Raport: Niepewność polityczna to główne ryzyko dla największych firm
Niepewność polityczna to główne ryzyko dla największych firm - wynika z badania "KPMG 2023 CEO Outlook". Jednak mimo groźby globalnej recesji, napięć politycznych i rosnących stóp procentowych, więcej zarządzających tymi firmami jest spokojnych o perspektywy wzrostu globalnej gospodarki niż rok temu.
Badanie "KPMG 2023 CEO Outlook" przygotowane przez firmę doradczą KPMG wykazało, że dyrektorzy generalni z Polski pozostają pewni rozwoju gospodarczego w perspektywie długoterminowej, ale sceptycznie patrzą na wpływ rosnących stóp procentowych i zacieśnianie polityki pieniężnej, co może przedłużyć potencjalną recesję. "Taką obawę potwierdzili wszyscy prezesi z Polski biorący udział w ankiecie i 77 proc. z Core Countries (grupa najbogatszych państw świata - red.)" - napisali autorzy raportu.
Z raportu wynika, że pomimo groźby globalnej recesji, eskalacji napięć politycznych, rosnących stóp procentowych czy gwałtownego wzrostu kosztów życia – trzy na cztery osoby zarządzające największymi firmami na świecie są spokojne o perspektywy wzrostu globalnej gospodarki w ciągu najbliższych trzech lat (73 proc. w porównaniu do 71 proc. w zeszłym roku).
Optymizm
Autorzy opracowania zwracają też uwagę, że kolejny rok z rzędu liderzy największych firm na świecie zachowują optymizm w kwestii rozwoju ich organizacji – "w tym roku 77 proc. respondentów jest pewnych wzrostu". Zauważyli też, że mimo wysokiego odsetka takich odpowiedzi jest to mniej niż w zeszłym roku, kiedy pewność wyrażało 85 proc. ankietowanych.
Pokreślili, że z roku na rok rośnie pozytywne nastawienie ankietowanych w kontekście rozwoju kraju. W tegorocznej edycji badania "narodowy optymizm wyraziło aż 84 proc. ankietowanych z Polski (w porównaniu do 80 proc. w 2022 roku i 68 proc. w 2021)".
Raport KPMG pokazał też, że osoby zarządzające największymi firmami w Polsce jako najważniejsze priorytety, które pozwolą im osiągnąć cele wzrostu w ciągu najbliższych trzech lat wymieniają rozwój cyfryzacji i łączności w całej firmie (40 proc.) i zestaw korzyści oferowanych dla pracowników (EVP - employee value proposition) w celu przyciągnięcia i zatrzymania talentów (36 proc.). Autorzy opracowania dodali, że respondenci z Core Countries również podkreślili te dwa obszary jako priorytety operacyjne na najbliższe trzy lata (odpowiednio 22 proc. i 19 proc.).
Fuzja i przejęcia
Według badania 96 proc. polskich dyrektorów generalnych przyznało też, że w ciągu najbliższych trzech lat będą zainteresowani transakcjami fuzji i przejęć.
"Mniej stabilne otoczenie gospodarcze wpływa jednak na te plany – w grę wchodzą mniejsze transakcje, o mniejszym profilu ryzyka" - zauważyli eksperci.
Wskazali też, że osoby zarządzające największymi firmami w Polsce zostały zapytane o ryzyka, z którymi ich firma będzie się mierzyć w ciągu najbliższych trzech lat. "Na pierwszy plan wysunęły się tematy związane z niepewnością polityczną (16 proc.). Na drugim miejscu ex equo zostały wskazane: rewolucyjne technologie, kwestie środowiskowe, zmiany regulacyjne, ryzyko związane ze stopami procentowymi oraz ewentualne skutki nieetycznego zachowania wewnątrz organizacji - po 12 proc. wskazań" - podali eksperci.
Zwrócili uwagę, że nawet w krajach rozwiniętych "w mocny sposób są odczuwalne niepokoje związane z konfliktami zbrojnymi na całym świecie, z czego większość wciąż eskaluje".
Zaznaczyli, że wszyscy respondenci z Polski i 99 proc. z Core Countries przyznają, że w wyniku powiązanych ze sobą wyzwań: zagrożenia globalną recesją, zmian klimatycznych i pojawienia się sztucznej inteligencji – już dostosowali (36 proc. z Polski i 64 proc. z Core Countries) albo planują dostosować w ciągu najbliższych trzech lat (odpowiednio 64 proc. i 35 proc.) swoją strategię rozwoju do niepewnego otoczenia biznesowego, geopolitycznego i cyfrowego.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że 64 proc. respondentów z Core Countries (40 proc. z Polski) uważa, że ze względu na spadek zaufania do rządów, opinia publiczna oczekuje, że firmy wypełnią pustkę w zakresie wyzwań społecznych, takich jak integracja, różnorodność, równość, zmiany klimatu czy sprawiedliwość społeczna.
Dodali, że 76 proc. respondentów z Polski (69 proc. z Core Countries) przyznaje że, w pełni wdrożyło praktyki społeczne, środowiskowe i ładu korporacyjnego w swojej działalności. Polscy ankietowani (32 proc.)wskazali na pozytywny wpływ strategii ESG na przyciąganie do pracy przedstawicieli nowego pokolenia, a 28 proc. z nich na wzmacnianie zaangażowania pracowników i zwiększania propozycji wartości dla pracowników (EVP). Według respondentów z Core Countries bardziej istotnym obszarem wpływu strategii ESG jest budowanie relacji z klientami (24 proc.). Za największe przeszkody w osiągnięciu zeroemisyjności lub podobnych celów klimatycznych prezesi z Polski uważają brak odpowiednich rozwiązań technologicznych (60 proc.). "W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ta jest ponad dwukrotnie większa" - zauważyli.
Podkreślili, że z roku na rok coraz więcej pracodawców planuje zwiększać liczbę pracowników i to w coraz większym stopniu. "W tegorocznej edycji raportu aż 40 proc. respondentów z Polski odpowiedziało, że planuje podnieść zatrudnienie od 6 do 10 proc." - wskazali.
Autorzy opracowania zwrócili jednak uwagę, że 68 proc. prezesów z Polski (w Core Countries 69 proc.) stwierdziło, że pomimo trwającej niepewności gospodarczej sztuczna inteligencja jest w ich firmie głównym priorytetem inwestycyjnym.
Jednocześnie według 92 proc. osób zarządzających największymi firmami w Polsce (83 proc. wskazań z Core Countries) generatywna sztuczna inteligencja jest "mieczem obosiecznym", ponieważ może pomóc w wykrywaniu potencjalnych incydentów zagrażających cyberbezpieczeństwu, ale równocześnie może też wyposażyć hakerów w nowe strategie i zwiększyć możliwości do cyberataków.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Raport: Niepewność polityczna to główne ryzyko dla największych firm