Sprawdziliśmy, jak radzi sobie XYZ. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników"
Założony przez Grzegorza Nawackiego portal ekonomiczny XYZ notuje ostatnio ponad 350 tys. użytkowników miesięcznie. – Warunki - jak wszyscy wiedzą - nie są delikatnie mówiąc sprzyjające, bo wszyscy wydawcy mierzą się z nieprzyjazną polityką bigtechów – mówi nam redaktor naczelny i prezes XYZ. Nie zdradza jednak liczby pozyskanych do tej pory płatnych subskrypcji.

Portal XYZ wystartował oficjalnie pod koniec października 2024 roku. Tylko w pierwszym pełnym miesiącu działania przyciągnął niecałe 160 tys. użytkowników.
Według danych Mediapanel, do których dotarł portal Witrtualnemedia.pl, portal XYZ odwiedziło w lutym 220 320 realnych użytkowników, w marcu 366 120, w kwietniu już 364 014, co wskazuje na generalną tendencję wzrostową serwisu (zaznaczmy: serwis nie ma wpiętych kodów Mediapanelu).
Według Google Analytics i IO Analitycs zasięgi te są jeszcze wyższe - zdradza portalowi Wirtualnemedia.pl założyciel XYZ.
– W kwietniu pobiliśmy rekord i mieliśmy ponad 453 tys. unikalnych użytkowników. Poprzedni rekord padł w... marcu, więc widać, że z miesiąca na miesiąc rośniemy. A warunki - jak wszyscy wiedzą - nie są delikatnie mówiąc sprzyjające, bo wszyscy wydawcy mierzą się z nieprzyjazną polityką bigtechów – mówi nam Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny portalu i prezes wydającej go spółki XYZ Media Group.
Zobacz: Były szef Radia 357 w serwisie XYZ
W XYZ już ponad 50 osób. Nawacki: dynamiczny paywall działa
W pierwszej połowie stycznia XYZ zaczął zamykać treści w serwisie, stosując model dynamicznego paywalla. Jego istota polega na tym, że moment zamknięcia treści dla danego użytkownika jest indywidualnie ustalany na podstawie analizy jego zachowań na stronie. Nawacki, choć o konkretnych liczbach pozyskanych subskrypcji mówić nie chce, podobnie jak o planach na przyszłość („konkurencja nie śpi, co widzimy po tym jak nasze pomysły są kopiowane” – mówi).
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników, liczba subskrybentów jest wyraźnie powyżej naszych założeń z biznesplanu, szybko przyrasta. To najlepszy dowód, że XYZ przypadł do gustu Czytelnikom, bo skoro chcą płacić za dostęp do treści, to muszą widzieć w nich wartość. To także dowód na to, że nasze strategia sprzedaży m.in. dynamiczny paywall się sprawdza – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Nawacki.
W ciągu pięciu lat serwis chce mieć 30 tysięcy płacących subskrybentów.
Zespół XYZ stale rośnie, przybywa osób nie tylko w redakcji, ale i np. dziale eventów (Piotr Kowalewski z Fratrii). W ostatnich tygodniach do redakcji dołączyła wieloletnia wydawczyni z „Pulsu Biznesu” Katarzyna Latek czy Łukasz Grzesiczak, który będzie się zajmował fact-checkingiem (transfer z Demagoga).
– Wynik, z którego jestem najbardziej dumny, to skompletowanie zespołu już ponad 50 doświadczonych i zmotywowanych osób, z którym na codzień budujemy medium nowej kategorii. Nie ma tygodnia, żebyśmy nie dostawali aplikacji od zainteresowanych pracą u nas, już wkrótce ogłosimy kolejne głośne transfery – podsumowuje Grzegorz Nawacki.
80 proc. udziałów XYZ Media Group ma fundusz RiO założony przez Rafała Brzoskę, szefa InPostu. Pozostałe należą do Grzegorza Nawackiego. W zespole zarządzającym są jeszcze Karolina Kowalska jako co-CEO (odpowiada za obszary marketingu, monetyzacji i eventy) oraz Joanna Urbaniak (odpowiada za rozwój płatnych treści, strategię i technologię).
Dołącz do dyskusji: Sprawdziliśmy, jak radzi sobie XYZ. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników"