Wydawnictwo Znak z 9,4 mln zł zysku. Woblik na niższym plusie, większa strata miesięcznika „Znak”
W ub.r. skonsolidowane przychody Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak, do którego należą też m.in. Wydawnictwo Otwarte oraz platformy internetowe Lubimyczytac.pl i Woblink.com, zwiększyły się o 13,7 proc. do 121,85 mln zł i zysku netto z 6,51 do 9,42 mln zł.
Na zeszłoroczne przychody grupy kapitałowej Znak złożyło się przede wszystkim 103,19 mln zł ze sprzedaży krajowej produktów, 22,7 mln zł ze sprzedaży towarów w kraju, 1,46 mln zł ze sprzedaży produktów i 486,4 tys. zł ze sprzedaży krajowej usług.
Lubimyczytać.pl i Woblink z większymi wpływami, „Znak” mocniej na minusie
Należąca do firmy oficyny Znak, Znak Literanova, Znak Emotikon, Znak Horyzont, Znak Koncept i Wydawnictwo Otwarte w ub.r. wydały 1011 pozycji książkowych (w formie drukowanej e-booków i audiobooków), o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Opublikowały 432 tytuły (nowe i wznowienia) oraz 335 dodruków, wobec odpowiednio 368 i 215 rok wcześniej. Łączna sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 4,34 mln egz.

Samo Wydawnictwo Otwarte osiągnęło w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych z 17,87 do 19,01 mln zł i zysku netto z 1,47 do 2,18 mln zł. Nakład miesięcznika „Znak” poszedł w górę z 1 700 do 2 265 egz., wpływy sprzedażowe - ze 170,4 do 377,1 tys. zł, a strata pogłębiła się z 571,4 do 589,6 tys. zł.
Wpływy spółki Ecom Group zarządzającej platformą Woblik z e-bookami i audiobookami wzrosły z 14,74 do 14,86 mln zł, a zysk zmalał z 762,8 do 104,2 tys. zł. Natomiast serwis Lubimyczytać.pl zanotował wzrost przychodów z 6,2 do 7,69 mln zł i spadek zysku netto z 427,2 do 381,9 tys. zł.
- Mimo trudnego roku Grupa Kapitałowa Znak zwiększyła przychody ze sprzedaży książek oraz poprawiła rentowność. Ważnym działaniem był rozwój działalności wydawniczej, optymalizacja nakładów książek, dyscyplina kosztowa oraz elastyczność cenowa - zaznaczono w sprawozdaniu.
Papier mało dostępny i dużo droższy
Koszty operacyjne grupy Znak zwiększyły się o 11,2 proc. do 108,41 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost wydatków na usługi obce z 32,96 do 39,92 mln zł, pozostałych kosztów rodzajowych z 13,98 do 19,63 mln zł, nakładów na wynagrodzenia z 13,73 do 15,03 mln zł i na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 2,72 do 3,09 mln zł.
Firma w sprawozdaniu jako dwa najważniejsze dla niej zjawiska w ub.r. wskazała epidemię oraz narastającą inflację. - Przerwane z powodu pandemii łańcuchy logistyczne i produkcyjne przełożyły się na słabą dostępność oraz drastyczny wzrost cen papieru - zaznaczyła.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło średnio 185,14 etatów, z czego 174,67 przypadało na pracowników umysłowych. Członkowie zarządu zarobili 2,36 mln zł.
Zysk na kapitał zakładowy
Grupa znak poprawiła w ub.r. wszystkie wskaźniki rentowności. Zysk sprzedażowy wzrósł z 9,75 do 13,44 mln zł, zysk operacyjny - z 6,99 do 10,72 mln zł, a zysk netto - z 6,51 do 9,42 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 2,05 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,39 mln zł przed rokiem.
Zeszłoroczny zysk netto prawie w całości trafi na jej kapitał zapasowy, po potrąceniu 9,1 tys. zł na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Firma podkreśliła w raporcie, że początek br. to „pogłębiającej się niepewności związanej z trudną sytuacją polityczną i makroekonomiczną”, wskazując, że zaraz po zamieszaniu związanym z Polskim Ładem zaczęła się rosyjska inwazja militarna na Ukrainę.
- Wybuch wojny uderzył też silnie w sytuację na rynku książki: w pierwszych miesiącach promocja książek musiała być mocno ograniczona w związku z tym, że media skupiały się przede wszystkim na relacjonowaniu przebiegu działań wojennych i kolejnych sankcjach nakładanych na Rosję. Miało to z pewnością negatywny wpływ na sprzedaż książek oraz innych dóbr z obszaru kultury i rozrywki - opisało wydawnictwo.
Zaznaczyło, że mimo to planuje inwestycje technologiczne, żeby optymalizować procesy i dostosować działalność do nowych wymogów prawno-skarbowych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Wydawnictwo Znak z 9,4 mln zł zysku. Woblik na niższym plusie, większa strata miesięcznika „Znak”