Grupa CCC: sprzedaż internetowa 53 proc. w górę, Gino Rossi ma osiągnąć rentowność
W trzech kwartałach br. grupa kapitałowa CCC, właściciel sieci sklepów obuwniczych CCC, eObuwie, DeeZee i Gino Rossi, zanotowała wzrost przychodów z e-commerce o 53,2 proc. do 995,3 mln zł. Firma chce wprowadzić e-sklep CCC.eu na kolejne rynki, zapowiada też, że Gino Rossi w przyszłym roku osiągnie rentowność operacyjną.

E-commerce w trzech kwartałach br. stanowił już 24 proc. łącznych wpływów sprzedażowych grupy CCC, wobec 19,8 proc. rok wcześniej. Prezes Marcin Czyczerski zapowiedział w środę, że na koniec br. ten wskaźnik powinien osiągnąć 26-28 proc., a na koniec przyszłego roku wzrosnąć do 30 proc.
Natomiast zysk pionu e-commerce zmalał w skali roku z 77,8 do 71,3 mln zł, a marża brutto wzrosła z 40,9 do 42,4 proc.
W samym trzecim kwartale dynamika wzrostu wpływów z e-commerce była nieco niższa - wyniosła 43 proc. (z 249,5 do 356,9 mln zł).
Motorem wzrostu eObuwie.pl, będą kolejne e-sklepy CCC
Do grupy CCC należą obecnie 32 serwisy sprzedażowe, m.in. CCC.euro, 17 serwisów eObuwie.pl i DeeZee i GinoRossi.com.
Spółka eObuwie.pl, za której 75 proc. udziałów CCC na początku 2016 roku zapłaciło 130 mln zł, w trzecim kwartale br. zanotowała 347 mln zł przychodów sprzedażowych, o 38 proc. więcej niż rok wcześniej (251 mln zł).
Wpływy w Polsce zwiększyły się o 24 proc. do 141 mln zł, w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej - o 47 proc. do 157 mln zł, w czterech krajach Europy północnej i zachodniej - o 77 proc. do 23 mln zł, a w trzech krajach Europy południowej - o 53 proc. do 26 mln zł. Największe wzrosty procentowe nastąpiły na Litwie, w Grecji i Bułgarii.
Jednocześnie pozostałe koszty sprzedaży poszły w górę aż o 51 proc., do czego przyczyniły się głównie 20 mln zł więcej na marketing, 4 mln zł na logistykę i 6 mln zł na wynagrodzenia.
Zysk EBITDA eObuwie.pl zwiększył się w skali roku z 29 do 33 mln zł, a marża EBITDA zmalała z 11,9 do 9,8 proc.
W prezentacji dla inwestorów CCC zapowiedziało, że będzie wprowadzać swój sklep internetowy CCC.eu na kolejne rynku. Firma planuje również rozwój aplikacji mobilnej.
Na przełomie ub. i br. CCC przejęło większościowe udziały firmy Gino Rossi, a we wrześniu skupiło pozostałe i zdjęło firmę z warszawskiej giełdy. W połowie września ruszyła pierwsza kampania Gino Rossi przygotowana przez CCC, jest prowadzona pod hasłem „Piękne chwile. Piękne życie”.
CCC w prezentacji zapowiedziało, że do końca br. w Gino Rossi potrwa restrukturyzacja, a w przyszłym roku zostaną zamknięte jej nierentowne sklepy. W br., tak samo jak w ub.r., przejęta spółka zanotuje stratę operacyjną. Natomiast w 2020 roku ma osiągnąć „wysoki jednocyfrowy (w mln zł) zysk EBITDA.
- Zakładamy, że do końca roku Gino Rossi będzie zdrową spółką - stwierdził Karol Półtorak, wiceprezes CCC.
Spadek sprzedaży w sklepach stacjonarnych
W trzech kwartałach br. łączne przychody sprzedażowe grupy CCC wyniosły 4,13 mld zł, o 32,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale wzrost był niższy - o 21,4 proc. do 1,45 mld zł.
Zdecydowanie największym rynkiem dla firmy pozostaje Polska, gdzie przychody w trzech kwartałach br. zwiększyły się o 14,7 proc. do 1,62 mld zł, a tylko od lipca do września br. - o 21,5 proc. do 554,7 mln zł.
Procentowo najmocniej w górę poszła sprzedaż w Rosji (o 47 proc.) i Serbii (o 44 proc.). Oba kraje zaliczono do grupy „Pozostałe”.
Z kolei w krajach Europy Środkowej przychody w trzech kwartałach wzrosły w skali roku o 85,9 proc. do 452,2 mln zł, ale w samym trzecim kwartale zmalały o 6,5 proc. do 150 mln zł.
Natomiast w porównywalnej liczbie sklepów stacjonarnych (ujęcie like-for-like), czyli bez uwzględnienia przejęcia Gino Rossi, sprzedaż w trzecim kwartale br. była o 2 proc. niższa niż rok wcześniej.

Na koniec września do grupy CCC należało w 29 krajach 1 219 sklepów, o 117 więcej niż rok wcześniej. Zdecydowana większość działa pod marką CCC, ich liczba wzrosła o 88.
Dodatkowo przybyły 54 przejęte sklepy Gino Rossi, 10 salonów eObuwie.pl, natomiast ubyły 23 sklepy Vogele.
Łączna powierzchnia sklepów firmy zwiększyła się o 16 proc. do 724,8 tys. metrów kwadratowych.
Strata zamiast zysku, mocno na minusie Europa Zachodnia
W trzech kwartałach br. grupa CCC zanotowała 96,9 mln zł straty netto, wobec 151,6 mln zł zysku rok wcześniej. Mocno nierentowna jest działalność firmy w Europie Zachodniej, strata w tym regionie pogłębiła się w skali roku z 61,6 do 98 mln zł.
Natomiast zysk na rynku polskim zwiększył się ze 174,6 do 196,6 mln zł, a w e-commerce zmalał z 77,8 do 71,3 mln zł.
W samym trzecim kwartale br. firma miała 34,5 mln zł straty netto, wobec 9,1 mln zł w trzecim kwartale ub.r.


Newsletter









Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Grupa CCC: sprzedaż internetowa 53 proc. w górę, Gino Rossi ma osiągnąć rentowność