SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fuzja gigantów marketingowych. Amerykański regulator stawia polityczne warunki

Federalna Komisja Handlu (FTC) jako warunek przejęcia IPG przez Omnicom za 13,5 mld dolarów postawiła zakaz bojkotu mediów ze względu na ich „polityczne lub ideologiczne poglądy”. Agencje mediowe mogą wykluczać określone media z planów dla reklamodawców, jeśli mają obawy o zachowanie zasad brand safety (tj. reklamowania marki w bezpiecznym otoczeniu).

Donald Trump, fot. materiały prasowe Donald Trump, fot. materiały prasowe

FTC pod przewodnictwem mianowanego przez Trumpa Andrew Fergusona, ogłosiła proponowany nakaz mający na celu „rozwiązanie problemów antymonopolowych” wokół przejęcia Interpublic Group of Companies (IPG) przez Omnicom.

Nietypowy warunek FTC

FTC poinformowała, że jej warunek „wprowadza ograniczenia uniemożliwiające Omnicomowi udział w zmowie lub koordynacji działań mających na celu odsuwanie reklam od wydawców mediów z powodu ich politycznych lub ideologicznych poglądów”.

Warunki proponowanego nakazu zgody FTC mają wyeliminować sytuacje, w których „Omnicom miałby możliwość odmowy przekazywania środków reklamowych wydawcom mediów ze względu na ich poglądy polityczne lub ideologiczne, chyba że jest to wyraźne i indywidualne polecenie klientów reklamowych Omnicom”.

W oświadczeniu Omnicom i Interpublic poinformowały, że osiągnęły porozumienie z FTC w sprawie „wzajemnie akceptowalnej zgody na nakaz”.

Warto w tym miejscu podkreślić, że co do zasady wolnego rynku, zarówno domy mediowe, jak i klienci mogą decydować, gdzie chcą wydawać budżety reklamowe. Wiele marek określa przy tym swoje zasady tzw. brand safety - chodzi o to, by unikać reklamowania się tam, gdzie może to przynieść szkody wizerunkowe czy biznesowe. Przykład - spoty produktów dla dzieci raczej nie pojawią się w blokach reklamowych po 23:00, jeśli wiadomo, że w ramówce zjadzie się film dla dorosłych. Trudno wyobrazić sobie też, by marki chciały pokazywać się przy treściach promujących np. przemoc czy terroryzm.  

Branżowy tytuł Variety nazywa posunięcie FTC "nietypowym".

W ostatnim czasie FTC wszczęła śledztwo, w ramach którego bada, czy „niektórzy reklamodawcy i grupy nadzorcze zmówiły się, by wstrzymać wydatki reklamowe na platformach i stronach internetowych o konserwatywnych poglądach” – podał New York Times.

Omnicom i IPG to odpowiednio trzecia i czwarta co do wielkości agencja mediowa w USA. Po połączeniu staną się największym na świecie tego typu podmiotem.

W skład grupy Omnicom wchodzą takie agencje jak BBDO, TBWA, FleishmanHillard i Omnicom Media Group. Podmiot przejmie Interpublic Group, który jest właścicielem m.in. agencji McCann Worldgroup, FCB, Weber Shandwick i Mediabrands. Transakcja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2025 roku.
 

Dołącz do dyskusji: Fuzja gigantów marketingowych. Amerykański regulator stawia polityczne warunki

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
plum plam
AI zgrupuje wszystkie agencje w jednej; Szit Group.
0 0
odpowiedź