SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro zmienia sposób dostawy klientom. InPost: wygląda to na nieuczciwą konkurencję

Użytkownicy Allegro zauważyli, że portal zmienia im preferowany sposób dostawy na swoje maszyny paczkowe. W swoim wpisie potwierdza to InPost. – W mojej opinii ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję – mówi Wirtualnemedia.pl Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy Grupy InPost. Sprawą zajął się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rzecznik Allegro: – Każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej. 
 

"Normalnie mnie zagotowało. Robię zakupy na Allegro, wybieram sobie ładnie paczkomat InPost, wszystko elegancko... a tu zonk – przy finalizacji zamówienia magicznie zmienia się sposób dostawy na ich własnego kuriera „Allegro Delivery”. Bez pytania. Bez zgody. Po cichu.  Myślałem, że to może przypadek – ale nie. Sprawdziłem to kilka razy. Za każdym razem Allegro samo zmienia mi metodę dostawy. Jak dla mnie to już nie bug, to systemowe wprowadzanie w błąd.  I żeby nie było – nagrałem to. Bo wiem, że ciężko w to uwierzyć, jak się nie zobaczy na własne oczy. 
Zastanawiam się, czy to w ogóle jest legalne. Przecież to jawne działanie wbrew woli klienta i bez jego wiedzy. Może ktoś z UOKiK lub UODO powinien się tym zainteresować?” – informuje przedwczorajszy wpis jednego z użytkowników Wykopu.  

Pod nim pojawiło się wiele komentarzy, potwierdzających spostrzeżenia użytkownika.  

Do sprawy odniósł się Inpost, który opublikował post w mediach społecznościowym. Tłumaczy, co stoi za zaistniałą sytuacją.

              fot. screen Inpost

– Od wielu lat jestem klientem tej platformy i od dłuższego czasu zauważam, że Allegro zmienia w ustawieniach mojego konta preferowany sposób dostawy z urządzenia paczkomat, do którego mam kilka kroków na swoją maszynę paczkową, która jest zlokalizowana znacznie dalej i z której po prostu nie chce korzystać, jako konsument mam do tego pełne prawo – mówi w rozmowie z Witualnemedia.pl Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy Grupy InPost.

– Jak widać z relacji kupujących na platformie, problem nie dotyczy tylko mnie. Allegro narzuca klientom korzystanie ze swoich urządzeń, dokonując zmian w ustawieniach ich konta. Klient może przywrócić poprzednie ustawienia, czyli ponownie ustawić jako preferowany swój ulubiony paczkomat InPost, jednak po jakimś czasie Allegro ponownie zmieni te ustawienia. Jest to doprawdy frustrujące – dodaje rzecznik.

Rzecznik zauważa także, że klient, jako konsument, ma prawo do wyboru preferowanej formy dostawy.  

W mojej opinii ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję. To konsument powinien mieć wybór i ten wybór powinien być szanowany przez przedsiębiorcę, w szczególności w sieci! – podsumowuje.

Sprawie już przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Do urzędu dotarły sygnały rynkowe wskazujące na możliwe ograniczanie użytkownikom platformy Allegro.pl swobody wyboru metod dostawy, w tym preferencyjne promowanie przez Allegro własnej usługi – Allegro Delivery – odpowiedział Andrzej Janyszko z departamentu komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na pytania XYZ. W efekcie wszczęto oficjalne postępowanie wyjaśniające.

Obecnie sygnały te są one analizowane pod kątem możliwości naruszenia reguł konkurencji w toku postępowania wyjaśniającego, wszczętego przez prezesa UOKiK 27 maja tego roku – dodał Andrzej Janyszko.

Allegro: wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo

Rzecznik i dyrektor komunikacji Allegro Marcin Gruszka w komentarzu przesłanym redakcji WP Finanse podkreślił, że priorytetem firmy jest zawsze doświadczenie klienta, dlatego Allegro nieustannie pracuje nad jego optymalizacją – także w obszarze logistyki.  

Nie wytłumaczył jednak, dlaczego platforma podmienia sposób dostawy zakupionych przedmiotów bez wiedzy użytkowników. 

"Wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo, oferując kupującym najbardziej dostępne i jakościowe formy dostawy. Jednocześnie niemal każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej. Wszystko po to, by nieustannie poprawiać doświadczenie zakupowe naszych klientów" – przekazał WP Finanse Marcin Gruszka.

Rzecznik Allegro odniósł się także do pytań redakcji Wirtualnemedia.pl, informując, że Inpost to ważny partner biznesowy Allegro i nie ma żadnych planów wycofywania się ze współpracy. Dodał, że pomiędzy firmami nie ma żadnego konfliktu.  

– Testujemy różne rozwiązania szukając optymalnych rozwiązań dla klienta. My proponujemy różne rozwiązania, wybór, nic na siłę – wyjaśnił rzecznik.

– Klienci lubią wybór form dostawy na allegro i korzystają chętnie z tego wyboru, w tym z inPostu. Kiedyś ten wybór był bardzo ograniczony, dziś klienci mają szeroką ofertę różnych rozwiązań od różnych partnerów logistycznych. Klienci bardzo sobie cenią możliwość wyboru – doprecyzował.  

Na koniec 2024 roku grupa Allegro miała w Polsce 4 562 automatów paczkowych, działających pod marką One Box. Przez rok ich liczba zwiększyła się o 1 067. Dodatkowo firma postawiła już ok. 500 automatów paczkowych w Czechach, gdzie platforma Allegro ruszyła wiosną 2023 roku. 

Grupa Allegro w 2025 roku chce jeszcze mocniej rozbudować swoje zasoby logistyczne. W ciągu roku zamierza postawić 2,5 tys. automatów paczkowych. Planuje też uruchomienie kolejnych magazynów i sortowni paczek. W 2025 roku grupa Allegro chce zainwestować od 0,92 do 1,1 mld zł, co będzie oznaczać wzrost rok do roku o 50-75 proc. Zdecydowana większość tego budżetu, 0,85-1 mld zł, przypadnie na Polskę. Za granicą wydatki inwestycyjne mają wynieść 40-50 mln zł na rozwój platformy Allegro oraz 30-40 mln zł na segment Mall.
 

Dołącz do dyskusji: Allegro zmienia sposób dostawy klientom. InPost: wygląda to na nieuczciwą konkurencję

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
cenzor+
komentarze kastrują jak to w PRL BIS.
Zielona szafka dla allegro jest tańsza, stąd przekierowują wybór z inposta na swoje macierzyste szafki.
odpowiedź
User
zenek
Niech tańszy wygra a klient zawsze może zmiec opcje dostawy dla siebie na najkorzystniejszą. Ogólnie tych opcji dostawy jest za dużo i cenowo one się między sobą nie różnią. Docelowo allegro powinno samo przejąć dostarczanie paczek przecież to tutaj jest największa przestrzeń do zwiększenia rentowności przy zmniejszeniu ceny usługi dla klienta.
odpowiedź
User
wme
Jako klient allegro nie wierzę w tę historię..Allegro podmienia, owszem, na swoje automaty paczkowe, ale NIE PODCZAS płacenia , tylko PRZED płaceniem. Czyli klient nie popatrzył, automatycznie zatwierdził i tyle. Tak działa system. A btw - lepsze sa automaty paczkowe Orlen paczka, bo mają duże monitory i bardzo dobrze widać na ekranie w słoncu. A teraz jest lato i jest bardzo jasno na dworze.
odpowiedź