Polacy kupują na zapas w obawie przed koronawirusem
Sprzedaż mąki, ryżu, makaronu, mydła i żelu antybakteryjnego w ostatnim tygodniu wręcz wystrzeliła - wynika z najnowszych danych Nielsena. Sprzedaż produktów FMCG była o 17 proc. wyższa niż w ubiegłam roku o tej porze. Polacy robią zapasy w związku z kolejnymi informacjami o potwierdzonych przypadkach wirusa SARS-CoV-2.
Ministerstwo Zdrowia podało, że we wtorek wieczorem w Polsce liczba zakażonych koronawirusem wzrosła do 22. Odwołane zostają wszystkie imprezy masowe, a także zajęcia na wielu uczelniach. Pierwszy potwierdzono 3 marca.
W tygodniu między 24 lutego a 1 marca Nielsen odnotował znaczące wzrosty dla całego koszyka zakupów, w tym w szczególności środków czystości oraz suchych produktów spożywczych. W ostatnim tygodniu lutego odnotowano również aż trzykrotny wzrost wartości sprzedaży online produktów typu “zakupy na zapas”.
Polacy kupują na zapas, żel antybakteryjny hitem sprzedaży
W analizowanym okresie (24.02-1.03) wartość koszyka zakupowego wzrosła o 17 proc., na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii. W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk.
W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła (+ 66 proc.) i papieru toaletowego (+24 proc.). Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki (+84 proc.), ryżu (+ 95 proc.), makaronu (+65 proc.).
- Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby. Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój - komentuje Karolina Zajdel - Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

Wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących) oraz próba E-commerce.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Polacy kupują na zapas w obawie przed koronawirusem