Legimi w głębszym dołku po zamieszaniu z wydawcami
W czwartym kwartale 2024 roku spółka Legimi, sprzedająca ebooki i audiobooki w modelu abonamentowym, zanotowała jeszcze większą stratę niż według wstępnych szacunków. Firma spierała się wówczas z częścią wydawców co do rozliczeń finansowych.
 
                                Legimi swoje szacunkowe wyniki finansowe za 2024 roku podało na początku lutego. W ujęciu skonsolidowanym firma przy 120,1 mln zł przychodów sprzedażowych zanotowała 8,7 mln zł zysku EBITDA, 5,6 mln zł zysku operacyjnego i 4,2 mln zł zysku netto.
W piątek firma skorygowała te dane, według nowszych szacunków miała w ub.r. dużo gorszą rentowność: przy równo 120 mln zł wpływów zysku EBITDA wyniósł 6,8 mln zł, zysk operacyjny – 3,6 mln zł, zaś zysk netto – 2,3 mln zł.
W komunikacie giełdowym wyjaśniono, że owa korekta „wynika z konieczności ujęcia, zgodnie z zasadą memoriałową prowadzenia ksiąg rachunkowych, w roku obrotowym 2024 istotnych faktur kosztowych otrzymanych i zaksięgowanych już po publikacji raportu ESPI nr 1/2025 (z początku lutego br. – przyp.) a dotyczących roku obrotowego 2024”.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska dalej inwestuje w Legimi. Wykłada prawie 20 mln zł
W pierwszych trzech kwartałach grupa Legimi osiągnęła 12,66 mln zł zysku EBITDA, 10,31 mln zł operacyjnego i 8,31 mln zł zysku netto. Zgodnie z szacunkami z początku lutego w czwartym kwartale zanotowała 4 mln zł straty EBITDA, 4,7 mln zł operacyjnej i 4,1 mln zł straty netto.
Opublikowane w piątek niższe szacunki całorocznej rentowności oznaczają, że pogłębiła się strata przypisana do czwartego kwartału: na poziomie EBITDA do 5,9 mln zł, na operacyjnym – do 6,7 mln zł, a strata netto – do 6 mln zł.
W piątek na koniec sesji giełdowej, jeszcze przed publikacją nowych szacunków wyników za 2024 rok z gorszą rentownością, za akcję Legimi płacono 44,40 zł, co daje kapitalizację spółki w wysokości 71,86 mln zł.
Przez minione 12 miesięcy kurs firmy zyskał 43 proc., ale pozostaje dużo poniżej szczytu na pułapie 65 zł wyznaczonego w pierwszej połowie października ub.r.

Legimi musi więcej płacić wydawcom
Wycenę giełdową i rentowność Legimi od października pociągnęło w dół zamieszanie wokół rozliczeń z wydawcami dotyczących praw autorskich. W połowie października kilku dystrybutorów i wydawców książkowych wyraziło zastrzeżenia m.in. wobec oferowanego przez Legimi kanału bibliotecznego. Swoje książki z oferty bibliotecznej Legimi wycofało m.in. Virtualo, zaznaczając że to ruch „do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości”.
- Jako dystrybutor nie akceptujemy sytuacji, w której prawa wydawców i autorów mogą być naruszane. Dotyczy to zarówno podniesionej w przestrzeni publicznej niejasności rozliczeń, jak i braku transparentności w komunikacji związanej z faktycznym wykorzystaniem audiobooków i ebooków - stwierdziła Anna Winnicka, prezeska Virtualo. Podobną decyzję podjęły Wydawnictwo Agora i Platforma Dystrybucyjna Wydawnictw.
Legimi zdołała już wstępnie porozumieć się z Platformą Dystrybucyjną Wydawnictw. Spółka pod koniec października podała, że „dokonała zapłaty za wszystkie wystawione przez PDW faktury związane z udostępnianiem, w ramach systemu Legimi, publikacji elektronicznych, do których prawa posiada PDW, w ten sposób uwzględniając roszczenia PDW podnoszone w trakcie sporu”.
Firmy chcą dalej współpracować, ale na nowych warunkach. W liście intencyjnym zadeklarowały, że „wyrażają intencję ukształtowania nowego modelu współpracy, w tym, w drodze zawarcia aneksu do umowy aktualnie wiążącej strony lub nowej umowy”.
Pod koniec listopada porozumiała się co do powrotu, na zmienionych warunkach, książek z oferty Platformy Dystrybucyjnej Wydawnictw do kanału bibliotecznego. Natomiast umowę z Virtualo rozwiązano.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                        Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”         Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                        Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?         Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                        Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?         Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                        Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu          
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Legimi w głębszym dołku po zamieszaniu z wydawcami
Czyli że jak?