W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”
W ubiegłym roku rozdystrybuowano 281 269 408 egzemplarzy prasy drukowanej i cyfrowej – wynika z raportu Polskich Badań Czytelnictwa. Tylko 7,3 proc. to tytuły cyfrowe. Ważnym kanałem dystrybucji w obliczu wymierania kiosków stają się dyskonty.

Polskie Badania Czytelnictwa zaprezentowały raport rozpowszechniania tytułów prasowych audytowanych w PBC. W audycie tym badanych jest 32 dzienniki, 15 pism branżowych, 11 pism opinii, 12 pism poradnikowych dla kobiet, 11 magazynów telewizyjnych, 10 pism poradniczo-rozrywkowych, 16 dla dzieci, 7 budowlano-wnętrzarskich, 6 kobiece luksusowe, 4 popularno-naukowe i 4 motoryzacyjne, 3 ogrodnicze, po dwa z krzyżówkami, podróżnicze, biznesowe, people oraz po jednym z kategorii: zdrowie, uroda oraz inne.
Zobacz: Sprzedaż dzienników regionalnych 20 proc. w dół. Które tytuły straciły najwięcej?
Wciąż wysoki zasięg prasy
Prasę niezależnie od firmy (druk, digital) czyta ośmiu na dziesięciu Polaków (prasa ma zasięg 82 proc. w populacji 15-75 lat). Wydania drukowane czyta 44 proc. dorosłych osób, a cyfrowe 69 proc. Wyniki audytu PBC pokazują, że zdecydowany odsetek Polaków (91,5 proc.) osób czyta prasę w domu, aż 29,3 proc. czyta prasę w pracy, a 15,3 proc. w transporcie publicznym lub prywatnym.
„Porównując zasięgi należy zwrócić uwagę na to, że po wydania drukowane, e-wydania i subskrypcje cyfrowe sięgają czytelnicy, którzy płacą za dostęp do treści. Wydają oni rocznie na zakup prasy ponad miliard złotych” – czytamy w raporcie.
Analiza PBC pokazuje, że prawdopodobieństwo zobaczenia reklamy w prasie wynosi odpowiednio 81,2 proc. dla pół-stronnicowej reklamy, 94,3 proc. dla pełnej strony, a dla rozkładówki 99,2 proc. Kontakt z reklamą z prasie jest wielokrotny: średnio 6,8 kontaktów ma czytelnik z reklamą półstronicową, 9,2 z pełną stroną a 12,8 z rozkładówką.
Zobacz: Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.
„Fakt” ciągle najlepiej sprzedającą się gazetą codzienną w Polsce
Sprzedaż dzienników w Polsce wynosiła w 2024 roku wynosiła ponad 309 tys. egzemplarzy dziennie. Liderem i jedynym tytułem ze sprzedażą powyżej 100 tysięcy egzemplarzy dziennie jest „Fakt”, który wyprzedza „Super Express” (64,2 tys.), „Gazetę Wyborcza” (33,1 tys.), „Rzeczpospolitą” (25,1 tys.) i „Dziennik Gazetę Prawną” (23,7 tys.).
fot. Polskie Badania Czytelnictwa
Najlepiej sprzedającym się tygodnikiem była „Angora” (wydaje przedruki), dalej „Polityka” (77 tys.) „Newsweekiem” (61 tys.) i „Gościem Niedzielnym” (56 tys.).
fot. Polskie Badania Czytelnictwa
Kanały dystrybucji prasy i wpływ technologii na branżę
Jak wskazuje w raporcie PBC Piotr Ludwicki, dyrektor ds. dystrybucji i obsługi klienta w Wydawnictwie Bauer, w obliczu spadającej liczby tradycyjnych punktów dystrybucji prasy, na znaczeniu zyskują alternatywne kanały, takie jak dyskonty.
– Rośnie znaczenie zorganizowanych sieci handlowych, a zwłaszcza dyskontów, które stosunkowo niedawno wprowadziły ofertę prasową do swoich sklepów. Dzięki temu, dyskonty stają się ważnymi graczami na rynku, skutecznie wypełniając lukę po zamykanych kioskach i mniejszych punktach sprzedaży. Nadal istotną rolę w dystrybucji prasy pełni Poczta Polska (…). Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że wycofanie się z rynku firmy Ruch, historycznie związanej z prasą, nie miało znaczącego wpływu na poziom sprzedaży i dostępności prasy w ubiegłym roku a pozostali kolporterzy aktywnie dopasowali swoje zasięgi do nowej rzeczywistości – analizuje Piotr Ludwicki.
– Pojawiają się także pewne negatywne zjawiska, którym przede wszystkim staje się ograniczanie oferty tytułowej w sieciach zorganizowanych, wymuszone ich strategią maksymalizacji marży handlowej. Stanowi to ograniczenie dla wydawców zwłaszcza w kontekście wprowadzania na rynek wydań nieregularnych, tematycznych i okazjonalnych, które dotychczas stanowiły ważną część oferty czytelniczej – dodaje Piotr Ludwicki.
Z istotnych zjawisk na rynku prasy w 2024 roku wymienić można rosnący popyt na wydania cyfrowe czy konsolidację rynku mediów.
– Pozytywnym zjawiskiem był wzrost liczby osób gotowych inwestować w płatny dostęp do treści online. To pokazuje, że mimo trudności na rynku, istnieje stabilna baza odbiorców, którzy doceniają wartościowe dziennikarstwo. Jednym z najistotniejszych trendów była dalsza konsolidacja rynku medialnego, która z jednej strony wzmacnia pozycję największych graczy, a z drugiej rodzi pytania o różnorodność mediów w Polsce. Równolegle wzrasta popularność treści multimedialnych, takich jak podcasty i materiały wideo, które stają się istotnym uzupełnieniem tradycyjnych form przekazu – wskazuje w raporcie PBC Marcin Krawczak, dyrektor handlowy Inforu.
Dołącz do dyskusji: W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”