Dziennikarze „Rzeczpospolitej" mają wytyczne dotyczące ich działalności w mediach społecznościowych
„Nie publikujemy niczego, co nie mogłoby być opublikowane na łamach naszych tytułów i stron” - brzmi jedna z zasad, do której mają stosować się w mediach społecznościowych dziennikarze „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Podobne zasady funkcjonują w innych redakcjach.
Dziennikarze i redaktorzy tytułów Gremi Media: „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” otrzymali właśnie od kierownictwa zalecenia na temat tego, jak mają działać w mediach społecznościowych.
Tego samego dnia dziennikarka „Faktu” Agnieszka Burzyńska upubliczniła na Twitterze sms-a, którego prawdopodobnie przypadkiem otrzymała od wicenaczelnego „Rzeczpospolitej” Tomasza Pietrygi.
„Prośba, abyście się nie wdawali w dyskusje na temat publikacji Kurskiego w Rz Na Twiterze, jest oświadczenie redakcji w tej sprawie i to wystarczy [pisownia oryginalna – red.]” - brzmiała wiadomość.
Takiego smsa dostałam ;) pic.twitter.com/75y1nIH2v0
— Burzynska Agnieszka (@BurzynskaAga) April 12, 2023
W wydaniu dziennika, które ukazało się również w środę, opublikowano felieton ekonomiczny Jacka Kurskiego, byłego prezesa TVP, obecnie dyrektora w Banku Światowym. Zamieszczenie tekstu spotkało się z falą krytyki ze strony dziennikarzy.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Bogusław Chrabota zaprzeczał jednak, by zalecenia dla dziennikarzy miały związek ze sprawą felietonu Kurskiego. - Pracowaliśmy nad tematem od dawna. Poszły z automatu - powiedział.
Zalecenia Gremi Media
Zalecenia składają się z kilku punktów. Zaznaczono w nich, że dziennikarze Gremi Media (szczególnie piszący do „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) mają publikować przede wszystkim w tytułach wydawcy, a nie w social media. „Wasza kreatywność, umiejętności analityczne i komentarze w pierwszej kolejności powinny służyć redakcjom »Rzeczpospolitej« i »Parkietu« (strony & gazety)” - dodano.
Kierownictwo przypomina dziennikarzom, że są osobami publicznymi i ich wpisy w mediach społecznościowych „przez użytkowników internetu traktowane są jako stanowisko redakcji”.
„Jeśli więc nie jest to wpis odnoszący się wyłącznie do życia prywatnego, obowiązuje zasada: nie publikujemy niczego, co nie mogłoby być opublikowane na łamach naszych tytułów i stron” - czytamy w zaleceniach. „Czyli nie używamy słów obraźliwych, nie ferujemy osądów i nie komentujemy w sposób, którego sami nie wykorzystalibyśmy w pracy redakcyjnej” - wyjaśniono.
Pracownicy gazet zobligowani są do oznaczania w mediach społecznościowych swoich redakcji, jeśli piszą o sferze zawodowej (np. „@rzeczpospolita”).
W zaleceniach jest też przestroga przed wdawaniem się w dyskusje z użytkownikami występującymi pod pseudonimami oraz botami. „Nie przekraczamy granic dobrego smaku i przyzwoitości w odsłanianiu tajników życia prywatnego. Nie atakujemy osób publicznych, polityków, innych mediów i dziennikarzy; natomiast merytorycznie, polemicznie, krytycznie lub aprobatywnie odnosimy się do ich komunikatów” - wymieniono.
Redakcje mają swoje kodeksy
Spytaliśmy kilka redakcji, czy również mają swoje regulaminy dotyczące działalności dziennikarzy w social media.
- W Agorze funkcjonuje zbiór dobrych praktyk w mediach społecznościowych – mówi Agata Staniszewska, rzeczniczka firmy. - To ogólny, wewnętrzny dokument, który zawiera wskazówki na temat zachowania się pracowników i współpracowników Agory w mediach społecznościowych w sytuacjach i kontekstach, które w jakikolwiek sposób związane są ze spółką – dodaje.
Każda z redakcji należących do Agory ma swoje zalecenia, choć nikt nie zdradza ich szczegółów. - W redakcji „Gazety Wyborczej” od dawna obowiązują określone zasady dotyczące obecności oraz wypowiedzi dziennikarek i dziennikarzy w mediach społecznościowych. Zna je nasz zespół, którego niektórzy członkowie są bardzo aktywni w przestrzeni online. Nie podajemy jednak szczegółów na ten temat – przekazała nam redakcja „Wyborczej”.
Również cały zespół Radia TOK FM obejmują ustalone redakcyjnie zasady publikacji w mediach społecznościowych, jeśli wpisy te dotyczą działalności zawodowej. - Warto też przypomnieć, że inne publiczne wypowiedzi dziennikarzy TOK FM, w tym te w mediach społecznościowych, są ich prywatną opinią. W imieniu redakcji TOK FM głos zabiera redaktor naczelna stacji oraz jej zastępcy na oficjalnym profilu rozgłośni na Twitterze – przekazała nam redakcja radia.
Dziennikarze Gazeta.pl „dbają o to, żeby odpowiedzialnie zachowywać się w mediach społecznościowych”. - Ufamy ich dużemu doświadczeniu w przestrzeni online, w której na co dzień działają. Niemniej jednak pracujemy nad wypracowaniem jednolitych wskazówek dla wszystkich przedstawicieli redakcji – zaznacza redakcja Gazeta.pl.
- Rolą mediów jest podnoszenie poziomu debaty publicznej – podkreśla Agnieszka Skrzypek-Makowska, kierowniczka komunikacji zewnętrznej Ringier Axel Springer Polska, wydawcy m.in. Onetu, „Newsweek Polska”, „Faktu” czy „Forbesa”. - Dlatego w Ringier Axel Springer każdego pracownika obowiązuje Kodeks Postępowania Etycznego, którego częścią są zasady obowiązujące pracowników w aktywności w social mediach. Dotyczą one między innymi: kultury wypowiedzi oraz dyskusji z osobami publicznymi i politykami – mówi.
- W Wirtualnej Polsce funkcjonuje zestaw zasad dotyczących publikowania w social mediach – mówi Agata Chaber, specjalistka ds. komunikacji korporacyjnej WP. - Dotyczą one poufności i ochrony danych, etycznego zachowania oraz faktu, że nawet podczas publikowania prywatnych opinii w swoich profilach, dziennikarzy nadal obowiązują standardy i dobre praktyki przyjęte w Kodeksie Etyki Dziennikarskiej WP – podkreśla.
Wirtualna Polska kodeks przyjęła ponad trzy lata temu, tuż po upublicznieniu przez OKO.press związków portalu z ministerstwem sprawiedliwości i przychylnych mu artykułów autorstwa m.in. fikcyjnego Krzysztofa Suwarta.
Na początku 2019 roku TVN zaktualizował regulamin postępowania w social media dla dziennikarzy informacyjnych. Przestrzegano w nim przed publikowaniem informacji i zdjęć z życia prywatnego oraz product placementem, zabraniano też wdawania się w polemiki z politykami.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Dziennikarze „Rzeczpospolitej" mają wytyczne dotyczące ich działalności w mediach społecznościowych