Polacy najczęściej klikają w reklamy żywności i napojów, banery najpopularniejszym formatem
Najwyższy współczynnik klikalności w polskim internecie mają reklamy przygotowane przez producentów żywności i napojów – wynika z najnowszego badania rynku reklamy online gemiusAdMonitor. Reklamodawcy w naszym kraju w sieci najchętniej wykorzystują banery, a najwięcej reklam emitowanych jest na komputerach stacjonarnych.
Badanie przeprowadzone przez firmę Gemius dotyczy rynku reklamy internetowej w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wynika z niego, że w Polsce współczynnik klikalności reklam internetowych w pierwszej połowie 2017 roku wyniósł 0,66 proc., czyli utrzymał poziom porównywalny do tego samego okresu 2016 roku. Najczęściej klikanymi w naszym kraju reklamami były te od producentów żywności i napojów (współczynnik CTR 1,20 proc.).
Najwyższy współczynnik klikalności wśród 13 badanych krajów odnotowano w Turcji (CTR 1,16 proc.), najniższy w Czechach (0,43 proc.). W Polsce współczynnik ten wynosi 0,66 proc. Dane pokazują, że średnio dla wszystkich krajów formaty rich media (reklamy multimedialne) uzyskały wyższy wskaźnik CTR niż banery. Branżami, których reklamy były najczęściej klikane w regionie, są telekomunikacja i produkty spożywcze wraz z napojami.

W 70 proc. kampanii reklamowych online w Polsce wykorzystywane są banery. Formaty rich media wystąpiły zaś w 39 proc. kampanii. Wśród kanałów emisji reklam na rodzimym rynku prym wiodą komputery stacjonarne, gdzie wyświetlanych jest 71 proc. komunikatów reklamowych. 25 proc. reklam wyemitowano na smartfonach, a 4 proc. na tabletach.
W pierwszej połowie 2017 roku we wszystkich analizowanych krajach standardowe banery wykorzystywane były średnio w 82 proc. kampanii reklamowych online. Najchętniej po narzędzie to sięgali marketerzy rumuńscy (91 proc. kampanii). Banery cieszą się również popularnością w Chorwacji i na Łotwie, gdzie są wykorzystywane w 90 proc. kampanii. Najmniejszy udział banerów w kampaniach internetowych zanotowano na Ukrainie (65 proc.) i w Czechach (69 proc.). W większości krajów najpopularniejszym formatem w tej kategorii był 300x250.
Reklamy internetowe na ekranach komputerów stacjonarnych i laptopów najczęściej wyświetlały się na Węgrzech (77 proc. emisji reklam ogółem w tym kraju). Ten kanał emisji jest również popularny w Czechach (75 proc.) i w Chorwacji (71 proc.).
Największy odsetek emisji reklam na smartfonach zanotowano w Turcji i Rumunii (36 proc.), a stosunkowo najwięcej emisji na tabletach odnotowano na Słowacji (8 proc.).

Średnio na analizowanych rynkach formaty rich media wykorzystywano w 32 proc. prowadzonych kampanii reklamowych online. Liderem pod względem korzystania z rich media w reklamie są Czechy (56 proc.) i na Ukrainie (54 proc.) Najmniej tego typu formatów wykorzystywano na Łotwie (12 proc.) i Estonii (18 proc.). Najpopularniejszymi i zarazem najczęściej klikanymi reklamami w tej kategorii są te wykorzystujące wideo.

Według prognoz agencji mediowej Starcom, w zeszłym półroczu wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 4 255,5 mln zł, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Nakłady na reklamę w tym roku zaś wzrosną o 2-2,5 proc.
Badania pokazują także coraz większe zainteresowanie reklamodawców promocją w internecie. Według badania przeprowadzonego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w pierwszym kwartale bieżącego roku na reklamy w internecie wydano 890 mln zł – o 10,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Polacy najczęściej klikają w reklamy żywności i napojów, banery najpopularniejszym formatem
Słabo, panie i panowie, w Legię Warszawa (Legia to jeeee potęęęga) się zapatrzyliście? ;-)