67 proc. Polaków nie planuje w tym roku większych wydatków
Dużych wydatków nie planuje w tym roku 67 proc. rodaków – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania”. Co trzecia osoba, która chce przeznaczyć w najbliższym czasie "istotną sumę" na jakiś cel, wskazuje na podróże.
Wśród osób, które na pytanie o to, czy planują w tym roku większe wydatki odpowiedziało „nie”, najwięcej jest kobiet - 73 proc. w porównaniu do 61 proc. mężczyzn. Odpowiadali tak również 18-29 latkowie (81 proc.) oraz osoby po 70. roku życia (78 proc.). Większych wydatków w tym roku nie planują także mieszkańcy wsi (73 proc.), osoby z wykształceniem podstawowym (80 proc.) oraz zarobkami do 2 tys. zł na rękę (86 proc.) - wskazano w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania”. W sumie 67 proc. ankietowanych w 2023 r. nie planuje dużych wydatków.
Przemysław Tadrak z Santander Consumer Banku zwrócił uwagę, że co trzeci Polak przyznał jednak, że zamierza wydać więcej w najbliższych miesiącach (33 proc.). Byli to głównie mężczyźni, respondenci w wieku 40-49 lat (51 proc.) oraz mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób (43 proc.). W tej grupie znalazło się też najwięcej osób z wykształceniem wyższym (41 proc.) oraz z dochodem od 4 tys. do 4 tys. 999 zł netto miesięcznie (62 proc.) - wyjaśnił, komentując wyniki badania.
Więcej na podróże
Osoby planujące większe wydatki zamierzają przeznaczyć pieniądze głównie na podróże (30 proc.). Marzą o tym głównie kobiety (38 proc. w porównaniu do 24 proc. mężczyzn) oraz osoby po 30. i 40. roku życia (powyżej 40 proc. wskazań w obu grupach wiekowych). Drugie miejsce zajął remont mieszkania lub domu (29 proc.). Taki plan ma najwięcej 60-69 latków (58 proc.) oraz mieszkańców wsi (34 proc.). Trzecim wskazaniem jest zakup sprzętu RTV/AGD lub mebli (18 proc. w obu przypadkach). Pierwszą kategorią są zainteresowani zwłaszcza 30-latkowie (60 proc.), natomiast drugą - osoby po 40. roku życia (32 proc.). Z kolei co dziesiąty planuje kupno domu, mieszkania albo samochodu (10 proc.).
W nowe miejsce zamieszkania chce zainwestować co czwarty respondent z terenów wiejskich (23 proc.) i 13 proc. osób z metropolii, natomiast nowe auto najbardziej interesuje mieszkańców wsi (18 proc.) i mężczyzn (13 proc.).
Badanych zapytano również o to, jaki produkt bankowy byłby ich zdaniem obecnie najbardziej pomocny w zachowaniu stabilności domowego budżetu. Karta kredytowa otrzymała 13 proc. wskazań, a lokata - 12 proc. Na trzecim miejscu znalazł się rachunek oszczędnościowy (9 proc.). Rzadziej wskazywane były takie rozwiązania jak kredyt ratalny (6 proc.), internetowy limit odnawialny (5 proc.) czy kredyt gotówkowy (1 proc.).
W przeszłości ankietowani - jak podali - "wspierali" się najczęściej kredytem gotówkowym (41 proc.), ratalnym (39 proc.), kartą kredytową (29 proc.); co czwarty zadeklarował, że lokatą lub rachunkiem oszczędnościowym (27 proc. w obu przypadkach), a co dziesiąty wskazał internetowy limit odnawialny (10 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 67 proc. Polaków nie planuje w tym roku większych wydatków