Polacy niechętnie wrócą do centrów handlowych
Ośmiu na dziewięciu Polaków przyznaje, że nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu po zakończeniu lockdownu - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Od 4 maja po blisko dwóch miesiącach zamknięcia, rząd zezwolił na częściowe otwarcie centrów handlowych. Polacy są jednak sceptyczni w kwestii korzystania z tych placówek w obecnej sytuacji, gdy ciągle trwa epidemia koronawirusa. Niemal 40 procent osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca - pokazują dane Kantara.
Zaledwie 1 na 9 Polaków deklaruje, że odwiedził jakąś galerię handlową w pierwszym tygodniu działania tego typu obiektów. Wśród tych, którzy wcześniej (tj. przed epidemią) robili to co najmniej raz w tygodniu, na zakupy wróciła 1/3.
– Wyniki badania świadczą dobitnie o tym, o czym cały czas mówimy: centra handlowe na długo będą cieniem samych siebie. Powrót do świetności zajmie sporo czasu, a tym samym trudno, żebyśmy funkcjonowali według reguł ustalonych przed epidemią. Do starych zasad współpracy między najemcami i wynajmującymi możemy wrócić, kiedy sytuacja się unormuje, a dziś ustalmy nowe zasady gry – komentuje zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, zrzeszającego ponad 200 firm, z których wiele posiada swoje punkty w centrach handlowych.
Polacy boją się zarażenia SARS-CoV-2 w galerii handlowej
Większość klientów (70 proc.) ma obawy lub zastrzeżenia dotyczące wizyt w centrach handlowych. Najwięcej osób boi się zakażenia koronawirusem (43 proc.), ale zniechęcająco działają też zasady higieniczno-sanitarne (31 proc.), zamknięcie ulubionych sklepów (25 proc.) i inne ograniczenia w funkcjonowaniu obiektów.
Prawie co trzeci badany (31 proc.) uważa, że zakupy na starych zasadach zrobimy w ciągu 3-6 miesięcy, 35 proc. sądzi, że potrwa to jeszcze dłużej. 17 proc. pytanych szacuje, że sytuacja potwa ponad rok.
– To, co do tej pory stanowiło o atrakcyjności centrum handlowego, w czasie epidemii staje się jego przekleństwem. Galerie przypominają wyludnione dworce kolejowe czy lotniska, ludzie nie widzą dużej potrzeby odwiedzania ich –komentuje wyniki badań socjolog dr Konrad Maj. - Najgorsze dla przedsiębiorców i klientów jest to, że nie wiadomo ile ten stan rzeczy się utrzyma i czy przypadkiem Centra Handlowe nie stracą bezpowrotnie swoich klientów, którzy teraz skierowali się w stronę innych źródeł zakupu – mniejszych sklepów czy też sklepów internetowych, zwiększających obecnie swoje obroty - dodaje ekspert.
Badanie zostało zrealizowane w dniu 11 maja 2020 r. poprzez wywiady telefoniczne (CATI) na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Polacy niechętnie wrócą do centrów handlowych