Branża rozrywki najbardziej odczuła kryzys
Na przełomie 6 miesięcy widać było dużą zmienność zakupów internetowych - wynika z danych transakcyjnych BLIKA. Na decyzje zakupowe rzutowała sytuacja makroekonomiczna; najdotkliwiej odczuła to branża rozrywki, dobrze radziły sobie sklepy z modą online - podano.

Jak przekazał BLIK, pierwsze półrocze 2022 r. w znacznym stopniu upłynęło pod znakiem wybuchu wojny w Ukrainie, rosnącej inflacji i stóp procentowych. "Sytuacja makroekonomiczna rzutowała nie tylko na nastroje konsumentów, ale także na ich decyzje zakupowe. Analiza danych transakcyjnych BLIKA pokazuje, że na przełomie 6 miesięcy mogliśmy zaobserwować dużą zmienność w poszczególnych kategoriach zakupów internetowych" - poinformował BLIK.
Najdotkliwiej kryzys odczuła branża rozrywki. "Porównując marzec do lutego możemy mówić tu o 16 proc. spadku transakcji. Dobrze w tym okresie radziły sobie z kolei sklepy z modą online – w marcu na platformach z odzieżą zrealizowano o niemal 27 proc. więcej transakcji niż w lutym" - podał BLIK.
Jak tłumaczy BLIK, w kwietniu odnotowano 20-proc. wzrost transakcji na platformach i w terminalach, umożliwiających zakup biletów na festiwale, wydarzenia muzyczne i mecze.
Branża mody odrabia straty
Jeśli chodzi o branżę mody, to w lutym odnotowano 16-proc. spadek transakcji w tym segmencie. W kolejnych miesiącach branża zaczęła odrabiać straty. Porównując marzec do lutego liczba płatności BLIKIEM za odzież i obuwie wzrosła o 27 proc. W kwietniu i maju zanotowano kolejne wzrosty – odpowiednio o 7 proc. i o 10 proc. Konsumenci chętnie korzystali także z czerwcowych wyprzedaży. Liczba transakcji BLIKIEM na koniec tego miesiąca w porównaniu do maja zwiększyła się o 7 proc. Średni koszyk zakupowy w czerwcu w kategorii moda utrzymywał się na poziomie 248 zł.
W przypadku zakupu kosmetyków i leków, to na początku roku liczba rozliczeń BLIKIEM spadła o 10 proc., aby wiosną powrócić na ścieżkę wzrostów. W maju liczba płatności BLIKIEM w sieciach drogerii i aptek zwiększyła się o 11 proc. w porównaniu do kwietnia. W ocenie BLIK, wpływ na to miało kilka czynników, w tym między innymi brak przewidywanych już obostrzeń związanych z ewentualnymi kolejnymi falami epidemii oraz napływ obywateli ukraińskich.
Jeśli chodzi o produkty spożywcze, to największy spadek ich zakupów online zanotowano w kwietniu, kiedy to liczba transakcji w stosunku do marca spadła o 13 proc.
"Analogiczną sytuację zauważano na platformach oferujących jedzenie na wynos. Porównując kwiecień do marca w tej kategorii zrealizowano o 8 proc. mniej transakcji. Można przypuszczać, że wraz z cieplejszymi dniami Polacy decydowali się na wizyty w restauracjach i rzadziej korzystali z dowozów" - tłumaczy BLIK.
W marcu odnotowano niemal 40 proc. więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. BLIK zauważa, że w kolejnych miesiącach Polacy nadal chętnie płacili za jego pośrednictwem za usługi transportowe, ale wzrost nie jest tak dynamiczny jak w przypadku marca.
"Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online przede wszystkim ze względu na ich wygodę, niskie ceny i promocje. Zachęca ich do tego także możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników oraz oferowany asortyment" - powiedziała cytowana w informacji prasowej Marta Nowak, specjalista ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.
Jak dodała, z danych transakcyjnych BLIKA wynika, że w czerwcu średni koszyk zakupowy w drogeriach i aptekach za tego typu produkty wyniósł 146 zł.
Dane transakcyjne BLIKA zostały zrealizowane przez użytkowników między styczniem a czerwcem 2022 r. w 1168 sklepach internetowych.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Branża rozrywki najbardziej odczuła kryzys