Producent AdBlocka Plus wygrywa w sądzie z „Der Spiegel”, wydawca nie może żądać blokowania wtyczki
Spiegel Verlag, wydawca tygodnika „Der Spiegel” i serwisu SpiegelOnline, przegrał w procesie jaki wytoczył firmie Eyeo, producentowi wtyczki AdBlock Plus. Sąd w Hamburgu orzekł, że korzystanie z oprogramowania jest legalne, a wydawca nie może domagać się wstrzymania jego dystrybucji. To kolejna sądowa porażka niemieckich mediów w walce z AdBlockiem.

W pozwie złożonym w sądzie w Hamburgu Spiegel Verlag twierdził, że stosowanie przez użytkowników AdBlocka Plus pozbawia wydawcę dochodów z reklam, które są najważniejszym i jedynym źródłem utrzymania dla internetowego serwisu SpiegelOnline. W związku z tym prawnicy wydawnictwa domagali się uznania wtyczki firmy Eyeo za produkt nielegalny na terytorium Niemiec i zakazu jego rozpowszechniania.
Sąd po analizie sprawy odrzucił pozew Spiegel Verlag. We wstępnym uzasadnieniu (pełna wersja jest w przygotowaniu) wyjaśnił, że wydawca SpiegelOnline nie czerpie obecnie przychodów jedynie z emisji reklam, ale także z innych źródeł, m.in. z płatnej subskrypcji treści. Dlatego argument o reklamach jako jedynym źródle utrzymania serwisu jest chybiony.
Sędziowie uznali też za bezzasadne żądanie uznania AdBlocka Plus za oprogramowanie nielegalne i nie zgodzili się na zakaz jego dystrybucji. Wyrok nie jest prawomocny i stronom przysługuje wniesienie od niego apelacji.
Obecny wyrok w sprawie Spiegel Verlag vs Eyeo jest kolejną porażką niemieckich mediów w sądowej walce z AdBlockiem Plus. Wcześniej podobny proces przegrali wydawcy dzienników „Die Zeit” i „Handelsblatt”, korzystnym dla Eyeo wyrokiem zakończył się też proces wytoczony firmie przed sądem w Monachium przez „Süddeutsche Zeitung”, ProSiebenSat.1 i RTL.
O ograniczonym powodzeniu w walce z AdBlockiem Plus może mówić jedynie Axel Springer. W połowie br. sąd w Kolonii wydał orzeczenie, w którym uznał wtyczkę za legalną, ale nakazał umieszczenie Axel Springer za darmo na „białej liście” AdBlocka Plus.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Producent AdBlocka Plus wygrywa w sądzie z „Der Spiegel”, wydawca nie może żądać blokowania wtyczki