SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

AI i przejęcia popłaciły. Instytut Monitorowania Mediów z większym zyskiem

W 2024 roku czysty zysk Instytutu Monitorowania Mediów podskoczył z 6 do 9,9 mln zł, przy wzroście przychodów o 27 proc. Firma rozwija narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, a ponad rok temu sfinalizowała dwa przejęcia.

Fot. facebook / Instytut Monitorowania Mediów Fot. facebook / Instytut Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów w 2024 roku osiągnął 30,86 mln zł przychodów sprzedażowych, po wzroście rok do roku o 26,7 proc. Wszystkie wyniki firmy w tekście to jej dane w ujęciu jednostkowym, czyli bez uwzględnienia przejętych na początku ub.r. spółek PSMM Monitoring & More (i powiązanego z nią Newton Media Polska) oraz Newspoint.

Zeszłoroczny wzrost wypracowano w Polsce, gdzie wpływy rok do roku poszły w górę z 21,6 do 28,16 mln zł. Te od kontrahentów zagranicznych nieznacznie zaś zmalały: z 2,74 do 2,71 mln.

Więcej AI i dywidend, mniej pracowników

Działalność operacyjna Instytutu Monitorowania Mediów w ub.r. kosztowała 22,57 mln zł, o 29,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 3,77 do 4,56 mln, na wynagrodzenia – z 8,04 do 10,87 mln, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 1,87 do 2,35 mln.

Koszty pracownicze zwiększyły się, mimo że średnioroczne zatrudnienie w firmie zmalało ze 116,58 do 112,46 etatów. Skąd ten spadek? Firma w sprawozdaniu opisała, że „dodała do swoich narzędzi rozwiązania wykorzystujące AI, co pozwoliło jej na poprawę jakości oferty oraz redukcję zatrudnienia w działach monitorujących media”. Z drugiej strony rozwój narzędzi opartych na AI wymaga powiększania działu IT.

Na poziomie sprzedażowym brutto zysk spółki zwiększył się z 6,86 do 8,29 mln zł. Inne wskaźniki rentowności podbił wzrost pozostałych przychodów operacyjnych z 339,5 tys. do 1,97 mln zł (w tej drugiej kwocie 1,87 mln to dotacje) oraz wpływów finansowych z 822,2 tys. do 2,33 mln zł. W efekcie przejęć suma dywidend otrzymanych przez firmę podskoczyła z 520,1 tys. do 2,24 mln.

Na zakupy IMM musiał się zadłużyć – na koniec ub.r. miał 13,36 mln zł kredytów i pożyczek, z czego 2,61 mln do spłaty w ciągu 12 miesięcy. W konsekwencji finansowe poszły w górę z 209 tys. do 1,12 mln zł (w tej drugiej sumie 1,06 mln zł stanowiły odsetki).

Spółka osiągnęła 10,1 mln zł zysku operacyjnego i 9,95 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 6,9 i 6,02 mln rok wcześniej.

Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na kapitał zapasowy, o czym zdecydowali wspólnicy: Michał Sienicki (ma 73,5 proc. udziałów), prezes firmy Paweł Sanowski (24,5 proc.) i wiceprezes Krzysztof Sitkiewicz (2 proc.). Dzięki temu kapitały własne firmy zwiększyły się r/r z 11,33 do 16,28 mln zł.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Dołącz do dyskusji: AI i przejęcia popłaciły. Instytut Monitorowania Mediów z większym zyskiem

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl