E-sklepy powtarzały non stop krótkie promocje ze „specjalnymi zniżkami”. UOKiK stawia zarzuty
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzut wprowadzania konsumentów w błąd sklepom internetowym Born2be.pl i Tenee.pl należącym do spółki Azagroup - podał w czwartek Urząd. Według ustaleń UOKiK platformy sugerowały ograniczony czas promocji cenowych, podczas gdy towary były dostępne na takich warunkach cały czas.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwiedzający internetowe sklepy born2be.pl i Renee.pl widział, że może skorzystać z promocyjnej oferty i dzięki wpisaniu specjalnego okolicznościowego kodu dokonać zakupu po niższej cenie. Kody rozpowszechniane były wraz z komunikacją specjalnych okolicznościowych obniżek, np. "szalona środa", "tydzień urodzinowy", "noc zakupów", "extra -40 proc. na wszystko z okazji 11 urodzin Renee! Kod: BDAY".
"Kupujący mógł odnieść wrażenie, że jedynie w tym konkretnym momencie może kupić sukienkę lub buty w wyjątkowo korzystnej, obniżonej cenie, a w rzeczywistości poddawany był manipulacji i sztucznej presji, gdyż promocje na stronach tych sklepów nie kończyły się nigdy. Po zakończeniu okresu obowiązywania akcji promocyjnej, na stronie pojawiał się nowy (lub ten sam) kod rabatowy i rozpoczynała się kolejna promocja oferująca podobną korzyść" - wskazał Urząd.
Zegar promocji resetowano wiele razy
Ponadto - jak dodał UOKiK - na górze stron zamieszczony bywał zegar, który odliczał czas do końca promocji, co jeszcze zwiększało wrażenie, że specjalna oferta jest ograniczona w czasie. Po skończeniu czasu promocji następował reset i czasomierz rozpoczynał odmierzanie czasu kolejnej udawanej oferty specjalnej.
Według Urzędu to przykład tzw. dark patterns, czyli praktyk wykorzystujących wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje.
❗️Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny:
— UOKiK (@UOKiKgovPL) March 30, 2023
💬Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują realnych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd.
"Sugerowanie przez sklepy internetowe ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie, to niezgodna z prawem praktyka rynkowa. Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym" - powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty wobec Azagroup zostaną potwierdzone, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
UOKiK w komunikacie zwrócił uwagę, że już 77 proc. polskich internautów korzysta ze sklepów online. Najczęściej kupowane produkty to odzież i akcesoria oraz obuwie.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: E-sklepy powtarzały non stop krótkie promocje ze „specjalnymi zniżkami”. UOKiK stawia zarzuty