AI i przejęcia popłaciły. Instytut Monitorowania Mediów z większym zyskiem
W 2024 roku czysty zysk Instytutu Monitorowania Mediów podskoczył z 6 do 9,9 mln zł, przy wzroście przychodów o 27 proc. Firma rozwija narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, a ponad rok temu sfinalizowała dwa przejęcia.

Instytut Monitorowania Mediów w 2024 roku osiągnął 30,86 mln zł przychodów sprzedażowych, po wzroście rok do roku o 26,7 proc. Wszystkie wyniki firmy w tekście to jej dane w ujęciu jednostkowym, czyli bez uwzględnienia przejętych na początku ub.r. spółek PSMM Monitoring & More (i powiązanego z nią Newton Media Polska) oraz Newspoint.
Zeszłoroczny wzrost wypracowano w Polsce, gdzie wpływy rok do roku poszły w górę z 21,6 do 28,16 mln zł. Te od kontrahentów zagranicznych nieznacznie zaś zmalały: z 2,74 do 2,71 mln.
Więcej AI i dywidend, mniej pracowników
Działalność operacyjna Instytutu Monitorowania Mediów w ub.r. kosztowała 22,57 mln zł, o 29,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 3,77 do 4,56 mln, na wynagrodzenia – z 8,04 do 10,87 mln, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 1,87 do 2,35 mln.
Koszty pracownicze zwiększyły się, mimo że średnioroczne zatrudnienie w firmie zmalało ze 116,58 do 112,46 etatów. Skąd ten spadek? Firma w sprawozdaniu opisała, że „dodała do swoich narzędzi rozwiązania wykorzystujące AI, co pozwoliło jej na poprawę jakości oferty oraz redukcję zatrudnienia w działach monitorujących media”. Z drugiej strony rozwój narzędzi opartych na AI wymaga powiększania działu IT.
Na poziomie sprzedażowym brutto zysk spółki zwiększył się z 6,86 do 8,29 mln zł. Inne wskaźniki rentowności podbił wzrost pozostałych przychodów operacyjnych z 339,5 tys. do 1,97 mln zł (w tej drugiej kwocie 1,87 mln to dotacje) oraz wpływów finansowych z 822,2 tys. do 2,33 mln zł. W efekcie przejęć suma dywidend otrzymanych przez firmę podskoczyła z 520,1 tys. do 2,24 mln.
Na zakupy IMM musiał się zadłużyć – na koniec ub.r. miał 13,36 mln zł kredytów i pożyczek, z czego 2,61 mln do spłaty w ciągu 12 miesięcy. W konsekwencji finansowe poszły w górę z 209 tys. do 1,12 mln zł (w tej drugiej sumie 1,06 mln zł stanowiły odsetki).
Spółka osiągnęła 10,1 mln zł zysku operacyjnego i 9,95 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 6,9 i 6,02 mln rok wcześniej.
Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na kapitał zapasowy, o czym zdecydowali wspólnicy: Michał Sienicki (ma 73,5 proc. udziałów), prezes firmy Paweł Sanowski (24,5 proc.) i wiceprezes Krzysztof Sitkiewicz (2 proc.). Dzięki temu kapitały własne firmy zwiększyły się r/r z 11,33 do 16,28 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: AI i przejęcia popłaciły. Instytut Monitorowania Mediów z większym zyskiem