Allegro zyskało 560 tys. kupujących i zwiększyło sprzedaż. Mall Group ze stratą
Na koniec ub.r. na Allegro zakupy robiło 14,1 mln internautów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej, a kwartalna wartość sprzedaży zwiększyła się o 14 proc. Po przejęciu nierentownej Mall Group firma prawie podwoiła przychody, a jej zysk netto nieco zmalał.
Skorygowany zysk EBITDA Allegro w czwartym kwartale 2022 roku w Polsce wzrósł rdr o 41,2 proc. do 708 mln zł. Średnia prognoz anlityków zebranych przez PAP Biznes zakładała 670,5 mln zł.
Kwartalne przychody firmy w Polsce zwiększyły się o 26,5 proc. do 2,02 mld zł. Natomiast łączne wpływy poszły w górę o 92,5 proc., ponieważ 1,06 mld zł dołożyła przejęta wiosną ub.r. Mall Group.
Allegro miało w czwartym kwartale 179,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto jednostki dominującej. Konsensus analityków zakładał 259,8 mln zł.
- Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro - przyznał w komunikacie Roy Perticucci, od września ub.r. prezes firmy.
Przypomniał, że swoje poprzednie prognozy finansowe Allegro podało w dniu wybuchu wojny w Ukrainie. - Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1 - podkreślił Perticucci.
Roczna stratan, bo Allegro przepłaciło za Mall Group i WE|DO
W całym ub.r. przychody Allegro poszły w górę o 68,2 proc. do 9 mld zł, na co złożyło się 6,64 mld zł w Polsce (24,1 proc. w górę rok do roku) i 2,36 mld zł wypracowane przez Mall Group.
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 2,15 mld zł (4,1 proc. więcej niż w 2021 roku), przy czym Mall Group zanotowała 156,8 mln zł straty.
Inne wskaźniki rentowność zanurkowały poniżej zera: na poziomie operacyjnym z 1,36 mld zł zysku do 1,64 mld zł straty, a netto z 1,09 mld zł zysku do 1,92 mld zł straty. Przesądził o tym zrealizowany w listopadzie ub.r. niepieniężny odpis w kwocie 2,293 mld zł dotyczący wartości aktywów firm Mall Group i WE|DO, przejętych wiosną ub.r. za 881 mln euro. Allegro przyznało, że kupiło firmy na szczycie cyklu rynkowego, natomiast wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.

Mocno w górę koszty IT i dostaw
Przychody od zewnętrznych sprzedawców na platformach Allegro w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 1,55 mld zł, o 26 proc. więcej niż przed rokiem. Procentowo mocniej wzrosły wpływy z własnego sklepu Allegro (o 32,9 proc. do 188,7 mln zł), z reklam (o 29,7 proc. do 198,3 mln zł) oraz te określone jako pozostałe (o 32,3 proc. do 27,7 mln zł).
Firma przeznaczyła przez kwartał na działalność operacyjną 1,34 mld zł, o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Koszty netto dostaw poszły w górę o 31,7 proc. do 565,2 mln zł, a usług IT - o 47,8 proc. do 43,9 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki pracownicze w całym ub.r. zwiększyły się o 36,4 proc. do 757,2 mln zł, przy czym w czwartym kwartale wzrost był znacznie niższy - o 22,3 proc. do 187,2 mln zł. Wyhamowała też dynamika kosztów usług marketingowych - z 15,2 proc. całorocznie do 0,8 proc. w czwartym kwartale.

Kupujący wydaje na Allegro 3,5 tys. zł
Skonsolidowana wartość sprzedanych produktów (GMV) na Allegro w Polsce w czwartym kwartale ub.r. wyniosła 14,4 mld zł, po wzroście o 14 proc. r/r.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła w czwartym kwartale o 560 tys. do ponad 14 mln, natomiast GMV na jednego aktywnego kupującego na polskiej platformie - o 11,3 proc. do 3 515 zł .

Wskaźnik realizacji transakcji take rate (określający, jaka część wartości sprzedaży trafia do firmy w prowizjach i opłatach) w polskiej części biznesu wzrósł w czwartym kwartale o 1,06 pp r/r do poziomu 10,91 proc., zaś wynik za cały 2022 rok był o 0,59 pp wyższy w ujęciu rocznym i osiągnął 10,82 proc.
Allegro zaznaczyło, że wzrost take rate wynika z nowych opcji monetyzacji wprowadzonych w pierwszym i trzecim kwartale.

Kolejne zmiany pozwalające Allegro zarabiać więcej pojawiły się w czwartym kwartale. W listopadzie roczna subskrypcja Allegro Smart! podrożała z 49 do 59,90 zł, a Allegro Smart Student! - z 39 do 49,90 zł. Nie zmienił się cena Allegro Smart! przy zakupie na miesiąc - nadal wynosi 10,99 zł. Równocześnie Allegro wycofało się z wprowadzenia do regulaminu zapisu pozwalającego podwyższać w oparciu o wskaźniki inflacyjne ceny i minimalnej kwoty zakupów w ramach Allegro Smart!
Od listopada sprzedawcy niekorzystający z usługi abonamentowej na Allegro płacą dodatkowo 1 zł od każdej oferty, w której doszło do sprzedaży, a sprzedawcy z kontem zwykłym będą ponosili identyczne opłaty i prowizje jak ci z kontem firmowym.
Z początkiem listopada podwyższono opłatę pobieraną na Allegro za przesyłki produktów do Paczkomatów InPostu i związane z tym usługi dodatkowe, a także za przesyłki do punktów DPD Pickup.

Celem Allegro wzrost marży powyżej 5 proc.
Allegro zapowiedziało, że przechodzi na kwartalny cykl publikowania swoich prognoz finansowych. - Zrealizowaliśmy wszystkie założone na 2022 rok cele i teraz przechodzimy na kwartalny cykl przedstawiania naszych oczekiwań finansowych. Decyzję podjęliśmy uwzględniając praktyki rynkowe innych dużych graczy na globalnym rynku e-commerce. Uznaliśmy takie podejście za bardziej adekwatne i efektywne - wyjaśnił w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Firma oczekuje w pierwszym kwartale 2023 roku wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14 proc. r/r, a przychodów o 20-22 proc.r/r. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln zł.
Wskaźnik GMV segmentu Mall powinien być w pierwszym kwartale br. o 1-2 proc. niższy r/r, zaś spadek przychodów oczekiwany jest na poziomie 2-4 proc. r/r. Oczekiwana strata segmentu na poziomie skorygowanej EBITDA to 75-80 mln zł, zaś jego spodziewany CAPEX w tym czasie to 20-30 mln zł.
Na poziomie skonsolidowanym Allegro oczekuje wzrostu GMV w pierwszym kwartale br. o 20-21 proc. r/r, a przychodów o 64-66 proc. r/r. Skorygowana EBITDA grupy powinna wzrosnąć o 3-6 proc. r/r, zaś CAPEX spodziewany jest na poziomie 120-140 mln zł.
- Naszym celem jest dalszy rentowny wzrost GMV w Polsce dzięki skupieniu się na kategoriach, w których do tej pory nie mieliśmy silnej pozycji, przy jednoczesnej dalszej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji. Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc. Jednocześnie dążymy do przyspieszenia wzrostu GMV także na poziomie grupy poprzez zwiększenie skali na arenie międzynarodowej. Pierwszym krokiem będzie wykorzystanie obecności MALL w Czechach -wyliczył Jon Eastick.
Zaznaczył, że „głównym zadaniem strategicznym jest dalsza optymalizacja kosztów i poprawa wydajności w całej grupie przy znacznym obniżeniu nakładów inwestycyjnych, by dalej zwiększać przepływy pieniężne i zmniejszać dźwignię finansową”.
Akcje Allegro drożeją po wynikach
Allegro na warszawskiej giełdzie jest notowane od jesieni 2020 roku. W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 26,1 zł, co dawało 27,59 mld zł kapitalizacji. Przez minione 12 miesięcy zmalał o 28 proc.
W czwartek rano, po publikach danych i prognoz finansowych, akcje spółki zyskiwały ponad 7 proc., a przed południem wzrost przekroczył 10 proc.
Głównymi inwestorami w Allegro są fundusze Permira i Cidinan, mają po 27,13 proc. akcji

Newsletter




Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Allegro zyskało 560 tys. kupujących i zwiększyło sprzedaż. Mall Group ze stratą