GroupM: retail media z 12 proc. udziałem w rynku reklamy cyfrowej w Polsce
Przychody reklamowe platform e-commerce globalnie wyniosą w tym roku 101 miliardów dolarów, co przekłada się na 18 proc. światowych inwestycji w media digital. W Polsce wydatki na retail-media sięgną w tym roku blisko 800 mln zł, co zapewni im 12 proc. udziału w wydatkach na reklamę cyfrową - szacuje holding mediowo-technologiczny GroupM.
Sprzedaż e-commerce będzie w tym roku warta 5,4 bilionów dolarów, czyli 19 proc. wartości światowej sprzedaży detalicznej - przewiduje GroupM. To o 1 p. procentowy więcej niż w pandemicznych latach 2020 i 2021. Jak przewidują analitycy GroupM, w perspektywie 5 lat udział e-commerce wzrośnie do ¼ wartości sprzedaży detalicznej.
Coraz istotniejszym elementem biznesu e-retailerów i platform market-place jest ich oferta reklamowa. GroupM oszacował, że wartość tzw. retail mediów, czyli przychodów z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce sięgnie w tym roku globalnie 101 mld dolarów, co będzie stanowiło 18 proc. udział w światowym rynku reklamy digital, a 11 proc. w rynku reklamy ogółem. W perspektywie 5 lat retail media wzrosną o 60 proc., a więc szybciej niż globalne wydatki na reklamę cyfrową.
Retail media w Polsce warte 790 mln zł
W Polsce, jak szacuje GroupM, retail media będą w tym roku warte ok. 790 mln zł, co zapewni im 12 proc. udział w torcie reklamy digital. W całym polskim rynku reklamy segment ten kontroluje więc nieco ponad 6 proc. udziału.

- Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie w tym roku blisko 10 proc., jest więc nieco poniżej światowej średniej, podbijanej potęgą Chin i Stanów. Z tego też wynika nieco mniejszy udział retail mediów w polskiej reklamie digital – komentuje Łukasz Sztuczyński, szef obszaru e-commerce w polskim oddziale GroupM.
Allegro dominuje
Lwią część segmentu retail-mediów stanowi w Polsce Allegro, ale swoje oferty reklamowe intensywnie rozwijają też inni gracze, m.in. OLX, Amazon czy Empik. Źródeł ich wzrostu można szukać zarówno w ewolucji zachowań zakupowych klientów, jak i aktywnym rozwoju ofert reklamowych poszczególnych platform.

- Coraz częściej cała ścieżka zakupowa klienta odbywa się wewnątrz jednej platformy. Konsumenci, w poszukiwaniu produktów udają się bezpośrednio do stron e-commerce, a to oznacza, że marki muszą inwestować w komunikację właśnie tam – mówi Łukasz Sztuczyński – Widzą to również platformy udostępniające formaty reklamowe dopasowane do konkretnych etapów ścieżki zakupowej. To m.in. szerokozasięgowe banery na stronach głównych, formaty w pobliżu listingu produktów, prezentujące alternatywną ofertę czy w końcu pozycjonowanie produktów lub ofert na tych listingach – dodaje.
Jak przewiduje GroupM, Polska wpisze się w światową dynamikę wzrostu retail mediów w najbliższych 5 latach. Potencjał tworzą perspektywy samego e-commerce, który będzie powiększał udział w sprzedaży detalicznej, jak i rosnącego zainteresowania marketerów ofertą reklamową platform e-commerce.
- Szczególnie w trudniejszych warunkach rynkowych szukają oni rozwiązań szybko wspierających sprzedaż. Wabikiem dla marketerów są też dane platform e-commerce, kuszące nie tylko dla marek prowadzących sprzedaż w obrębie tych platform. Retail mediom sprzyja także przesuwanie w ich kierunku środków z budżetów trade-marketingowych – uważa szef e-commerce polskiego GroupM.
Definicja retail mediów przyjęta przez GroupM uwzględnia przychody reklamowe czerpane przez internetowe platformy handlowe, w tym market-place'y. By uniknąć zdublowania, wyłączono z niej przychody dostawców software'u czy rozwiązań technologicznych, jak Shopify, Pacvue czy Criteo oraz przychody z search czy social commerce (Google Shopping czy Instagram Shopping).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: GroupM: retail media z 12 proc. udziałem w rynku reklamy cyfrowej w Polsce