SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prestiżowy wydawca ma dość. „Zgódź się na cookies albo płać”

Dziennik „The Guardian” dołącza do innych brytyjskich wydawców żądających zapłaty za dostęp do swoich artykułów od użytkowników, którzy nie zgadzają się na śledzenie przez pliki cookie stron trzecich. 

portal The Guardian portal The Guardian

Zasada „consent or pay” (zgoda lub zapłata) odnosi się do modelu biznesowego, w którym użytkownicy są stawiani przed wyborem między zaakceptowaniem śledzenia i wykorzystywania ich danych osobowych, a zapłaceniem za dostęp do treści bez śledzenia. Ten model przykładowo w Wielkiej Brytanii wdrażany jest przez wydawców mediów, walczących o utrzymanie źródeł przychodów.

Latem zeszłego roku system „consent or pay” wprowadziła pierwsza grupa wydawców - Mail Online, „The Independent”, „Daily Mirror”, „Daily Express”, „The Sun” i „The Times”. W kolejnych miesiącach dołączyły do nich GB News i szereg lokalnych serwisów internetowych.

Właściciele tych mediów oczekują, że użytkownicy albo zapłacą do dostęp do swoich treści pieniędzmi albo danymi z plików cookie firm trzecich. Są one wykorzystywane do celów reklamowych – pozwalają określić algorytmowi, które treści są dla którego odbiorcy potencjalnie interesujące. 

Zobacz: Google nie wycofa ciasteczek z Chrome. Reklamodawcy i agencje zaskoczeni

„Guardian” zirytowany postawami czytelników

Teraz do grupy wydawców wdrażających zasadę „consent or pay” dołącza prestiżowy „The Guardian”, których nie chowa treści za paywallem, ale prosi odbiorców o dobrowolne wpłaty na rozwój.

Zobacz: Jak słowacki wydawca pozyskał 24 tys. subskrybentów w dwa tygodnie

Wydawca wprowadził w zeszłym tygodniu nowy plan subskrypcyjny „Guardian Ad-Lite”. Za 5 funtów miesięcznie użytkownik nadal widzi reklamy, ale nie są one spersonalizowane.

Mimo modelu przychodów opartego o wsparcie z dobrowolnych opłat czytelników „reklama pozostaje kluczową częścią sposobu, w jaki finansujemy nasze dziennikarstwo” – tłumaczy „Guardian” pod banerem z nagłówkiem „To irytujące. Dlaczego to robisz?”. „Czytelnicy decydujący się na odrzucenie spersonalizowanych reklam utrudniają nam generowanie przychodów z reklam online” – tłumaczy wydawca wprowadzenie zasady „consent or pay”.

„Mówiąc prościej, oznacza to, że im więcej osób naciska „odrzuć”, tym mniej pieniędzy płacimy za wysokiej jakości raporty. W rezultacie prosimy teraz czytelników, by płacili za odrzucanie spersonalizowanych reklam” – czytamy w wyjaśnieniu.

Dołącz do dyskusji: Prestiżowy wydawca ma dość. „Zgódź się na cookies albo płać”

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maniek
Wolałbym zrezygnować, niż zgodzić się na coockies. Podobnie jest z tzw. zgodami marketingowymi czy innymi rzeczami, wole zrezygnować z bonusu niż dać zgode.

W internecie jest wiele miejsc w których można uzyskać informacje. Nie trzeba ograniczać do jednego lub kilku miejsc. Można, a nawet trzeba sprawdzać informacje w wielu miejscach, aby mieć szerszy pogląd na otaczający nas świat.
19 1
odpowiedź
User
OO
Gdyby jeszcze te firmy udostępniły te dane tylko paru wyselekcjonowanym podmiotom. Niestety to idzie często w setki, często bardzo szemranych firm marketingowych.
11 0
odpowiedź
User
jak
Oni są tacy prestiżowi, że na każdym kroku o pieniądze proszą. Moje buty są bardziej prestiżowe niż Guardian.
7 3
odpowiedź