T-Mobile wyprzedził w wydatkach reklamowych Play i Orange, mocno w dół Virgin Mobile
Wydatki reklamowe sieci komórkowych spadły w trzech kwartałach br. o 4 proc. w skali roku. Operatorzy zwiększyli wydatki w radiu, dziennikach, na outdoorze i w kinach, a zmniejszyli w telewizji i magazynach. Najwięcej w promocję zainwestował T-Mobile Polska, mocno spadły wydatki Virgin Mobile.
W okresie od stycznia do września br. tradycyjne media zarobiły na reklamach sieci komórkowych 1,02 mld zł. W skali roku oznacza to spadek wydatków telekomów o 3,9 proc. - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych, bez rabatów).
Ponad połowa wydatków całej branży - 638 mln zł - trafiła do telewizji. Było to jednak 9,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku. W omawianym okresie operatorzy komórkowi zmniejszyli też wydatki na reklamę w magazynach - o 42,4 proc., do 13,5 mln zł. O 11,8 proc. mniej rok do roku spadły również wydatki na reklamę indoorową - wyniosły 1,35 mln zł.
Część tych budżetów trafiła do radia, dzienników, na reklamę zewnętrzną i do kin. Operatorzy komórkowi w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w stacjach radiowych wydali 174,6 mln zł (12,7 proc. więcej niż rok wcześniej). W reklamę w dziennikach zainwestowali niemal 8 mln zł (wzrost o 37,4 proc.).
Branża reklamy zewnętrznej zarobiła na ich reklamach w tym czasie 108,9 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok temu. Kina natomiast – 72,7 mln zł, czyli 13,1 proc. więcej w porównaniu z rokiem ub.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci komórkowych na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2015 | I-IX 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 706 928 508 zł | 637 986 611 zł | -9,8 |
Radio | 154 971 884 zł | 174 592 330 zł | 12,7 |
Gazety | 5 815 068 zł | 7 988 561 zł | 37,4 |
Magazyny | 23 426 835 zł | 13 488 072 zł | -42,4 |
Outdoor | 101 104 827 zł | 108 948 865 zł | 7,8 |
Kina | 64 306 341 zł | 72 728 731 zł | 13,1 |
Indoor | 1 531 100 zł | 1 351 000 zł | -11,8 |
Razem | 1 058 084 563 zł | 1 017 084 170 zł | -3,9 |
Największym reklamodawcą wśród sieci komórkowych w omawianym okresie była firma T-Mobile Polska z wydatkami w wysokości 269,9 mln zł. Była to również jedynym spośród pięciu największych marketerów tej kategorii, który w skali roku zwiększyła nakłady na reklamę - o 34,2 proc.
Spółka na koniec września br. miała 11,22 mln klientów, o 414 tys. mniej niż kwartał wcześniej. W jej reklamach występują obecnie Cleo oraz Agnieszka Woźniak-Starak i Piotr Kędzierski.
Drugie miejsce zajął w tym roku operator sieci komórkowej Play - spółka P4. Z wydatkami w wysokości 257,8 mln zł sieć ta awansowała z miejsca trzeciego, mimo że w tym roku wydała 10,9 proc. mniej niż rok temu. Play jest obecnie największą polską marką telekomunikacyjną na Facebooku. W obecnej, świątecznej kampanii tej sieci występują Roma Gąsiorowska i Michał Żurawski.
Trzecia lokata przypadła sieci Orange Polska (ubiegłorocznemu liderowi), która na reklamę w omawianym okresie wydała 252,7 mln zł (19,8 proc. mniej niż rok wcześniej). Ten operator w bożonarodzeniowej kampanii promuje m.in. usługi Orange TV i Orange Światłowód.
O 0,3 proc. mniej wydał w tym roku Polkomtel, który na reklamy marki Plus wydał 215,7 mln zł. Z kolei wydatki Virgin Mobile Polska były w tym roku niższe o 41,8 proc. i wyniosły 20,9 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród sieci komórkowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2015 | I-IX 2016 | zmiana proc. |
T-MOBILE POLSKA | 201 148 220 zł | 269 939 321 zł | 34,2 |
P4 | 289 471 738 zł | 257 805 898 zł | -10,9 |
ORANGE POLSKA | 315 247 833 zł | 252 734 666 zł | -19.8 |
POLKOMTEL | 216 358 394 zł | 215 663 898 zł | -0,3 |
VIRGIN MOBILE POLSKA | 35 858 378 zł | 20 867 547 zł | -41,8 |
Razem | 1 058 084 563 zł | 1 017 084 170 zł | -3,9 |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: T-Mobile wyprzedził w wydatkach reklamowych Play i Orange, mocno w dół Virgin Mobile
Pierwszy raz słyszę o istnieniu takiego operatora VAGINIA MOBILE ha ha ha