Mem ostry jak brzytwa, zwłaszcza w ręku polityka (opinie)
Patryk Jaki jednym, bulwersującym memem pokazał, jak ostre to narzędzie do walki politycznej. W ocenie ekspertów marketingu politycznego, memy o tematyce politycznej na ogół stoją na niskim poziomie intelektualnym. Mają jednak dużą siłę rażenia ze względu na to, że funkcjonują głównie w mediach społecznościowych.
W niedzielny wieczór Patryk Jaki zamieścił w na swoim profilu w social mediach mema będącego komentarzem do przegranego meczu Niemców, którzy na mundialu ulegli reprezentacji Meksyku 0:1. Zdjęcie Donalda Tuska i Grzegorza Schentyny z pogrzebu Sebastiana Karpiniuka, polityka PO tragicznie zmarłego w katastrofie smoleńskiej, opatrzono podpisem "Nasi przegrali z Meksykiem". Patryk Jaki mema podpisał (Red.) oraz emotikoną. W kilkanaście minut po publikacji post zebrał blisko 2 tysiące reakcji, kilkaset komentarzy i udostępnień.
Post skrytykowali niektórzy dziennikarze aktywni na Twitterze. - Podłość przekraczająca wszelkie granice. A jak niewiedza - powinno się to skończyć solidnymi przeprosinami i zapłatą na zbożny cel -napisał Patryk Słowik z "Dziennika Gazety Prawnej". - To żenujące i powód do przeprosin. Ale nie zapominajmy, że Trzaskowski unoszący się z oburzenia z tego powodu zapowiada rozbiórke pomnik ofiar Smoleńska. Są chyba jakieś granice hipokryzji - ocenił z kolei publicysta Piotr Semka.
Grafika szybko zniknęła, a Jaki wytłumaczył, że jej autorem jest jedna ze współpracujących z nim osób. W ramach gestu przeprosin polityk zadeklarował także wysłanie sprzętu sportowego na stadion im. Sebastiana Karpiniuka w Kołobrzegu.
.@PatrykJaki wykorzystuje zdjęcie z pogrzebu Sebastiana Karpiniuka do heheszek. Podłość przekraczająca wszelkie granice. A jak niewiedza - powinno się to skończyć solidnymi przeprosinami i zapłatą na zbożny cel pic.twitter.com/1xNxSrqMkY
— Patryk Słowik (@PatrykSlowik) 17 czerwca 2018
W ostrych słowach mema Patryka Jakiego komentuje Adam Łaszyn, prezes agencji Alert Media Communications.
- Patryk Jaki stanął przed zadaniem zdobycia elektoratu chwiejnego w Warszawie. A to mem ewidentnie skierowany do twardego elektoratu nie-PO. Szowinistyczny i prymitywny. Kontrproduktywny jeśli chodzi o cele do osiągnięcia - ocenia ekspert dla portalu Wirtualnemedia.pl. - De facto pokazuje nie tylko chęć przymilania się ortodoksyjnemu elektoratowi antyplatformowemu i antyniemieckiemu, co poglądy samego Jakiego. A także jego osobisty poziom kultury. Jaki tak naprawdę jest Jaki - każdy zatem widzi - konkluduje Łaszyn.
Na Twitterze adwokat Roman Giertych zapowiedział, że Donald Tusk podejmie przeciwko Jakiemu kroki prawne w związku z publikacją omawianego mema.
Pan Przewodniczący Donald Tusk kieruje do sądu wniosek (na chwilę obecną w trybie ugodowym) przeciwko Patrykowi Jakiemu o zapłatę 30 tys. zł. na WOŚP za naruszenie swoich dóbr osobistych w związku z publikacją skandalicznej przeróbki zdjęcia PDT z pogrzebu śp. S. Karpiniuka.
— Roman Giertych (@GiertychRoman) 18 czerwca 2018
Jaki poucza reportera TVN24: jesteście nieuczciwi, nie zadajecie tych samych pytań Tuskowi i Trzaskowskiemu (wideo)
Mem ostry jak miecz
Zdaniem dr hab. Dariusza Tworzydło z Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, memy są bardzo użytecznym narzędziem w rękach polityków, zwłaszcza w dobie komunikacji obrazkowej za pośrednictwem social mediów.
- Memy są skutecznym narzędziem walki politycznej. Są one obecnie często wykorzystywane dzięki temu że stanowią gwarancję dla szybkiego i wirusowego rozprzestrzeniania. Memy najlepiej sprawdzają się w mediach społecznościowych, ale także jako wsparcie dla artykułów i materiałów informacyjnych publikowanych w sieci - ocenia Dariusz Tworzydło, dodając, że mem lepiej sprawdza się w kanale mobile, gdzie kluczową rolę w przyswajaniu treści odgrywa czas. - W największym stopniu i najmocniej trafiają one do ludzi młodych, którzy szczególnie chłoną głównie obraz. Skompresowana w tym właśnie obrazie informacja zawiera najwięcej danych i często zastępuje całe akapity treści. Taka forma komunikacji jest również przystępna dla każdego, a szczególnie tych którzy odbierają treści za pośrednictwem smartfonów i nie mają czasu na czytanie długich artykułów - komentuje ekspert z UW.
Memy polityczne wyprane z intelektu
Zdaniem Piotra Czarnowskiego, prezesa agencji First PR, memy sprawdzają się jako narzędzie komunikacji w dwóch przypadkach. - Memy są kiepskim narzędziem informacyjnym, natomiast mogą być niezłym narzędziem komunikacyjnym. Sprawnie funkcjonują w dwóch skrajnych przypadkach - jako przekaz zastępczy, kiedy odbiorca nie potrafi rozumnie korzystać z wyższych funkcji mediów albo jako przekaz zasadniczy, kiedy mem jest właśnie bardzo intelektualny i skłania do myślenia - wyjaśnia Czarnowski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.
Nasz rozmówca dodaje, że w rękach polityków mem jest narzędziem co najmniej ryzykownym ze względu na poziom intelektualny.
- Życie memów zaczyna się nie od wrzucenia do Internetu, ale od upowszechnienia i każdy z tych przypadków działa inaczej i na innych odbiorców - mówi Piotr Czarnowski. - Ponieważ polska polityka i zarówno jej komunikacja jak i komunikacja o niej, są bardzo prymitywne i na ogół wyprane z intelektu, to memy są dla niej ryzykowne. W Polsce stosowane głównie jako narzędzie negatywnego przekazu, często bez przewidywania skutków, potrafią błyskawicznie zadziałać wbrew intencjom twórców - komentuje szef First PR.
Zapytany o skuteczność kanałów dystrybucji memów, Czarnowski ocenia, że jest ona pochodną głównie mody. - Kiedyś koniecznie i na ogół bezsensownie wypadało być na FB, teraz trzeba być na TT. Memy rodzące się w polskiej polityce nie mają u nas żadnych ograniczeń, często są nie tylko bezmyślne ale i chamskie. Za to wśród memów tworzonych przez opinię publiczną na wszystkie tematy trafiają się wspaniałe, intelektualne arcydziełka - dodaje.
Mam inny pomysł na specjalne przeprosimy - ktorę sie należą - bo czegoś nie dopilnowałem nawet kilka minut. Wyślę sprzęt sportowy dla dzieciaków na stadion im. Sebastian Karpinuka w Kołobrzegu. I wyjedzie z tego coś dobrego. Ok ?
— Patryk Jaki (@PatrykJaki) 17 czerwca 2018
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Mem ostry jak brzytwa, zwłaszcza w ręku polityka (opinie)
Cwane.
Ale sankcje za to co zrobił, powinny być dotkliwsze.