SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Bez Obajtka i wyborów budżet reklamowy Orlenu skurczył się o ponad połowę

W 2024 roku wydatki reklamowe Orlenu (należą do niego także Energa i PGNiG) zmalały o prawie 60 proc., zaś te na public relations – o ponad 45 proc. Koncern ponad 375 mln zł przeznaczył na sponsoring.

fot. materiał prasowy fot. materiał prasowy

W sprawozdaniu na walne zgromadzenie swoich akcjonariuszy Orlen podał, że w 2024 roku na działania marketingowe przeznaczył 456,89 mln zł, o 21 proc. mniej niż rok wcześniej (578,78 mln).

W 2023 roku wydatki w tym zakresie były najwyższe w okresie, gdy koncernem kierował zarząd z Danielem Obajtkiem na czele (został odwołany w lutym ub.r., szefem firmy jest obecnie Ireneusz Fąfara). W 2022 roku, zanim Orlen sfinalizował przejęcie PGNiG i aktywów Grupy Lotos, koszty marketingowe sięgnęły 410,83 mln zł (z czego 266,76 mln na sponsoring), a rok wcześniej – 320,52 mln (204,81 mln na marketing).

Orlen sponsoruje piłkarzy, siatkarzy i olimpijczyków

Z kolei w 2024 roku koszty sponsoringowe Orlenu wyniosły 376,65 mln zł, po spadku rok do roku o 2,5 proc. Koncern wraz z zakupem aktywów Grupy Lotos został sponsorem głównym Polskiego Związku Piłki Nożnej (na początku 2023 r. umowę przedłużono o cztery lata) oraz Polskiego Związku Narciarskiego (dodatkowo jesienią 2023 r. został sponsorem tytularnym kompleksu skoczni narciarskich w Oberstdorfie, gdzie odbywa się m.in. jeden konkursów Turniej Czterech Skoczni). Ponadto firma od lat jest sponsorem Polskiego Związku Piłki Siatkowej.

CZYTAJ TEŻ: Gdzie reklamują się spółki Skarbu Państwa? Istotne zmiany dotknęły prawicowe telewizje

W sprawozdaniu podano, że w ub.r. podpisała 180 nowych umów sponsoringowych, kontynuowała 105 umów z poprzedniego roku oraz wypowiedziała 15. W tej ostatniej grupie są kontrakty z zespołem Visa Cash App RB Formula One Team oraz Polskim Komitetem Olimpijskim (tę drugą umową rozwiązano po zamieszaniu wokół prezesa federacji Radosława Piesiewicza).

Obszar sportowy to nie wszystko, jeśli chodzi o aktywności sponsoringowe Orlenu. Koncern wyliczył w sprawozdaniu, że w ub.r. „był mecenasem wielu prestiżowych wydarzeń kulturalnych, wspierając teatry, muzea, festiwale muzyczne, inicjatywy edukacyjne oraz instytucje promujące polskie dziedzictwo narodowe” oraz wspierał „projekty charytatywne i społeczne, niosące pomoc osobom najbardziej potrzebującym oraz realizując programy edukacyjne i ekologiczne”.

Mocno w dół koszty reklam i PR

Z kolei wydatki stricte reklamowe Orlenu w ub.r. wyniosły 80,24 mln zł, co wobec 192,56 mln rok wcześniej oznacza spadek o 58,3 proc. – Działania marketingowe miały na celu utrzymywanie wysokiego poziomu rozpoznawalności marki Orlen, promowanie pożądanych atrybutów marki głównej Orlen oraz wiodących marek produktowych (stop.cafe, Vitay, Verva, Efecta – opisano.

Wydatki w 2023 roku podwyższyło to, że fundacje Orlenu i jego spółek zależnych były zaangażowane w kampanię przed referendum, które odbyło się w połowie października 2023 r. wraz z wyborami parlamentarnymi.

CZYTAJ TEŻ: Polska Press donosi do prokuratury na poprzedni zarząd. Odmówili publikacji reklam wyborczych opozycji

Koszty działań public relations w ub.r. skurczyły się r/r o 46,4 proc. do 27,8 mln zł. – Działania polegały na umacnianiu relacji z rynkiem (również kapitałowym) i wspierały budowanie zaufania do marki wśród inwestorów na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych. Związane były z organizacją wydarzeń z udziałem przedstawicieli zarządu Orlenu: konferencji wynikowych, briefingów prasowych, spotkań z dziennikarzami w związku z szeroką komunikacją nowych projektów biznesowych dotyczących np.: rozwoju paliw alternatywnych, strategii wodorowej – wskazano w sprawozdaniu.

Udział kosztów public relations w przychodach sprzedażowych Orlenu zmalał r/r z 0,021 do 0,014 proc., zaś w przypadku łącznych wydatków marketingowych – z 0,231 do 0,227 proc.

Mniej na prawników, więcej na doradców

Jeszcze bardziej skurczyły się koszty reprezentacyjne Orlenu – z 6,65 do 1,48 mln zł. To wydatki związane głównie z organizacją aktywności biznesowych przedstawicieli koncernu podczas wydarzeń branżowych w Polsce i za granicą.

Koszty usług prawnych zmniejszyły się o 14,1 proc. – z 55,01 do 47,22 mln zł (a ich udział w przychodach Orlenu wzrósł z 0,022 do 0,023 proc.). Firma opisała w sprawozdaniu, że „w szczególności z usług doradców korzystano przy przygotowywaniu i negocjowaniu umów o dużej wartości, w kwestiach prawno-regulacyjnych oraz w sprawach, w których wymagana była znajomość obcych porządków prawnych. Istotna część wydatków dotyczyła obsługi prawnej związanej z dużym zapotrzebowaniem zgłaszanym przez obszary biznesowe w związku z prowadzonymi przez nich pracami przy realizowanych projektach strategicznych, a także przeprowadzonych akwizycjach w 2024 roku”.

CZYTAJ TEŻ: Ruch mniej warty dla Orlenu. W górę sprzedaż na stacjach

Z kolei wydatki na doradztwo związane z zarządzaniem zwiększyły się o 8,7 proc. do 79,58 mln zł, zaś ich udział we wpływach koncernu – z 0,029 do 0,04 proc. W sprawozdaniu wskazano, że „usługi doradztwa związanego z zarządzaniem obejmowały głównie projekty transformacyjne i strategiczne, projekty w obszarze M&A, doradztwo w zakresie zagadnień regulacyjnych oraz koszty przedprojektowe w całym łańcuchu wartości Grupy Orlen”.

Dołącz do dyskusji: Bez Obajtka i wyborów budżet reklamowy Orlenu skurczył się o ponad połowę

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
manipulacja danymi
Podajcie dane o znacznym spadku zysków w wyniku działań obecnego Zarządu.
49 16
odpowiedź
User
Ukiks
To nie oszczędność tylko brak takich zysków?
35 12
odpowiedź
User
Polb
Jakie dane, przejadanie pieniędzy przez obecny zarzad.
27 15
odpowiedź