Allegro zmienia sposób dostawy klientom. InPost: wygląda to na nieuczciwą konkurencję
Użytkownicy Allegro zauważyli, że portal zmienia im preferowany sposób dostawy na swoje maszyny paczkowe. W swoim wpisie potwierdza to InPost. – W mojej opinii ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję – mówi Wirtualnemedia.pl Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy Grupy InPost. Sprawą zajął się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rzecznik Allegro: – Każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej.

"Normalnie mnie zagotowało. Robię zakupy na Allegro, wybieram sobie ładnie paczkomat InPost, wszystko elegancko... a tu zonk – przy finalizacji zamówienia magicznie zmienia się sposób dostawy na ich własnego kuriera „Allegro Delivery”. Bez pytania. Bez zgody. Po cichu. Myślałem, że to może przypadek – ale nie. Sprawdziłem to kilka razy. Za każdym razem Allegro samo zmienia mi metodę dostawy. Jak dla mnie to już nie bug, to systemowe wprowadzanie w błąd. I żeby nie było – nagrałem to. Bo wiem, że ciężko w to uwierzyć, jak się nie zobaczy na własne oczy.
Zastanawiam się, czy to w ogóle jest legalne. Przecież to jawne działanie wbrew woli klienta i bez jego wiedzy. Może ktoś z UOKiK lub UODO powinien się tym zainteresować?” – informuje przedwczorajszy wpis jednego z użytkowników Wykopu.
Pod nim pojawiło się wiele komentarzy, potwierdzających spostrzeżenia użytkownika.
Do sprawy odniósł się Inpost, który opublikował post w mediach społecznościowym. Tłumaczy, co stoi za zaistniałą sytuacją.

fot. screen Inpost
– Od wielu lat jestem klientem tej platformy i od dłuższego czasu zauważam, że Allegro zmienia w ustawieniach mojego konta preferowany sposób dostawy z urządzenia paczkomat, do którego mam kilka kroków na swoją maszynę paczkową, która jest zlokalizowana znacznie dalej i z której po prostu nie chce korzystać, jako konsument mam do tego pełne prawo – mówi w rozmowie z Witualnemedia.pl Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy Grupy InPost.
– Jak widać z relacji kupujących na platformie, problem nie dotyczy tylko mnie. Allegro narzuca klientom korzystanie ze swoich urządzeń, dokonując zmian w ustawieniach ich konta. Klient może przywrócić poprzednie ustawienia, czyli ponownie ustawić jako preferowany swój ulubiony paczkomat InPost, jednak po jakimś czasie Allegro ponownie zmieni te ustawienia. Jest to doprawdy frustrujące – dodaje rzecznik.
Rzecznik zauważa także, że klient, jako konsument, ma prawo do wyboru preferowanej formy dostawy.
– W mojej opinii ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję. To konsument powinien mieć wybór i ten wybór powinien być szanowany przez przedsiębiorcę, w szczególności w sieci! – podsumowuje.
Sprawie już przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Do urzędu dotarły sygnały rynkowe wskazujące na możliwe ograniczanie użytkownikom platformy Allegro.pl swobody wyboru metod dostawy, w tym preferencyjne promowanie przez Allegro własnej usługi – Allegro Delivery – odpowiedział Andrzej Janyszko z departamentu komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na pytania XYZ. W efekcie wszczęto oficjalne postępowanie wyjaśniające.
– Obecnie sygnały te są one analizowane pod kątem możliwości naruszenia reguł konkurencji w toku postępowania wyjaśniającego, wszczętego przez prezesa UOKiK 27 maja tego roku – dodał Andrzej Janyszko.
Allegro: wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo
Rzecznik i dyrektor komunikacji Allegro Marcin Gruszka w komentarzu przesłanym redakcji WP Finanse podkreślił, że priorytetem firmy jest zawsze doświadczenie klienta, dlatego Allegro nieustannie pracuje nad jego optymalizacją – także w obszarze logistyki.
Nie wytłumaczył jednak, dlaczego platforma podmienia sposób dostawy zakupionych przedmiotów bez wiedzy użytkowników.
"Wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo, oferując kupującym najbardziej dostępne i jakościowe formy dostawy. Jednocześnie niemal każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej. Wszystko po to, by nieustannie poprawiać doświadczenie zakupowe naszych klientów" – przekazał WP Finanse Marcin Gruszka.
Rzecznik Allegro odniósł się także do pytań redakcji Wirtualnemedia.pl, informując, że Inpost to ważny partner biznesowy Allegro i nie ma żadnych planów wycofywania się ze współpracy. Dodał, że pomiędzy firmami nie ma żadnego konfliktu.
– Testujemy różne rozwiązania szukając optymalnych rozwiązań dla klienta. My proponujemy różne rozwiązania, wybór, nic na siłę – wyjaśnił rzecznik.
– Klienci lubią wybór form dostawy na allegro i korzystają chętnie z tego wyboru, w tym z inPostu. Kiedyś ten wybór był bardzo ograniczony, dziś klienci mają szeroką ofertę różnych rozwiązań od różnych partnerów logistycznych. Klienci bardzo sobie cenią możliwość wyboru – doprecyzował.
Na koniec 2024 roku grupa Allegro miała w Polsce 4 562 automatów paczkowych, działających pod marką One Box. Przez rok ich liczba zwiększyła się o 1 067. Dodatkowo firma postawiła już ok. 500 automatów paczkowych w Czechach, gdzie platforma Allegro ruszyła wiosną 2023 roku.
Grupa Allegro w 2025 roku chce jeszcze mocniej rozbudować swoje zasoby logistyczne. W ciągu roku zamierza postawić 2,5 tys. automatów paczkowych. Planuje też uruchomienie kolejnych magazynów i sortowni paczek. W 2025 roku grupa Allegro chce zainwestować od 0,92 do 1,1 mld zł, co będzie oznaczać wzrost rok do roku o 50-75 proc. Zdecydowana większość tego budżetu, 0,85-1 mld zł, przypadnie na Polskę. Za granicą wydatki inwestycyjne mają wynieść 40-50 mln zł na rozwój platformy Allegro oraz 30-40 mln zł na segment Mall.
Dołącz do dyskusji: Allegro zmienia sposób dostawy klientom. InPost: wygląda to na nieuczciwą konkurencję
Zielona szafka dla allegro jest tańsza, stąd przekierowują wybór z inposta na swoje macierzyste szafki.