6,51 mld zł wydadzą polskie firmy na reklamę w tym roku, najwięcej zyska internet
Według ZenithOptimedia Group wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniesie w br. 6,51 mld zł, o 1,8 proc. więcej niż w ub.r. Globalny wzrost wyniesie 5,4 proc., do czego przyczynią się m.in. wydatki związane z piłkarskimi mistrzostwami świata.

ZenithOptimedia Group podtrzymał swoją poprzednią prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego, wyrażoną w kwietniu br. -
- Polska gospodarka nabiera tempa - pierwszy kwartał przyniósł wyższe od prognozowanego przyspieszenie wzrostu gospodarczego, a optymistyczne nastroje przedsiębiorców znajdują odzwierciedlenie w sukcesywnie zwiększających się nakładach inwestycyjnych. Utrzymująca się tendencja wzrostowa w gospodarce to również pozytywny sygnał dla reklamodawców, którzy stopniowo zwiększają swoje inwestycje w media - uzasadnia Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. - Dane dotyczące wydatków reklamowych w pierwszym kwartale potwierdziły prognozowane tendencje, zarówno te dotyczące całego rynku, jak i dynamiki zmian wydatków na reklamę w poszczególnych mediach, dlatego utrzymujemy nasze prognozy na niezmienionym poziomie - dodaje.
Według ZOG wydatki na reklamę w internecie wzrosną w br. o 12,2 proc. Najszybciej zyskującą częścią tego segmentu będzie reklama wideo, a mocno urosną też reklama mobilna i targetowana/retargetowana. W telewizji budżety reklamowe zwiększą się o 2,1 proc., w kinach - o 1,8 proc., a w radiu - o 1,3 proc. Nieznaczny spadek (0,9 proc.) zanotuje reklama outdoorowa, a dużo straci reklama prasowa: spadek wydatków reklamowych w magazynach wyniesie 14,9 proc., a w dziennikach - 16,1 proc.
Analitycy ZOG relacjonują, że w pierwszych czterech miesiącach br. inwestycje reklamowe zwiększyły branża farmaceutyczna (największymi marketerami są w niej niezmiennie Aflofarm i USP Zdrowie), sektor higiena i pielęgnacja, media i książki oraz turystyczny. Na stabilnym poziomie utrzymały się inwestycje sieci handlowych, choć kilka firm - Lidl, Jeronimo Martins, Media Expert i Żabka - zwiększyło swoje wydatki.
Budżety marketingowe obcięły natomiast największe firmy telekomunikacyjne, producenci żywności i napojów (w tym Grupa Żywiec i Coca-Cola) oraz branża motoryzacyjna (z wyjątkiem Volkswagena) i finansowa (oprócz BZ WBK i Vivusa).
Zdaniem analityków polska reklama nie zanotuje wzrostu w związku z odbywającymi się właśnie w Brazylii piłkarskimi mistrzostwami świata, za to taki pozytywny wpływ nastąpi w skali ogólnoświatowej.
- Według naszych szacunków ZenithOptimedia dzięki mistrzostwom globalne wydatki na reklamę będą w tym roku wyższe o 1,5 mld dolarów - mówi Monika Bronowska. - Medium, które zyska najwięcej na mundialu będzie oczywiście telewizja, a w drugiej kolejności - internet, szczególnie segment social media. Według naszych prognoz aktywność reklamodawców w serwisach społecznościowych w czasie mundialu będzie większa niż podczas jakiegokolwiek organizowanego dotąd wydarzenia sportowego - opisuje.
Największe wzrosty inwestycji marketingowych w czasie turnieju nastąpią w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie mecze będą transmitowane w dogodnym dla kibiców czasie. Wartość rynku reklamowego w tym regionie będzie w tym roku wyższa o 500 mln dolarów niż w ub.r.. W krajach Europy Zachodniej, gdzie transmisje meczy mimo różnicy czasu odbywają się w dobrych porach, inwestycje reklamowe wzrosną o 300 mln dolarów.
Ogółem globalne wydatki reklamowe wyniosą w br. 524 miliardy dolarów, o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. W kolejnych latach ta wzrostowa tendencja ma się umacniać dzięki dalszej poprawie sytuacji gospodarczej, także w strefie euro

Na kolejnej podstronie analiza wydatków w poszczególnych regionach, na największych rynkach i w różnych mediach
1 2

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: 6,51 mld zł wydadzą polskie firmy na reklamę w tym roku, najwięcej zyska internet