Jastrzębska Spółka Węglowa będzie miała nową nazwę. Nie chce już być kojarzona z węglem
Jastrzębska Spółka Węglowa szykuje się do zmiany nazwy. Ma być pozbawiona części informującej o wydobywaniu przez nią węgla. To ruch na poprawę wizerunku JSW w oczach banków, które coraz mniej chętnie finansują przedsięwzięcia oparte na paliwach kopalnych.
O planach rebrandingu Jastrzębskiej Spółki Węglowej opowiedział "Rzeczpospolitej" prezes spółki Włodzimierz Hereźniak.
Prezes JSW w wywiadzie mówił o aktualnej kondycji spółki w związku z pandemią koronawirusa i o jej planach na przyszłość. Stwierdził m.in. że banki różnie podchodzą do finansowania nowych projektów spółek węglowych.
- Często musimy tłumaczyć, że owszem produkujemy węgiel, ale głównie dla hutnictwa, a nie energetyki. Z tego powodu myślimy o zmianie nazwy spółki, by instytucje finansowe nie identyfikowały nas z węglem - powiedział Włodzimierz Hereźniak.
Prezes JSW dodał, że projekt rebrandingu firmy zostanie przygotowany " w ciągu kilku miesięcy" i "będzie jednym z elementów zmiany wizerunku spółki".
- Nie chcemy zmieniać nazwy wyłącznie z powodów wizerunkowych - dodał, wyjaśniając, że "w ślad za zmianą nazwy pójdzie jeszcze większa zmiana oferty produktowej".
JSW z wyprzedzeniem myśli o zmianach sektora energii
- Trend odchodzenia od wykorzystania węgla w energetyce jest coraz powszechniejszy i nie ma od tego odwrotu. Dobrze, że w JSW to dostrzegają i z wyprzedzeniem myślą o zmianie – także nazwy. Za 5 – 10 lat trudno bowiem byłoby obecną nazwę zrozumieć, kiedy w miksie produktowym spółki węgiel byłby marginalnym produktem, o ile w ogóle byłby sprzedawany - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Gieorgica, partner zarządzający Clear Communication Group.
Zdaniem eksperta, dla spółki rebranding będzie korzystny wizerunkowo.
- JSW notowana jest na giełdzie, inwestorzy dziś również odwracają się od lokowania kapitału w akcje firm typowo wydobywczych, także pod tym względem będzie to spójne ze zmianą profilu produktowego spółki. Powstaje oczywiście pytanie o brzmienie nowej nazwy i koszty rebrandingu, ale to będzie dopiero planowane i musi być spójne z długofalową strategią rozwoju spółki. Rozłożenie rebrandingu w czasie pozwoli ograniczyć te koszty i może być komunikacyjnie uzasadnione, aby nie zrywać z dnia na dzień w długoletnią tradycją i etosem górnictwa, szczególnie na Śląsku. Kluczowe wydaje się to, że firma myśli o przyszłości długofalowo - uważa Marek Gieorgica.
W ocenie Roberta Tarnowskiego, development managera w Grupie Komunikacja Plus, na "zielony rebranding" JSW należy spojrzeć z szerszej perspektywy.
- Mimo że Polska postrzegana jest jako kraj, w którym przemysł ciężki i wydobywczy niszczy środowisko i nie inwestuje w ekologiczne rozwiązania, to w krajowym sektorze energetycznym mamy dynamiczny zwrot w kierunku zielonej energii i ekologicznej komunikacji marketingowej. Wspomniany zwrot jest przede wszystkim bardzo realny - mówi nam Tarnowski. Jego zdaniem JSW musi postawić na maksymalne uwiarygodnienie działań.
- W rebrandingu, w którym chcemy podkreślić ekologiczne aspekty organizacji, kluczowa jest wiarygodność i realne działania. Inaczej bardzo łatwo zostać posądzonym o greenwashing, czyli pozorne proekologiczne praktyki i komunikaty, które w rzeczywistości są przekłamane i służą tylko poprawieniu wyników finansowych. A o takie posądzenie bardzo łatwo - przestrzega ekspert. - Rebranding to tylko 20% zadania – 80% wysiłku firma powinna przeznaczyć na uwiarygodnienie przekazu i działania reaktywne, odpowiadające na ewentualne zarzuty - podsumowuje Robert Tarnowski.
Jastrzębska Spółka Węglowa to największy w Polsce producent wysokiej jakości węgla koksowego. Należy do niej także największa komercyjna grupa koksowni na terenie Unii Europejskiej.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Jastrzębska Spółka Węglowa będzie miała nową nazwę. Nie chce już być kojarzona z węglem
Niewiele firm na świecie neguje swoją historię przy rebrandingu.
Czy wy nas macie za idiotów - chciałoby się szefostwo JSW zapytać! Kto zarobi na nowych szyldach, drukach, kopertach? Jaka agencja PR ma u siebie pociotka odpowiedniego szwagra?