Ile kosztują zakupy? Najtaniej w Lidlu, najdrożej w POLOmarkecie
W sierpniu średnia cena koszyka zakupowego zanotowała spadek na poziomie 17 zł w skali miesiąca. Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy powyżej 300 zł. Najtańszym sklepem był nieoczekiwanie Lidl, natomiast najwyższe ceny stwierdzono w sklepach POLOmarket. Najmocniej drożeją wciąż napoje, a największy spadek notują produkty tłuszczowe - wynika z najnowszego badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency.
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4,3proc.. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,1proc.. Analitycy wskazują, że do końca 2024 roku możemy spodziewać się względnej stabilizacji wskaźnika inflacji w Polsce.
Średni koszyk zakupowy ze spadkiem 5,65proc. w skali miesiąca
Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 17,02 zł czyli 5,65proc. i wyniosła 284,20 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br.

Tym razem tylko w pięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (3,57proc.), natomiast największy spadek w sklepach Lidl (42,23proc.). W ujęciu rocznym spadek cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. Największy spadek ceny koszyka odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w sierpniu 2024 r. była niższa aż o 44,88 zł niż w 2023 r., tj. o 19,65proc. Natomiast wzrost cen zaobserwowano w 6 sklepach, były to m.in. Biedronka (17,78proc.), Dino (10,91proc.), POLOmarket (8,63proc.) czy Kaufland (3,89proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego spadła rok do roku o 0,29proc., z 285,02 zł w sierpniu 2023 r. do 284,20 zł w sierpniu 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 160,76 zł (mniej o 54,88 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 362,62 zł (więcej o 3,17 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2024 r. wyniosła 201,86 zł i jest ona o 58,05 zł wyższa niż w lipcu br.W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w sierpniu 2024 r. była niższa o 24,17proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2024 r. droższy o 3,65proc. niż w 2023 r.

- Koniec wakacji i początek roku szkolnego przywitał klientów stabilizacją cen. Choć oficjalne dane wskazują na lekki wzrost inflacji, to w ostatnich tygodniach w sklepach widzimy wyraźną równowagę, jeśli chodzi o poziom cen. Z najnowszych danych ASM Sales Force Agency wynika, że średnia cena koszyka zakupowego zanotowała spadek o 17 złotych w skali miesiąca. Z naszej analizy wynika, że tylko w pięciu badanych sieciach handlowych zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy powyżej 300 złotych. Oznacza to, że handlowcy wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę, jeśli chodzi o kontrolowanie poziomu cen. U progu jesieni możemy się spodziewać utrzymania tego trendu. Jego zatrzymanie może być związane z rosnącymi kosztami energii i presją płacową ze strony pracowników – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.
Lidl nieoczekiwanym liderem najniższych cen
Z sierpniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen nieoczekiwanie przejął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 183,55 zł. To spadek o 69,18 zł, czyli o 27,37proc. mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 13,65 zł (Auchan) i 89,30 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,00 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 265,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 359,67 zł. Natomiast najtańsze zakupy (284,20 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Wyraźny wzrost cen napojów, artykuły tłuszczowe wciąż w dół
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w sierpniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mrożonki, napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (12,90proc.), chemia domowa i kosmetyki (5,55proc.), dodatki (1,48proc.), oraz mięso, wędliny i ryby (0,40proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 16,15proc. wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40proc.).

W sierpniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 26 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasował się Lidl z 12 produktami z najniższymi cenami a następnie Biedronka (2 produkty).

Najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w sierpniu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket (8 produktów). Następnie Aldi, Dino i Intermarchė ( po 6 produktów), Biedronka i Selgros Cash & Carry (po 5 produktów), Kaufland (4 produkty) E.Leclerc (3 produkty) oraz Carrefour z 2 produktami z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Ile kosztują zakupy? Najtaniej w Lidlu, najdrożej w POLOmarkecie
to przepłacaj w Dino