SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska chce być jak Allegro. Drugie półrocze ma być lepsze reklamowo

Wirtualna Polska Holding nie jest zadowolona z ostatnich wyników swojego biznesu reklamowego i szuka nowych możliwości zarobku. Poprzez usługę WPartner for Retailers chce sprzedawać ofertę reklamową zewnętrznych platform e-commerce. – Uważamy, że drugie półrocze rynkowo będzie lepsze niż pierwsze. Z uwagi na zawirowania geopolityczne szczególnie klienci zagraniczni bardzo mocno wstrzymywali się ze swoimi wydatkami – opisuje szef firmy Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding (fot. materiały prasowe)Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding (fot. materiały prasowe)

W pierwszym kwartale 2025 roku Wirtualna Polska Holding w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym zanotowała dużo słabszą dynamikę niż w obszarze e-commerce’owym. Ten pierwszy pion zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 4,6 proc. do 158,71 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 2 proc. do 53,31 mln.

Częściowo przyczyniła się do tego zmiana modelu księgowania działalności niemieckiej spółki zależnej Audioteka Group, w efekcie której od początku br. wpływy są dużo niższe. Dlatego w ujęciu porównywalnym przychody reklamowo-subskrypcyjne Wirtualnej Polski Holding w zeszłym kwartale wzrosły r/r o 1 proc.

Na rynek reklamowy negatywnie wpłynęły makroekonomia i polityka. – Podwyższona niepewność w globalnym otoczeniu polityczno-ekonomicznym w drugiej połowie I kw. przełożyła się negatywnie na budżety reklamowe, zwłaszcza w obszarze kampanii wizerunkowych – opisano w sprawozdaniu finansowym firmy.

Jej prezes Jacek Świderski na wtorkowej telekonferencji zwrócił uwagę, jak dużo owej niepewności wprowadziły ruchy administracji Donalda Trumpa. – Mam wrażenie, że takie najbardziej zaskakujące informacje – gdzie budziliśmy się tutaj w Europie rano, czytaliśmy kolejne twitty z nocy i przecieraliśmy oczy ze zdumienia – o ten najgorszy czas już chyba za nami. Ale oczywiście notujemy dużą ostrożność wśród reklamodawców – powiedział.

Zaznaczył, że firma ma też „wiele wewnętrznych wyzwań” w zakresie sprzedaży swojej oferty reklamowej. – Właśnie pracujemy nad rozwiązaniem tych problemów. Myślę, że niedługo będzie widać efekt – dodał.

Wirtualna Polska chce zarabiać na reklamach w e-commerce

Od kilku lat Wirtualna Polska Holding wprowadza usługi, w ramach których zarabia ze sprzedaży nie tylko własnej oferty reklamowej. Sieć reklamowa WPartner w kwietniu br. zapewniła już 8 proc. łącznych przychodów reklamowych firmy (to dwa razy więcej niż w kwietniu 2022 roku), zaś 22 proc. swoich wpływów wypracowała od wydawców z zagranicy.

Platforma WP Ads w zeszłym miesiącu wygenerowała natomiast 6 proc. całkowitych przychodów reklamowych Wirtualnej Polski Holding (wobec ok. 4 proc. przed rokiem), wzrosty wypracowały też narzędzia WP Booster i WP CPC.

Firma wprowadza właśnie kolejną usługę marketingową – WPartner for Retailers, w ramach której usługi będzie oferować powierzchnie reklamowe na platformach e-commerce (zarówno sklepach internetowych, jak też marketplace’ach), także w ich aplikacjach mobilnych. Zwraca uwagę, że wartość reklam na platformach e-commerce rośnie w wysokim tempie, co pokazują chociażby wyniki grupy Allegro: w pierwszym kwartale br. jej przychody z reklam poszły w górę r/r o 30,9 proc. do 301,2 mln zł.

– Przez wiele lat sklepy koncentrowały się tylko i wyłącznie na swojej działalności handlowej, nie były zainteresowane innymi źródłami przychodu. W tej chwili zgodnie z trendami światowymi, a także za przykładem Allegro, to nastawienie się mocno zmienia – stwierdził Jacek Świderski.

Wirtualna Polska podkreśla, że ma duże doświadczenie i kompetencje w zakresie sprzedaży reklam: obsługuje 6 tys. aplikacji i serwisów mediowych, a z jej narzędzi technologii marketingowych korzysta ponad 250 reklamodawców. – Mamy bardzo zdywersyfikowany portfel klientów reklamowych, w związku z tym jesteśmy w stanie także dla sklepów z wielu różnych branż efektywnie dostarczać popyt reklamowy – zaznaczył szef firmy.

Bez zwolnień, czekanie na wzrosty w drugim półroczu

Przed rokiem Wirtualna Polska Holding pożegnała się ze 120 pracownikami swojej mediowej spółki zależnej, uzasadniając to niewykonaniem założeń co do przychodów reklamowych. W sprawozdaniu za zeszłym kwartał wskazała, że zyskowność segmentu reklamowo-subskrypcyjnego zmalała „wskutek wzrostu kosztów bezpośrednich (uzależnionych od poziomu sprzedaży, zwłaszcza w obszarze subskrypcji i pośrednictwa w sprzedaży powierzchni reklamowej WPartner)”.

Firma nie zamierza ograniczać wydatków poprzez kolejną redukcję zatrudnienia. – Nie planujemy żadnych zwolnień, zatrudnienie w Wirtualnej Polsce rośnie – podkreślił Jacek Świderski. – Dużo zainwestowaliśmy chociażby w rozwój narzędzi AI-owych, a tego się nie da zrobić za darmo. To są wysokiej jakości specjaliści, którzy kosztują – zauważył.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Według Wirtualnej Polski koniunktura na rynku reklamy internetowej poprawia się. – Wszyscy widzimy, że jest mniej i Elona Muska, i ceł, o których mówi prezydent Trump. Co chwilę dochodzi do przedłużeń okresów zawieszających cła. Drugi kwartał pod względem czynników zewnętrznych jest lepszy – opisał szef firmy. – Pod względem tych wewnętrznych też jest trochę lepszy – zaznaczył.

W zeszłym tygodniu agencja mediowa Publicis Groupe podała, że w pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe internetową w Polsce zwiększyły się r/r o 5,3 proc., z czego w internecie – o 8,3 proc. Według agencji w całym 2025 roku rynek urośnie o 8,2 proc.

– My uważamy, że drugie półrocze rynkowo będzie lepsze niż pierwsze. Właśnie z uwagi na te zawirowania geopolityczne szczególnie klienci zagraniczni bardzo mocno wstrzymywali się ze swoimi wydatkami, wiele budżetów zostało przesuniętych w czasie. Myślę, że jest duża szansa, że te budżety się nie zmarnują, tylko wejdą w drugim półrocze, szczególnie w czwartym kwartale – stwierdził Jacek Świderski. – Więc oceniam, że ta dynamika będzie odrobinę wyższa, sięgająca 10 proc. – dodał.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska chce być jak Allegro. Drugie półrocze ma być lepsze reklamowo

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Media Insider
Hmmm...a wydawało się że ambicja właścicieli wp zawsze było to, żeby inni chcieli być jak wp... A nie samemu być jak ktoś
odpowiedź
User
Media insider
Chyba jednak redaktorowi WM zbyt duży skrót myślowy wjechał robiąc ten tytuł. Szef WP nie mówił że chcą być jak allegro.
odpowiedź
User
H
To ciekawe nie zwalniają tylko zatrudniają a od stycznia już co najmniej kilkanaście osób poleciało.
odpowiedź