Mety.
Na platformach koncernu liczba wyświetleń reklam w czwartym kwartale była o 6 proc. wyższa niż przed rokiem. Wzrosty w tym zakresie dużo wyższe były w pierwszym półroczu (w pierwszym kwartale było to aż 20 proc.), w efekcie całoroczna dynamika wyniosła 11 proc. Zwiększyła się też liczba emisji reklam: o 14 proc. w czwartym kwartale, a 10 proc. w całym ub.r. W przeliczeniu na użytkownika kwartalne przychody z platform koncernu poszły w górę rok do roku z 12,33 do 14,25 dolara.
Dołącz do dyskusji: Meta na nowo walczy z fałszerstwami na Facebooku i Instagramie. Konto odzyskasz na "wideo-selfie"