UOKiK wygrał w sądzie z twórcami FutureNet i FutureAdPro. „To nielegalne systemy promocyjne typu piramida”
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał karę nałożoną przez prezesa UOKiK na zagraniczne spółki zarządzające portalem FutureNet i platformą reklamową FutureAdPro. Według regulatora obie platformy „to nielegalne systemy promocyjne typu piramida”.

- Sąd pierwszej instancji uznał, że Prezes #UOKiK miał prawo rozpatrywać sprawę, bo praktyki zagranicznych przedsiębiorców naruszały zbiorowe interesy konsumentów także z Polski. Wyrok potwierdził, że spółki muszą poinformować o decyzji w formie filmu na portalu YouTube - poinformowano na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Decyzję w sprawie portalu FutureNet i platformy reklamowej FutureAdPro prezes UOKiK wydał w lipcu 2020 roku. Zarządzające nimi spółki BCU Trading z Dubaju i Futurenet Ukraine ze Lwowa odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Orzeczenie SOKiK jest nieprawomocne.
2/3 Prezes #UOKiK w decyzji z lipca 2020 r. stwierdził, że portal FutureNet i platforma reklamowa FutureAdPro to nielegalne systemy promocyjne typu piramida. Obiecywały one wynagrodzenie za wprowadzenie nowych osób i namówienie ich do kupienia pakietów uczestnictwa lub statusów.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) October 10, 2022
UOKiK przypomniał, że w decyzji z połowy 2020 roku stwierdzono, iż FutureNet i FutureAdPro to „nielegalne systemy promocyjne typu piramida”, które „obiecywały wynagrodzenie za wprowadzenie nowych osób i namówienie ich do kupienia pakietów uczestnictwa lub statusów”.
Regulator wiosną 2019 roku opublikował oficjalne ostrzeżenie przed obiema platformami. W 2017 roku został powiadomiony przez Komisję Nadzoru Finansowego, że platforma FutureAdPro może wprowadzać konsumentów w błąd i stanowić nieuczciwą praktykę rynkową w formie systemu promocyjnego typu piramida. Kilka miesięcy później UOKiK zawiadomił prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa.
- Konsumenci mogą stracić swoje pieniądze. Dlatego oficjalnie ostrzegamy: nie kupujcie oferowanych pakietów, nie wprowadzajcie znajomych do systemu - podkreślono w ostrzeżeniu. - Obie firmy uzależniają korzyści od tego, że ktoś będzie werbował kolejnych uczestników. System przestanie działać, gdy nie będą do niego przystępowały inne osoby. Zazwyczaj w tego typu schematach pieniądze trafiają głównie do pomysłodawców piramidy - komentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.
Kary także dla influencerów promujących FutureNet i Future AdPro
Na początku ub.r. prezes Urzędu nałożył 437,6 tys. zł kary na twórcę internetowego Damiana Żukiewicza za namawianie do rejestrowania w platformach FutureNet, Future AdPro i NetLeaders. Pod koniec ub.r. za to samo został ukarany Bartłomiej Żukiewicz (działał w social mediach, m.in. na YouTubie), ma zapłacić prawie 140 tys. zł.
Decyzja w sprawie Bartłomieja Żukiewicza niedawno została podtrzymana przez sąd apelacyjny.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: UOKiK wygrał w sądzie z twórcami FutureNet i FutureAdPro. „To nielegalne systemy promocyjne typu piramida”