KER: Crunchips "Ty móc wygrać wyjście z grupa" nie jest reklamą rasistowską
Reklamy loterii Crunchips "Ty móc wygrać wyjście z grupa" przygotowano w poczuciu odpowiedzialności społecznej, nie zawierają treści dyskryminujących ze względu na rasę lub narodowość - orzekła Komisja Etyki Reklamy, oddalając dwie skargi złożone na kampanię.
Skarga dotyczy kampanii loterii promocyjnej marki Crunchips, która trwa od 23 kwietnia do końca wakacji. Aby wziąć w niej udział w promocji, należy kupić produkt Crunchips lub NicNac's i zarejestrować paragon. Do wygrania ponad 500 nagród pieniężnych o wartości 500 złotych. W ramach promocji zabawy, przygotowano kampanię obejmującą wideo, outdoor i działania w internecie. Bohaterem spotu reklamowego jest Kubańczyk, który łamaną polszczyzną zachęca do wzięcia udziału w promocji.
Oskarżenia o rasizm
Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała dwie skargi złożone na tę kampanię. Pierwsza odnosiła się do spotu, który zdaniem skarżącego jest rasistowski, ponieważ w stereotypowy sposób odnosi się do osób czarnoskórych, mających problemy z polszczyzną. - Reklama odwołuje się do XIX-wiecznych stereotypów. Postać przemawia językiem Sienkiewiczowskiego Kalego. Producent Crunchips bezwzględnie wykorzystuje aktualną sytuację społeczną, pełną napięć wobec kwestii uchodźców, kierując się niczym więcej jak chęcią pomnożenia zysków - napisano w treści skargi.
Druga skarga odnosiła się do reklamy outdoorowej, na której widać postać z reklamy i napis "Ty móc wygrać wyjście z grupa". W opinii skarżącego plakat "narusza zasady języka polskiego, utrwala stereotypy, jest rasistowski i szkodliwy społecznie".
"Kampania nie jest rasistowska"
Firma Lorenz Bahlsen Snack-World, do której należy marka Crunchips, złożyła przed KER wyjaśnienia i ustosunkowała się do zarzutów wysuniętych w obu skargach. Zdaniem przedstawicieli skarżonego, kampania nie jest rasistowska.
- Z definicji rasizmu wynika bowiem wyznawanie poglądów głoszących istnienie różnic i nierówności pomiędzy ludźmi i wynikająca z nich ideologia wyższości jednych ras nad innymi. Śladów takiego porównania nie odnajdujemy w naszych przekazach reklamowych. Fakt posługiwania się językiem polskim zniekształconym w celu osiągnięcia zamierzonej dwuznaczności językowej (wyjście z grupy mundialowej / wyjście z grupą znajomych) jest popularnym w reklamie zbiegiem stylistycznym stosowanym w reklamach. Jest często wykorzystywany dla podkreślenia, zainteresowania głównego przekazu reklamowego - w naszym przypadku mechanizmu loterii - czytamy w stanowisku Lorenz Bahlsen Snack-World.
Skarżony nie zgodził się też z zarzutem szkodliwości społecznej kampanii Crunchips. Producent podkreślił, że reklama ma humorystyczny wydźwięk, w związku z czym nie można uznać jej za szkodliwą społecznie. - Przeciwnie, mamy poczucie, że to właśnie zbyt restrykcyjne podejście do kwestii poprawności politycznej w obszarach, które jej nie wymagają może powodować niepotrzebne napięcia, także narodowościowe - napisano w uzasadnieniu.
KER oddalił skargi
Do argumentacji Lorenz Bahlsen Snack-World przychyliła się Komisja Etyki Reklamy, która obie skargi na kampanię oddaliła.
KER nie dopatrzył się w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez skarżącego Komisja uznała także, że reklamy były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie zawierały treści dyskryminujących ze względu na rasę lub narodowość.
Za koncepcję i kreację kampanii odpowiada agencja Just. Za organizację loterii - G3 Group.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: KER: Crunchips "Ty móc wygrać wyjście z grupa" nie jest reklamą rasistowską
Niech konsumenci wiedzą, kto w "ich imieniu" pieniaczy.
KER nie podaje takich informacji.